Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Af I Programmet Sport

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 300D, när jag använder sportprogrammet ser jag inga röda fokuseringspunkter. Är det något fel på min kamera eller ska det vara så här?

Agneta

Det ska nog vara så, det blir så på min åxå.

Har själv aldrig använt programmen, då de själva får för sig vilka inställningar som är bäst, som t ex vitbalans och ISO-tal. Detta det läge där den motivföljande autofokusen är inkopplad, vilket inte går att koppla in i något annat läge, om jag minns rätt av handboken.

Precis.. I sportläget så ställer kameran in ISO 400 och följande AF (dvs den låser aldrig fokus, och avtryck kan ske närsomhelst).

Jag säger bara.. stay away!!!

Det finns inte många fördelar (om ens några) med motivprogrammen. Det är bättre att lära sig utnyttja kameran i de "kreativa" lägena, dvs Av,Tv eller M (och i viss mån P).

Just sport programmet är väl det enda motiv program som kan vara värt att använda på just 300D. För att det är enda sättet att slå på den motivföljande autofokusen, vilket ju faktiskt kan har sina fördelar när det gäller actionbilder. Man får väl dock vara bered att pilla lite med nivåerna då 300:an har en tendens att underexponera bilderna en del och motivprogramen inte ger någon möjlighet att kompensera detta.

Annars håller jag med att de övriga motivprogrammen kan man "göra" mycket bättre med egna inställningar.

Jo det är ju klart att det är tilltalande med sportprogramet med fast ISO 400, automatisk vitblans och avsaknanden av RAW.

Tja, allting har sitt pris och på 300:an är Fast ISO, automatisk vitblans och avsaknanden av RAW priset för en motivföljande autofokus, så man får helt enkelt ta och prioritera från situation till siutuation.

Man kan ju alltid hoppas att canon känner sig lite pressade av D70 och låser upp lite funktioner i mjukvaran

300D använde sig av AI Fokus, dvs. kameran känner själv av om motivet rör sig eller inte. Därför kan man lungt fortsätta att använda kameran i Tv (oftast vid rörliga bilder) och ha kontroll över exponering, samt ISO-tal och kvalité.

Det finns alltså inte mycket som talar för motivprogrammen. Jo, om man är helt nybörjare, fattar inget och inte bryr sig om att lära sig.. DÅ kan det fungera.

Ok, jag hade fått för mig att motivföljande AF var specifikt för sportläget, men desto bättre om jag har fel...

Tack för svaren.

Om man är nybörjare så är det inte så lätt med slutartider och val av bländare o.s.v.
Finns det ingen lättläst bok som tar upp det här.

Agneta

Tack Jesper

Tror du att den finns att köpa på Väla, eller man måste beställa den från någon Internetshop.

Agneta

ANNONS