Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF på Nikkor AF 50 mm 1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maybelenne

Medlem
Jag har precis köpt detta objektivet men nu förstår jag inte varför AF inte fungerar. Jag har en Nikon D80 och den har ju inbyggd AF motor i kamerahuset. Hur vet man om AF motorn i kamerahuset är trasigt?

Väldigt tacksam för svar!

Jag har precis köpt detta objektivet men nu förstår jag inte varför AF inte fungerar. Jag har en Nikon D80 och den har ju inbyggd AF motor i kamerahuset. Hur vet man om AF motorn i kamerahuset är trasigt?

Väldigt tacksam för svar!

Har du kollat fokusväljaren på huset så att den inte står på M?

Nu löste det sig, jag har fortfarande ingen aning om varför det inte fungerade :S Jag tog av objektivet och ställde om kameran till MF igen, sedan tillbaka till AF satte tillbaka objektivet, och då fungerade det!

@ Soffia:

Jag har haft det i flera år och älskar det. För dom pengarna är det ett kap. På DX-sensorn blir gluggen ett rätt trevligt tele som jag gjorde mycket porträtt med. På FX är det en magisk glugg som jag älskar.

Jag kommer nog rätt snart att byta det mot 50mm f/1.4G, främst för att få en ännu snabbare glugg till min D700, dels för att få en bättre bokeh, då den är rätt risig på 50mm f/1.8.

Jag kommer nog rätt snart att byta det mot 50mm f/1.4G, främst för att få en ännu snabbare glugg till min D700, dels för att få en bättre bokeh, då den är rätt risig på 50mm f/1.8.

Byter du för snabbhetens skull kommer du garanterat att bli väldigt besviken, men det är en annan historia som bör avhandlas i en annan tråd.

Byter du för snabbhetens skull kommer du garanterat att bli väldigt besviken, men det är en annan historia som bör avhandlas i en annan tråd.

Men den är ju snabbare, 1,4 istället för 1,8. AF hastighet är en annan sak ;-) den ska ju tydligen vara rätt seg eller iaf inte så snabb som man kan förvänta sig med afs, tyst lär den väl vara i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar