Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF på 7DII

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej på er! Står i valet och kvalet om jag ska uppgrader nu eller vänta på att Canon uppgraderar firmware eller vad det nu kan vara som inte fungerar (någon i nedanstående trådar hade fått flera prylar i kameran utbytta vid AF-problem). Har på utländska forum läst väldigt mycket om många som har problem med AF. Här på FS har det dock varit ganska tyst. Kan det vara så att vi i Sverige haft tur med leveranserna? Har dock själv pratat med två som har den nya kameran och båda har haft mer eller mindre problem med AF. Vore kul att höra lite från er som nu testat kameran ett tag!

http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=25370.0

http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=23580.0

Vad menar du med uppgradering, ska du köpa 7D2?

Jag har inte läst på ännu men helt klart så fungerar AF sämre på min nya 7D2 jämfört med 5D3.
Många bilder blir oskarpa och följande fokus missar betydligt oftare. Det händer att AF missar helt och hållet. Alltför ofta är bilderna oskarpa.
Visst, handhavandet är viktigt men det borde inte skilja så mycket i mitt handhavande eftersom funktionerna i kamerorna är snarlika.
Med 5D3 flyter allting bara på, mycket sällan några obehagliga överraskningar.

(400/5,6. 70-200/4 IS. 300/2,8 IS med TC 1,4X)

Dessutom tycker jag att bildkvaliteten är överdrivet uppskattad på nätet. 7D2 är något bättre på höga ISO jämfört med 7D men inte så markant. Det är fortfarande stor skillnad i kvalitet jämfört med 5D3.

Japp

Ja, jag tänkte komplettera arsenalen med en snabb cropkamera som fokuserar med konverter vid f/8. Jag hoppades att AF skulle vara i klass med (eller bättre) min 5DIII. Kanske ska jag vänta tills Canon fixar dessa problem. Blev lite orolig när de bytte flera saker, bl.a spegelbox och AF-sensor mm., hos en trådskrivare på canonrumors. Ska avvakta och se hur kollegans nya 7DII fungerar (fick skicka tillbaka och skulle få ett annat ex).

7d mark 11

Hej!
Jag måste haft tur med min kamera för jag har inte haft några problem alls med fokuseringen. Den funkar klockrent och jag är jättenöjd.

Upplever att jag får fler missar med 7dmk2 än med 5dmk3. På femman har jag i princip aldrig någon miss. Hårdkörde den på ett event för någon helg sedan och tycker inte att bilderna alls är i klass ens mot gamla 5dmk2. Men nu var det fokus tråden handlade om.

Överlag tycker jag att kameran fokuserar mycket konsekventare och säkrare än 7DmkI. Antalet keepers är fler och antalet svårförklarliga felfokuseringar mycket mindre.
Har bland annat fotograferat modellflygplan i en gymnastiksal med ett Sigma 70-200, funkade alldeles utmärkt.

Nöjd

Jag är väldigt nöjd med AF på min. Jag har bland annat fotat i skymning i regnskog där det var så mörkt att det var svårt att hitta motivet, men kameran fixade fokus ändå. Inga, eller i alla fall mycket få konstiga missar. Däremot tycker jag stt skärmen på baksidan är ganska kass, men det går ju att leva med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar