Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Af eller af-s

Produkter
(logga in för att koppla)

Galliano

Medlem
Sitter och velar mellan vilken taktik jag ska ha för efterträdaren till min d50...

Jag har ett standard objektiv med af-s och ett 70 -300 utan af-s. Jag är på min låga nivå ganska nöjd med dessa två... Så jag tänker att på efterträdaren ska jag ha ungefär samma möjligheter... Jag funderar just nu på en begagnad d90 eller en ny d5100... Fördelen med d90 är att mina objektiv funkar rakt av.... Nackdelen är kansk att jag är på ganska låg nivå i mitt fotande och jag tror att d5100 "räcker" för mig. Ny känns ändå tryggare....

Hur som, OM jag kör på 5100, då vill jag köpa ett 300 objektiv, men af-s, finns det bara på nikons egna?

Jag är tacksam för all input i min förvirrade tillvaro,....

Sitter och velar mellan vilken taktik jag ska ha för efterträdaren till min d50...

Jag har ett standard objektiv med af-s och ett 70 -300 utan af-s. Jag är på min låga nivå ganska nöjd med dessa två... Så jag tänker att på efterträdaren ska jag ha ungefär samma möjligheter... Jag funderar just nu på en begagnad d90 eller en ny d5100... Fördelen med d90 är att mina objektiv funkar rakt av.... Nackdelen är kansk att jag är på ganska låg nivå i mitt fotande och jag tror att d5100 "räcker" för mig. Ny känns ändå tryggare....

Hur som, OM jag kör på 5100, då vill jag köpa ett 300 objektiv, men af-s, finns det bara på nikons egna?

Jag är tacksam för all input i min förvirrade tillvaro,....

Sigmanska för AF-S är HSM och på Tamronska heter det USD. Kärt barn har många namn. :)

/Karl

Kan vara bra att uppgradera 70-300-objektivet till ett AF-S också för att få tillgång till bildstabilisering, VR på Nikonesiska. Stabilisator tycker jag ofta är guld värd i långa teleobjektiv, om man inte fotar uteslutande snabba sporter och i bästa tänkbara ljus. :)

Sen har ju Tamron och Sigma också nuförtiden sina egna 70-300 objektiv med stabilisatorer också, som är mycket bättre än de gamla utan. Stabilisator kallas hos Sigma OS (optical stabilisation) och hos Tamron VC (vibration control). Men själv skulle jag satsa på Nikon. Mindre strul om fokusen skulle behöva trimmas in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar