Annons

AF 1:1.4 D med D70S - eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

siluett

Medlem
Hej!

Köpte ett beg Nikkor AF 1:1.4D (50 mm) att använda till min D70S. Då visar det sig att objektivet bara fungerar om jag fäster bländarringen (heter det så? den som det står 1.4 till 16 på, där 16 är orange) vid 16. annars säger kameran bara error. det känns som att jag nu inte kan utnyttja objektivet fullt ut om jag måste ha det såhär låst hela tiden, kan det stämma? efter vad jag har läst så borde objektivet fungera med min kamera, men det verkar ju inte så. har jag missat något?
kan jag göra något för att kunna utnyttja mitt ibjektiv fullt ut med kameran, eller kan jag bara köra DX objektiv på kameran? fast det kan ju inte stämma för mitt gamla 70-300 1:4-5.6D fungerar ju...

Mvh Pernilla

Du ska låsa bländarringen på 16 och reglera bländaren från kameran i stället. Det är så det är tänkt att fungera, nuförtiden!

Per.

PS. Gör du inte likadant på ditt 70-300? DS.

Nikons äldre AF-optiker (de som inte heter "G") ska låsas på minsta bländaren då kameran reglerar bländaröppningen själv. Dock kan du använda optiken och kameran helt manuellt om så önskas. D70s har ju två "rattar" vid avtrycket, och man kan använda dem för att ställa in tid och bländare i manuellt läge.
Bländarringen är helt enkelt till för bakåtkompabilitet med äldre Nikonkameror.

//Patrik

Du ska låsa bländarringen på 16 och reglera bländaren från kameran i stället. Det är så det är tänkt att fungera, nuförtiden!

Per.

PS. Gör du inte likadant på ditt 70-300? DS.

Aha! Insåg att jo visst gör jag så med det andra med :) Men det är verkligen inte jag reflekterat över för den inställningen har nog varit så typ alltid. Tänkte inte på att jämföra heller...
tack för hjälpen!

Nikons äldre AF-optiker (de som inte heter "G") ska låsas på minsta bländaren då kameran reglerar bländaröppningen själv. Dock kan du använda optiken och kameran helt manuellt om så önskas. D70s har ju två "rattar" vid avtrycket, och man kan använda dem för att ställa in tid och bländare i manuellt läge.
Bländarringen är helt enkelt till för bakåtkompabilitet med äldre Nikonkameror.

//Patrik

ok, dum fråga no. 2 då: är 16 mindre bländare än 1.4? jag lär mig det aldrig för jag tycker det är så bakvänt :)

Tack :) det där med bråktal ska jag komma ihåg!
vad står f:et för då?

f står för brännvidd. Har du bländare 2 (f/2) på ditt 50 mm objektiv är bländaröppningen 25 mm. Bländare 16 ger en bländaröppning på 50/16 = 3,1 mm. Vet man det så är det logiskt att en mindre bländare har en större siffra annars kan det vara rätt förvirrande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar