Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S 80-200 vs- 70-200VR

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
AF-S 80-200 vs 70-200VR

Är det värt att byta från AF-S 80-200 till 70-200VR enbart för bildstabiliseringens skull?

Vad säger ni som har skaffat 70-200 - är det värt 10000kr extra?

Senast ändrad:
Vad man kan utröna ur denna (långa) artikel: http://www.camerahobby.com/Review-70-200mmVR.htm
är att det troligvis är mer än bara VR som skiljer, förutsatt att AFS och senaste AF-D delar optisk konstruktion.

Man verkar tex ha fått bort det Bjørn Rørslett kallar "colour fringing in the out-of-focus areas", och förbättrat skärpan i 200 läget en hel del.

(Dock så ska man kanske ta den där artikeln lite med en nypa salt)

Tja, jag tar allt sånt med en stor nypa salt, om man ska vara diplomatisk. Objektivet är mer än skarpt nog för mina behov, men kommer den magiska VR-funktionen att tillföra något som är värt 10000kr extra?

Senast ändrad:
Jag har inte ägt ett 80-200, men för mig så är VR helt oumbärligt. Kanske 95% av bilderna jag tar med det så är det skillnaden mellan en användbarbild och skräp.

Mitt 300/4 ser väldigt lite användning bla. pga. detta faktum.

Ps. Du vill kanske låna mitt en vecka och avgöra själv?, vi bor ju rätt nära. Ds.

Kan bara hålla med Kristoffer...fotografering handlar hela tiden om kompromisser mer eller mindre och det blir helt enkelt mindre med bildstabilisering. Ofta ligger i alla fall jag på gränsen till vad som går...mao VR var värt det för mig

Jag ligger också mycket ofta nära gränsen så det får vara slut på kompromisserna och nu blir det minsann ett 70-200vr.

Tack för erbjudandet Kristoffer, men med min vanliga otur så tappar jag det säkert i backen eller möjligen rakt ner i en sjö...så jag avstår och litar på allas goda omdöme:)

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto