Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF knapp och vertikalgrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Jag har väl i vanlig ordning fuskat när jag läst manualen, men kan någon vänlig själ förklara för mig hur man hanterar AF knappen på en 10d när man använder vertikalgreppet. Jag vill alltså inte ha AF i avtrycket.

Det är CF4 tror jag, i läge 01 så har du AE-lås på avtrycket och AF på * och i läge 04 så har du AE på avtrycket och AF på*, alltså inget AE-lås.

edit: det är samma som på huset mao.

/Staffan

Just precis. Och knappen på huset sitter så till att man inte når den när man använder vertikalgreppet...
Det innebär att det bara är att fortsätta med den konservativa högkantsfattningen trots att det sitter ett vertiklgrepp på kameran. Lite flummigt på nåt sätt.
En bagatell kanske, men fruktansvärt irriterande.
Lothar

Är det Pentax K10D eller Canon 10D ni pratar om? Eftersom frågan är ställd i Pentax-forumet så är det Pentax antar jag...

Tyvärr har Pentax batterigrepp ingen AF-knapp.

Oj, där ser man faran med att svara på trådar utan att först kolla vilket forum de ligger i. Givetvis pratar jag om Canon. Ursäkta om jag rörde till det.

Trist, jag vet...

Vi är många som önskar oss en AF-knapp på batterigreppet. Eller åtminstone en möjlighet att programmera om greppets AE-L eller +/- knappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar