Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i svagt ljus, Nikon F vs Z

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej.
Igår fotograferade jag en middag. Det var, skulle jag säga, standard middagsbelysning på lokal, det vill säga ganska mörkt men absolut inte kolsvart. Typiska inställningar kunde vara 1/125 s, f/2,8 och ISO 3200, eventuellt då något underexponerat. Jag hade dels min egen D850, dels hade jag lånat en Z6 och jag använde dem växelvis. Objektiv var 24-70/4 S (bara på Z6 förstås) och 24-70/2,8 E (på båda).

Mitt intryck: när det gäller AF-hastighet springer D850 cirklar kring Z6. Som ändå påstås vara något bättre än Z7 i svagt ljus. Jag gjorde förstås inga objektiva mätningar, men det var mitt intryck. Hur mycket det kan påverkas av att jag inte är van vid Z6 vet jag inte.

Jag har läst att Z-kamerorna tappar en hel del AF-hastighet när ljuset blir svagt. Min fråga är: är detta ett typexempel på vad som räknas som svagt ljus? Jag har inte haft möjlighet att jämföra dem i dagsljus.

Hej.
Igår fotograferade jag en middag. Det var, skulle jag säga, standard middagsbelysning på lokal, det vill säga ganska mörkt men absolut inte kolsvart. Typiska inställningar kunde vara 1/125 s, f/2,8 och ISO 3200, eventuellt då något underexponerat. Jag hade dels min egen D850, dels hade jag lånat en Z6 och jag använde dem växelvis. Objektiv var 24-70/4 S (bara på Z6 förstås) och 24-70/2,8 E (på båda).

Mitt intryck: när det gäller AF-hastighet springer D850 cirklar kring Z6. Som ändå påstås vara något bättre än Z7 i svagt ljus. Jag gjorde förstås inga objektiva mätningar, men det var mitt intryck. Hur mycket det kan påverkas av att jag inte är van vid Z6 vet jag inte.

Jag har läst att Z-kamerorna tappar en hel del AF-hastighet när ljuset blir svagt. Min fråga är: är detta ett typexempel på vad som räknas som svagt ljus? Jag har inte haft möjlighet att jämföra dem i dagsljus.

Ditt resultat låter inte ologiskt. Även om ljuset inte låter så pjåkigt - 1/50, f/2 och ISO 6400 är vad jag skulle kalla svagt ljus för en middagsfotografering :)

Z6 (och Z7) har som jag uppfattar det (efter att ha testat bra många modeller) helt ok AF-prestanda i svagt ljus bland spegelfria. De är inte de bästa, men inte långt efter de bästa (som jag skulle säga är A7III, A7RIII, A9 och Eos R).

Medan D850 har ett av de bästa AF-systemen på marknaden och som också fungerar mycket bra i svagt ljus. Så att den presterar bättre låter helt logiskt för mig i alla fall.

Sedan vet jag inte riktigt hur dina motiv var, där jag upplever att skillnaden blir som tydligast i svagt ljus är med följande (kontinuerlig) fokus. Medan skillnaden blir rätt liten med singelfokus på relativt stilla motiv - där hänger de bästa spegelfria med bra i hastighet och har ofta lite högre träffprocent (bättre precision) än till och med en D850.

Tack för svar!
Motiven var rätt snälla. Folk som satt och åt eller höll något anförande på en scen. Ingen dans eller så.
Jag tyckte också att AF-S verkade klart snabbare än AF-C. Men det tog ett tag innan jag provade det eftersom jag är van vid att alltid köra AF-C och tumfokus. Plus att jag är lite skeptisk till AF-S, folk sitter ju inte still.

Det ska bli mycket intressant att se om detta förbättras märkbart i och med kommande AF-uppdateringen. Jag säger alltså inte att Z6 var absolut dålig, bara inte så bra relativt D850. Men bortskämd med D850 så mattas min entusiasm för att ge mig in i Z-systemet en del, delvis för att just sådana middagar skulle vara ett av skälen för mig att skaffa Z.

Det hade också varit intressant att testa med 35/1,8 S eller (omöjligt förstås) 24-70/2,8 S, men ingen av dessa fanns tillgängliga.

Motiven var rätt snälla. Folk som satt och åt eller höll något anförande på en scen. Ingen dans eller så. Jag tyckte också att AF-S verkade klart snabbare än AF-C. Men det tog ett tag innan jag provade det eftersom jag är van vid att alltid köra AF-C och tumfokus. Plus att jag är lite skeptisk till AF-S, folk sitter ju inte still.

Om jag har förstått saken rätt så handlar det om en balans mellan precision och snabbhet - kan man offra lite precision kan följande fokus arbeta snabbare i svagt ljus. Det blir enklare med singelfokus eftersom det kräver färre mätningar, man behöver inte mätningar för att lista ut vart och hur fort motivet rör sig i och med att kameran utgår från att motivet inte hinner flytta sig mellan mätning och exponering.

Det ska bli mycket intressant att se om detta förbättras märkbart i och med kommande AF-uppdateringen. Jag säger alltså inte att Z6 var absolut dålig, bara inte så bra relativt D850. Men bortskämd med D850 så mattas min entusiasm för att ge mig in i Z-systemet en del, delvis för att just sådana middagar skulle vara ett av skälen för mig att skaffa Z.

Tyvärr lite av ett problem med i stort sett alla spegelfria kameror just nu, med möjligt undantag för A9 som verkar hantera fler mätningar/beräkningar per sekund än någon annan spegelfri kamera.

Det hade också varit intressant att testa med 35/1,8 S eller (omöjligt förstås) 24-70/2,8 S, men ingen av dessa fanns tillgängliga.

Den mindre maxbländaren kan ha inneburit en lite nackdel, men jag upplever inte att skillnaden brukar bli så jättestor mellan f/4 och f/2,8 i maxbländare.

Tack för svar!
Motiven var rätt snälla. Folk som satt och åt eller höll något anförande på en scen. Ingen dans eller så.
Jag tyckte också att AF-S verkade klart snabbare än AF-C. Men det tog ett tag innan jag provade det eftersom jag är van vid att alltid köra AF-C och tumfokus. Plus att jag är lite skeptisk till AF-S, folk sitter ju inte still.

Jag har en Sony A7iii som jag ska sälja och nu en Z7. Båda känns sega att fokusera i svagt ljus.

Jag har bara testat med relativt långsamma objektiv i kvällsljus (28-70/3.5-5.6 respektive 24-70/4 S). Jag planerar att gå ut med 50/1.8S inom kort.

Jag pratade med en Nikonåterförsäljare i Thailand och han sa att uppdateringen som kommer i mars inte bara handlar om Eye-AF som hittills utlovats, utan hela AF-systemet.

Jag hoppas han har rätt!

Har inte riktigt förstått att spegellösa oftast har väldigt bra EV värden canons ligger väl på -5, -6, vad Sony och Nikon ligger på vet jag inte men har för mig att de ligger bra till jämfört med spegelsystem. Är det pga att man gör dessa mätningar på bländare på största öppning (ljusstarka objektiv) medan man i verkligen kanske kör lite nedbländat på ljussvagare objektiv och flertalet spegellösa gör AF mätningen delvis nedbländat och inte på full öppning som spegelkameror

Har inte riktigt förstått att spegellösa oftast har väldigt bra EV värden canons ligger väl på -5, -6, vad Sony och Nikon ligger på vet jag inte men har för mig att de ligger bra till jämfört med spegelsystem. Är det pga att man gör dessa mätningar på bländare på största öppning (ljusstarka objektiv) medan man i verkligen kanske kör lite nedbländat på ljussvagare objektiv och flertalet spegellösa gör AF mätningen delvis nedbländat och inte på full öppning som spegelkameror

Det var ett tag sen jag läste på om det här, så det kan ha hänt nya saker.

Spegellösa system jobbar med både kontrast- och fasdetekterad autofokus, men de flesta punkterna består av kontrastdetektering.

Fasdetektering jämför två bilder och räknar ut hur mycket objektivet måste justera och boom. Det är en mindre mindre noggran metod och bygger på att allt i ljusgången är perfekt justerat, men snabb!

Kontrastdetektering gafflar in fokus och linserna rör sig fram och tillbaka flera gånger tills det är perfekt. Noggrannare, men långsammare.

Dessutom måste sensorbaserade system läsa av hela sensorn vilket tar längre tid än att läsa av en AF-modul hos en DSLR.

Den tredje faktorn är att spegelfria, av någon anledning vi ännu inte känner till, stoppar ner till vald bländare när de mäter focus och därmed fångar mindre ljus.

Senast ändrad:

Det där värdet EV -6 som Canon skryter med är när man kör med objektiv på bl 1,2.
Bländar man ner det objektivet så är EV inte längre -6.

Det där värdet EV -6 som Canon skryter med är när man kör med objektiv på bl 1,2.
Bländar man ner det objektivet så är EV inte längre -6.

Exakt. Och det är med singelfokus, med sådan brukar de flesta spegelfria kameror sköta sig bra i svagt ljus och det är för singelfokus de imponerande EV-siffrorna gäller. Det är med följande fokus det brukar sega till sig lite.

Lite off topic, men manuell fokus funkade riktigt bra (dock förstås inte snabbare än AF). Provade med mitt 50/1,8 AI-S eller vad det heter. Fullt användbart, inte bara som ploj. Undrar om det nysläppta Meike 50/1,7 kommer tas in till Sverige.

Lite off topic, men manuell fokus funkade riktigt bra (dock förstås inte snabbare än AF). Provade med mitt 50/1,8 AI-S eller vad det heter. Fullt användbart, inte bara som ploj. Undrar om det nysläppta Meike 50/1,7 kommer tas in till Sverige.

Det är ju överhuvud taget en av de trevliga sidorna med spegelfritt - man kan få mycket bra hjälp i sökaren med manuell fokusering (konturframhävning/peaking, förstoring osv) så det blir mycket enklare än förr.

Spegelfria kameror med "focus-peaking" är det bästa som finns för objektiv med manuell fokusering.

Z6/Z7 går att ställa så att "focus-peaking" dyker upp i sökaren så fort man rör fokusringen, men jag tror att det bara fungerar med Z-objektiv.

Tack för svar!

Det spelar mig veterligen ingen roll om du kör med 35 1,8 då kamerahuset (z6/z7) alltid är nedbländat till 5,6 vid fokusering. Detta för att undvika fokus-shift.
M.vh /Johan

Tack för svar!

Det spelar mig veterligen ingen roll om du kör med 35 1,8 då kamerahuset (z6/z7) alltid är nedbländat till 5,6 vid fokusering. Detta för att undvika fokus-shift.
M.vh /Johan

M.vh /Johan

Nja, som jag skrev ovan så verkar det som om Nikon fokuserar vid vald bländare ned till f/5.6. Vid mindre bländare väljer den alltid f/5.6. Disclaimer: Detta enligt DPR.

f/1.8 fokuserar vid f/1.8
f/5.6 vid f/5.6
f/8 vid f/5.6
osv

Nja, som jag skrev ovan så verkar det som om Nikon fokuserar vid vald bländare ned till f/5.6. Vid mindre bländare väljer den alltid f/5.6. Disclaimer: Detta enligt DPR.

f/1.8 fokuserar vid f/1.8
f/5.6 vid f/5.6
f/8 vid f/5.6
osv

Att fokusera på f/5,6 vid fotografering på större bländare än så skulle i vart fall inte leda till minskade problem med fokusförkjutning, utan tvärtom. Då skulle fokusplanet typiskt sett, på objektiv med sådana egenskaper, istället hamna framför där man fokuserade.

Spegelfria kameror med "focus-peaking" är det bästa som finns för objektiv med manuell fokusering.
Snittbild och/eller mikroprismor går inte heller av för hackor. ;-)

Z6/Z7 går att ställa så att "focus-peaking" dyker upp i sökaren så fort man rör fokusringen, men jag tror att det bara fungerar med Z-objektiv.
Det låter rimligt. Det måste ju finnas en kommunikationskanal mellan obektivet och kameran som objektivet kan använda för att meddela att fokuseringsringen rör på sig.

..............................

Jag pratade med en Nikonåterförsäljare i Thailand och han sa att uppdateringen som kommer i mars inte bara handlar om Eye-AF som hittills utlovats, utan hela AF-systemet.

Jag hoppas han har rätt!
Uppdateringen kommer i maj och kommer att innehålla flera förbättringar av AF (inkl Eye-focus för både AF-S och AF-C). Det blir även förbättringar avseende AE med bl a bättre lågljusprestanda och att AE-begränsningen vid högsta seriebildhastighet (9 resp 12 bilder/sek) tas bort. Plus lite annat smått och gott med bl a Raw vid filmning (kommer senare än maj). Allt enligt pressmeddelande från Nikon som bl a kan läsas här.

Att fokusera på f/5,6 vid fotografering på större bländare än så skulle i vart fall inte leda till minskade problem med fokusförkjutning, utan tvärtom. Då skulle fokusplanet typiskt sett, på objektiv med sådana egenskaper, istället hamna framför där man fokuserade.

Så du menar att det generellt ger mindre fokusförskjutning att fokusera vid f/1.4 än f/5.6 om man har valt f/8? Jag har svårt att tro att det stämmer, men överbevisa mig gärna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar