** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-problem med zoomar

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Det kan ju knappast vara bara jag som har en massa strul med att AF ligger fel på zoomobjektiv.
Jag har använt Canon 80-200/2,8Tokina 12-24/4, Canon 24-105/4 Tamron 17-50/2,8, Canon 28-135/3,5-5,6 IS, Canon 70-200/2,8 IS USM.
På samtliga dessa så har AF legat rätt i vissa zoomlägen och helt fel på andra, har lämnat in samtliga objektiv på service för justering, flera gånger på samma optik i vissa fall. Verkstäderna lyckas aldrig få till dom. Det är inga minifel heller. Så det är inte jag som är överdrivet känslig.
Jag fattar inte vad jag skall göra.
Pappa har en EF 24-70/2,8 den är klockren! Men jag har inte råd att lägga ut så mycket stålar.

Det måste ju vara bra många av er som har zoomar med samma bekymmer.
Måste tillägga att jag har kört flera olika kamerahus och samtliga har varit kalibrerade på verkstad. Kör just nu 7d

Tillägg

Hur gör yrkesfotografer och tidningar som stöter på sådana problem, som inte ens verkstäderna klarar att fixa?

När det gäller Canon så går allt att fixa förutsatt att optiken också är Canon. Det finns ingen auktoriserad Canon service som justerar tredjepartsobjektiv. Det bör för övrigt även gälla Nikon.

Med detta är det inte sagt att det kan vara tekniskt fel på din utrustning som kräver reparation eller i värsta fall utbyte. Men i normala fall går det alltid att justera och det är den vägen man går.

Jag kalibrerar alltid min utrustning med jämna mellarum eftersom normalt slitage, kraftiga temperaturförändringar, eventuella stötar etc kan påverka precisionen. Detta är också en av anledningarna att jag alltid kör samma märke rakt igenom. Jag vill att allt justeras samtidigt på ett och samma ställe. Inget tjafs...

När det gäller Canon så går allt att fixa förutsatt att optiken också är Canon. Det finns ingen auktoriserad Canon service som justerar tredjepartsobjektiv. Det bör för övrigt även gälla Nikon.

Med detta är det inte sagt att det kan vara tekniskt fel på din utrustning som kräver reparation eller i värsta fall utbyte. Men i normala fall går det alltid att justera och det är den vägen man går.

Jag kalibrerar alltid min utrustning med jämna mellarum eftersom normalt slitage, kraftiga temperaturförändringar, eventuella stötar etc kan påverka precisionen. Detta är också en av anledningarna att jag alltid kör samma märke rakt igenom. Jag vill att allt justeras samtidigt på ett och samma ställe. Inget tjafs...

Jo det är klokt. Har kört hårt med Intervision, men även Tamrons serviceställe.
Intervision har inte lyckats 100 med flera av mina gluggar, så att jag blivit nöjd. När man reklamerat servicen så är det endå ingen skillnad. Då har jag alltid haft med huset som ref.

Jag har nyss köpt en beg EF 28-80/2,8-4 L USM.
Den är presis som fabriksny i skicket, såå fin, men på vissa avstånd ligger af klockrent, andra avstånd bakom objektet, så den är ojämn. den påminner mkt om 70-200/2,8 IS USM som jag hade förut, också jätteojämn.

Jag vet inte vilken fråga du svarade på, men menar du att det är problemfri service för att du kör genomgående samma märke på allt?

Michael - vill ha problemfritt -

Nej, problem kan iofs alltid uppstå av olika anledningar. Det jag menar med "tjafs" i det här avseendet är att jag går med allt till samma ställe - i mitt fall Intervision på hemmaplan eller RCC i Götet om Intervision inte hinner / kan. Hade jag haft Sigma och Tamron gluggar utöver Canon hade jag fått skicka mina kameror och objektiv kors och tvärs i landet misstänker jag. Och CPS:en funkar ju inte heller.

Henrik - kalibrerar oftast problemfritt -

Jo, jag har haft samma problem med en halvgammal Tamron 28-75 till Nikon. 28mm - knivskarp alltid. 75 - funkar ibland. Av någon anledning fungerar det mycket bättre sedan jag mixtrade med kamerans fokusmetod till följande med automatiskt byte av fokuspunkt (eller vad det nu kallas). Jag gissar att det helt enkelt rör sig om att zoomar, genom sin komplexa konstruktion, med tiden börjar bli mindre exakta och har mer hyss för sig. Tidigare med billigare byggen. Det var (rationellt eller inte) en stor anledning till att jag gick över till fasta brännvidder.

Nej, problem kan iofs alltid uppstå av olika anledningar. Det jag menar med "tjafs" i det här avseendet är att jag går med allt till samma ställe - i mitt fall Intervision på hemmaplan eller RCC i Götet om Intervision inte hinner / kan. Hade jag haft Sigma och Tamron gluggar utöver Canon hade jag fått skicka mina kameror och objektiv kors och tvärs i landet misstänker jag. Och CPS:en funkar ju inte heller.

Henrik - kalibrerar oftast problemfritt -

Ok, jag lägger juh på 'lådan', två hundra meter till min lokala ICA-handlare, så för min del spelar det mindre roll om jag skriver texten 'Nya Zeeland* eller 'Göteborg* på nedersta raden, nästan lika många bokstäver ;-)
Har servat både trasigt kamerahus och något felaktigt objektiv, dock ej samtidigt någon gång.

Michael - Otrogen ofta -

Ok, jag lägger juh på 'lådan', två hundra meter till min lokala ICA-handlare, så för min del spelar det mindre roll om jag skriver texten 'Nya Zeeland* eller 'Göteborg* på nedersta raden, nästan lika många bokstäver ;-)
Har servat både trasigt kamerahus och något felaktigt objektiv, dock ej samtidigt någon gång.

Michael - Otrogen ofta -

Jo...visst funkar det att skicka i största allmänhet - men när jag skickar in för AF justering är det i stort sett hela klabbet som åker så det handlar ju även om hur länge man kan vara utan CPS låneutrustning. Någon sådan blir det inte tal om med tredjepartslösningar.

Henrik - trogen Canon -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar