Annons

AE/AEL med blixt på A77m2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rexsportman

Avslutat medlemskap
Hej. Har en undran om AE på A77m2. Sambon kan på sin Nikon använda AE-knappen och mäta ljuset på bakgrunden vid porträttfoto och sedan rikta om kameran och få rätt exponering på både bakgrund och personen, med blixt.

Detta fungerar Ej med min A77m2, inte heller funktionen FEL. Med min A580 är det inga problem med detta.

Någon som vet hur det fungerar på A77m2:an, kanske samma med A77?

Du behöver definiera vad du menar med "fungerar Ej". Överexponerar blixten? Har du valt läget Fill-flash?

Det är ganska vanligt på många kameror att man kan få knappa in mer eller mindre kraftig minus-exponeringskompensation vid blixtfotografering. Storleken kan variera mellan olika modellserier även från samma tillverkare. Läste nånstans någon som använde blixt med Sonys nyare kameror, att dessa kan behöva minuskompensation såväl för allmän- som för blixtbelysningen. Börja att testa med rejäl underexponering, som kanske -1 EV för AE och -2 eller -2,7 EV för blixtkompenseringen.

Du ska inte behöva mäta bakgrunden separat på det sätt du beskriver. Det normala när man använde FEL (Flash Exposure Lock) och Fill-flash brukar vara att först centrera motivet/personen, halvtrycka på slutarknappen för att låsa AF (AF-S ska vara vald för detta) och AE, därefter trycka in och släppa den knapp man har tilldelat FEL (Lock toggle), och sedan komponera om bilden och till sist exponera.
.

Du behöver definiera vad du menar med "fungerar Ej". Överexponerar blixten? Har du valt läget Fill-flash?

Det är ganska vanligt på många kameror att man kan få knappa in mer eller mindre kraftig minus-exponeringskompensation vid blixtfotografering. Storleken kan variera mellan olika modellserier även från samma tillverkare. Läste nånstans någon som använde blixt med Sonys nyare kameror, att dessa kan behöva minuskompensation såväl för allmän- som för blixtbelysningen. Börja att testa med rejäl underexponering, som kanske -1 EV för AE och -2 eller -2,7 EV för blixtkompenseringen.

Du ska inte behöva mäta bakgrunden separat på det sätt du beskriver. Det normala när man använde FEL (Flash Exposure Lock) och Fill-flash brukar vara att först centrera motivet/personen, halvtrycka på slutarknappen för att låsa AF (AF-S ska vara vald för detta) och AE, därefter trycka in och släppa den knapp man har tilldelat FEL (Lock toggle), och sedan komponera om bilden och till sist exponera.
.

Förfarandet är följande. Man använder AE mot bakgrunden och komponerar om fotot mot personen etc. Och får en korrekt (typ) exponering. FEL blir lite tvärtom, FELA på huvudmotivet, komponera om. Fotot blir överexponerat, särskilt bakgrunden. Mätfel i kameran?

Har provat lite till och det är nog så som du säger att jag får dra ner blixten rejält i effekt/kompensation för hyffsat korrekt exponering. Har använt blixt väldigt lite så får nog prova mig fram och lära mig, en fotokonst i sig.
Hur är det man säger, learning by doing?

Tack

Vad jag menar är att när man använder AE-knappen utan blixt, mäter mot något ljust så håller kameran kvar den mätningen fast jag flyttar/ändrar motivet. Om jag använder inbyggda blixten så fungerar det inte på samma sätt, ser i sökaren/skärmen att kameran mäter på objektet jag flyttat kameran mot. Samma med FEL-funktionen. Så är det inte på A580:n, där blir det lika oavsett blixt eller inte blixt. Vet inte hur jag ska förklara riktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar