Annons

af-540fgz trådlös

Produkter
(logga in för att koppla)

hr510

Medlem
Hej.

Håller på att bli galen...

Hur får jag min af-540fgz att fungera som trådlös master till min k20d?

mvh Oskar

Misstänker att du inte har ställt in kanalen för den fristående blixten på kameran?

Montera blixten på kameran och slå på båda. Tryck ner avtryckaren halvvägs. Nu är den inbyggda blixten och den fristående inställda på samma kanal.

Ok. Jag har inte K20 utan K-7 men kolla i kamerans meny. Leta efter avfyrningsmetod för den inbyggda blixten i trådlöst läge. På K-7 kan den sättas i läge På = huvudblixt eller Av = styrblixt.

eller är det jag som tänker fel...

ska man inte ha blixten inställd på master utan på slave?

hur fungerar p-ttl funktionen i trådlöst läge, ska den ändra zoom automatiskt eller måste man göra det manuellt?

Har du 540-blixten monterad i kamerans blixtsko och vill köra den som master för att kunna styra andra trådlösa blixtar?

Eller vill du använda kamerans inbyggda blixt som master för att styra 540'n trådlöst i slavläge?

Hej. Kontrolera att du har rätt Slavmod satt SL1 /SL2 (på blixten). Manualen är rätt luddig på den fronten. Jag kommer inte ihåg vilken mod som var den rätt nu, men du ändrar genom att trycka på Light-knappen några sekunder. Jag trodde själv att min blixt var trasig tills jag kom på detta.

//Lars

Kollade lite i manualen.
Om slavmoden står fel går det inte att välja P-TTL i slavläge. Skall vara SL1.

Du skall ställa blixten i "Wireless", SL1, P-TTL Slave. Kamerans blixt ställer du i "Control" om bara den externa skall användas eller "Master" om bägge skall användas fär exponeringen. Som också nämns här ovan så måste du ha rätt (samma) kanal på blixt och kamera.

//Lars

ok ska man inte ha 540an inställd på master alltså?

om jag har den i slave och P-TTL ska zoomen på blixten ändras automatiskt då man zoomar eller fungerar det bara om den sitter på kameran?

Autozoom funkar bara med blixten på kameran. Det är knappast nån mening att ha autozoom med blixten trådlös, eftersom varken kamera eller blixt vet var dom befinner sig i förhållande till varandra och ännu minder vilken yta som ska bli belyst. Det finns ju ingen koppling till objektivets bildvinkel och blixten utlysningsvinkel då.

//Lars

Det är som i alla S/M-förhållanden: Master styr och slav lyder :)

Jag har inte använt min Pentax på ett tag, men det är väl så här:

- Master styr andra blixtar och bidrar även själv med ljus till exponeringen
- Commander styr andra blixtar men bidrar inte själv med ljus till exponeringen
- Slave styrs från en Master eller Commander

En Slave är av naturlighet alltid trådlös och placerad någonstans ifrån kameran, och därmed alltså också en fristående blixtenhet, t.ex. en 540 eller 360

En Master eller Commander sitter på kameran för att därifrån kunna styra andra blixtar. Det kan vara den inbyggda blixten, eller en 540 eller 360 monterad i blixtskon på kameran.

Man kan alltså inte göra som du skrev: "jag vill ha 540an som trådlös master och styra den med den inbyggda blixten"

Om du plockar bort din 540 från kameran så måste den vara en slav, som styrs av antingen kamerans inbyggda commander/master eller från en annan 360/540 på kameran i commander eller masterläge.

ANNONS