Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G

Produkter
(logga in för att koppla)
Mjo, det är inte så ofta det extermt korta skärpedjupet är användbart. Det skulle vara kul med lite bildexempel från 85:an på V1. Jag var själv lite sugen på den kameran, men jag tror inte jag skulle stå ut med avsaknaden av "riktiga" kontroller.
Det är den rena designen som är så skön! När lusten till "riktiga" kontroller faller på, så är det ändå DSLR:er som gäller för min del. Med V1 är det "fritidsfoto", med så lite pillande som möjligt, som gäller. V1 var dock den första "lilla" kameran som för mig kändes tillräckligt "DSLR-lik", vad gäller hastighet, slutarfördröjning, byggkvalitet, AF, osv. Tidigare försök, som Canon S90, drev mig tidvis till vansinnets gräns.

En bonus är ju som sagt också en del väldigt spännade kombinationer, som man kan uppnå med sina FX/DX-objektiv. 60/2,8 Micro-Nikkor är inte så dum på V1 (också det ett exempel på när den lilla sensorns större skärpedjup blir till en stor fördel för fotografen).

Tycker att det sitter väldigt trevligt på kamerahuset och sådär lite lagom lätt. Borde nog även passa ganska bra till sport t.ex. hockey i "egen zon", handboll, innebandy etc. Återstår att se hur snabb af'en är, skall testa nästa gång jag plåtar hockey.

Tog lite utomhusbilder idag, mest på bländare 2.8 eller däromkring. bländare 1.8 är svårt att jobba med om man inte har full koll på motivet. Det blir bra kort skärpedjup.

http://www.dandanellfoto.se/broderna-sno/

om du jämför skärpe mässigt med dina andra gluggar hur står den sig då? Vad har du mer för optik?

om du jämför skärpe mässigt med dina andra gluggar hur står den sig då? Vad har du mer för optik?
Får nog anledning till att göra lite fler jämförelser senare men som sagt, tanken är att ha med det på resor när 70-200/2.8 är lite för klumpigt. Använder annars 300/2.8 och 70-200/2.8 när jag plåtar sport, ibland 16-35 för remote- och överblicksbilder. Har fram till nu använt 50/1.8 en hel del för streetbilder men inte varit helt nöjd med utsnittet på mina FX-kameror så där kommer nog hellre alternera mellan 16-35 och 85:an

De bilder jag har tagit med nya objektivet ser mycket bra ut i 100% i alla fall. Även på största bländare

Hur snabb är autofokusen på denna glugg, om man jämför med t ex. nikons AF-S 70-300? Tänkte använde 85:an till en del enduro/motocrossfotografering.

Mvh

Nu är den testad på photozone och dom ger den nästan full pott. http://www.photozone.de/nikon_ff/717-nikkorafs8518ff

kör du på full öppning så är 1,4 ett bättre val om du har råd :)

The same applies to Bokeh fringing. CAs and distortion are very well controlled though. The biggest surprise is probably the bokeh quality, which is not right up there on the benchmark level set by 85mm f/1.4 lenses, but quite close.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar