Annons

AF problem med Nikon D7000, normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jakkra

Aktiv medlem
Hej, uppgraderade från en D60 till en ny D7000 samt ett begagnat Tamron 17-50 2.8 (utan Af-motor) för ungefär 3 veckor sedan. Väldigt nöjd men jag har problem med AF, särskilt vid 17mm. Vid skymning blir det snabbt mer problem, men även på klara dagen så har jag problem med att få focus. Exempelvis idag så var det helt omöjligt för mig att få focus på en skorsten på ett tak även om det var stor kontrast mot himmel.

Använder AF-S samt endast en focuspunkt (spot) då jag själv vill bestämma var focus ska ligga.

Hade aldrig problem med min D60 att fokusera.

Kan detta ha med objektivet att göra även om inte det har inbyggd af motor? Köpte det begagnat så vet ju inte vad det varit med om, även om det ser fint ut och fungerar bra annars.

Har läst om att det är problem med D7000's AF, så är det bara att acceptera då alla D7000 har detta problemet?

Även AF i live-view är totalt värdelös (oftast), är den så för alla eller bara för mig?

Ska åka in till Scandinavian Photo om en vecka ungefär när jag har möjlighet, men ville ha lite kött på bena innan. Så dela gärna med er ;)

Tack på förhand :)
 
Jag upplever inga större problem med D7000 jämfört med de andra jag haft, har gått från D5000, D80, D90, D300 och nu D7000. Använder en punkt AF-S iinställt på fokusprioritet. Men jag vet att det finns de som haft problem genom andra liknade trådar. Har du möjlighet, så testa med ett annat objektiv.
 
Har inga problem med min, kör också EnPunkt, AF-S... Har dock bara Nikongluggar... varav en, utan AF-motor... Men funkar som sagt fint.
 
Jag upplever inga större problem med D7000 jämfört med de andra jag haft, har gått från D5000, D80, D90, D300 och nu D7000. Använder en punkt AF-S iinställt på fokusprioritet. Men jag vet att det finns de som haft problem genom andra liknade trådar. Har du möjlighet, så testa med ett annat objektiv.

Har inte själv andra objektiv då jag sålde de jag hade för att byta upp mig till bättre. Men det är möjligt att det är objektivet alltså?
 
Har inte själv andra objektiv då jag sålde de jag hade för att byta upp mig till bättre. Men det är möjligt att det är objektivet alltså?

Tycker egentligen att det är konstigt att det skulle vara objektivet då det är ett 2,8 objektiv, dvs ljusstarkt och om jag fattat det rätt så är det inte att den sätter fokus fel utan att den sveper fram och tillbaks? Objektivet fungerar som det ska dvs är på största öppning tills kortet ska tas.
 
Tycker egentligen att det är konstigt att det skulle vara objektivet då det är ett 2,8 objektiv, dvs ljusstarkt och om jag fattat det rätt så är det inte att den sätter fokus fel utan att den sveper fram och tillbaks? Objektivet fungerar som det ska dvs är på största öppning tills kortet ska tas.

Ibland sveper den fram och tillbaka (särskilt i live-view) men även att den går till ett vist läge men hittar inte riktigt så den bara "klickar" när man försöker fokusera och det blir ingen cirkel i sökaren som den gör annars när den hittar fokus, utan den visar bara > < dvs den låser ej focus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.