Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF20-35/2.8 med repa i frontlinsen

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebban

Ny medlem
Hejsan

Undra om någon vet hur mycket en repa i frontlinsen verkligen påverkar bildresultatet.
Har sökt i lite olika forum men aldrig hittat ett klart besked.
För vad är det för optiska lagar som gäller angående repor i front eller bakre linsen ?
Har någon erfarenhet av repor på främre och bakre linselement ?

Tack på förhand

Zebban

Repor gör mer skada ju längre bak dom sitter. I frontlinsen påverkar dom ytterst sällan någonting. Skador i bakre elementet är allvarligare. Effekten ökar med bländarens minskning (ökande skärpedjup).

Det är svårt att svara på frågan ”hur mycket” men min erarenhet är att repor på frontlinsen påverkar fotografen mer än fotografierna. Med andra ord har jag aldrig upptäckt att repor på fronten gör någon synbar skada.
Däremot blir det genast värre om bakre elementet skadas; det syns.
Frågar du för att du tänker köpa en repad glugg så är det ett bra prutargument.
Min brorsa som var ateljefotograf var kända för sina skarpa hasselbladsbilder, men den som sett hur hans objektiv såg ut skulle aldrig tro att det gick ta skarpa bilder. frontlinsen såg ut som han hade fikat på den. När det blir för mycket skit så blir bilden mjuk och softad.

Tjenixen

Bakgrunden är att jag har en glugg på G.
Men den har 2 små repor i frontlinsen.
Så man är i valet och kvalet före köpet.
Får se hur det slutar ;o)

Tack för svaren.

Zebban

Zebban skrev:
Tjenixen

Bakgrunden är att jag har en glugg på G.
Men den har 2 små repor i frontlinsen.
Så man är i valet och kvalet före köpet.
Får se hur det slutar ;o)

Tack för svaren.

Zebban

Då har du ju bra förhandlingsläge. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar