ANNONS
Annons

Aftonbladet publicerade väns filmklipp

Produkter
(logga in för att koppla)

ant0n

Medlem
Hej! Hoppas tråden hamnade rätt här.

Jag har en nära vän som för en tid sedan lyckades fånga en världsnyhet som film, som fritt publicerades i olika medier utan min väns tillstånd.
En utav dessa medier är Aftonbladet.
Vad kan man vänta sig för ersättning efter en stämningsansökan?

Tacksam för svar

/A

Ge oss en hint om vad det var för världsnyhet så blir det lite lättare, om än fortfarande väldigt svårt, att värdera den. För att din vän ska få ut ersättningen räcker det nog med att slå en signal till AB. Stämningar skapar bara dålig stämning och bör tas till om inget annat funkar.

En viktig fråga är också, som nämnts tidigare.
Hur fick de tag på filmen?

Har de bäddat in den från din väns Youtubekonto, eller har de laddat ner den och lagt upp den igen ...
Att bädda in, är inte olagligt, om din vän inte stängt av den funktionen.
Som standard för Youtube är det tillåtet att bädda in.

/Jonas

PS. Sedan är det dumt att börja med en stämning ... ett samtal är bästa sättet att börja. DS.

Glöm inte att spara bevis innan ni kontaktar Aftonbladet. Skärmdump, vittnen osv. Man kan även filma hemsidan där man ser filmen.

Hej! Hoppas tråden hamnade rätt här.

Jag har en nära vän som för en tid sedan lyckades fånga en världsnyhet som film, som fritt publicerades i olika medier utan min väns tillstånd.
En utav dessa medier är Aftonbladet.
Vad kan man vänta sig för ersättning efter en stämningsansökan?

Tacksam för svar

/A

Stämma låter onödigt och utsiktslöst. AB stal en bild från mig för några år sedan och publicerade den på sin webbplats. Jag kontaktade dem givetvis och krävde ersättning. Bilden försvann genast från artikeln och jag fick 3500 kr i ersättning. Någon förhandling var det dock inte fråga om... En stämning hade nog varit ganska utsiktslöst - kvällspressen kalkylerar med vilka risker de tar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar