Tjena!
Jag har en fråga angående nya kitobjektivet för a230 och de. 18-55mm alltså. På objektivet sitter en knapp där man kan välja om man vill ha autofokus eller manuellt. Det sitter även en på huset, som på alla andra sonys. Inga andra objektiv har inte en sån knapp heller. Varför sitter den där? Helt onödigt vad jag kan förstå? Jag har den gamla så jag frågar bara av nyfikenhet
Det är ett s.k. SAM-objektiv, Smooth Autofokus Motor.
Alltså, på traditionella Minolta/Sony drivs autofokusen med en skruv. Om du tar bort objektivet och tittar på kameran framifrån så har du ungefär kl. 5 på bajonettfattningen en fjädrande grej som sticker ut och ser ut som en skruvmejsel ungefär. Det är drivnigen för AF på vanliga objektiv som har ett motsvarande hål där. För att växla till MF på ett traditionellt objektiv så använder man switchen på kameran så frikopplas drivningen och du kan fokusera manuellt istället.
På det nya 18-55SAM m.fl. så styrs inte AF med kamerans motor, utan objektivet har istället en egen AF-motor inbyggd, så då spelar det ingen roll hur kamerans AF/MF-switch står, utan du ska istället välja knappen på objektivet för att växla mellan AF och MF.
I diskussionen kring A550 som levererades med samma objektiv så blev det en ganska ingående diskussion om detta som bitvis blev ganska rörig.
Du hittar den deldiskussionen från det här inlägget. Varning för förvirring
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1449768#post1449768
Förutom den vanliga skruvdriften och de nya SAM-objektiven så finns det ytterligare en variant på AF-drivning, främst i de lite dyrare "G" och Zeiss-objektiven. Det kallas SSM, Super Sonic Motor. Finns också på vissa Sigma-objektiv, men kallas då HSM, Hyper Sonic Motor. Det är den allra bästa varianten. Till skillnad från SAM så snurrar inte fokusringen när AF arbetar och den är alltid frikopplad, så att det går att finjustera manuellt efter att man halvtryckt och låst fokus med AF, mycket trevilgt.
SAM-funktionen tillför egentligen ingenting framför skruvdriften tycker jag. Däremot försämrar den på de kameramodeller, A700, A850 och A900, som har en motorstyrd AF/MF-omkopplare och en funktion som kalas DMF, Direct Manual Focus. Den funktionen frikopplar automatiskt AF efter att skärpan satts med blippet från halvvägs avtryckt. Detta funkar inte med SAM-objektiv. Har man SSM/HSM-objektiv så har man den funktionen automatiskt på alla kameror, även utan DMF-funktion.
Hoppas att jag klargjorde och inte rörde till det
/Mats