Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Photoshop CS5-tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Hej alla. Ni som skaffat Adobe Photoshop CS5, berätta gärna förändringar, hårdvarusupport i praktiken (GPU relaterat exempelvis), förbättringar, ev. försämringar, hastighet, buggar och liknande. Vore intressant att höra.
 
CS5 lika bra som man sett

Hej

Kört CS5 Trial hela dagen idag, grym uppdatering.

Var tvungen att testa Content aware och blev faktiskt lite förvånad!!!!

På de 6 eller 7 bilder jag använde så gjorde CA ganska mediokra resultat, kan lägga upp bilder om någon är intresserad, resultatet är ju inte i paritet med de Adobe sponsrade evangeisternas resultat direkt,.

Friläggningsfunktionen är ju bara sååååååå underbar och fungerar perfekt, skönt att slippa onone´s plugin för denna arbetsuppgift.

Bra HDR Pro
 
Så friläggning och HDR på pluskontot
och Content aware lever inte riktigt upp till förväntningarna. Om du vill och har lust ser jag gärna på nåt exempel som "misslyckats".
 
Så friläggning och HDR på pluskontot
och Content aware lever inte riktigt upp till förväntningarna. Om du vill och har lust ser jag gärna på nåt exempel som "misslyckats".

Körde på jobbdatorn (som är kvar på jobbet), men bilder där man skulle frilägga en person som stod i närheten av någon annan eller frilägga en häst i en hage så blev "fill" delen suddig och i vissa fall så kom det in delar från den andra personen in i den frilagda CAF delen.

Tolka mig rätt, efter ett antal försök så blir resultatet ganska bra, dvs en bra hjälp för vidare bearbetning.

Men det jag reagerar på är att jag har testat med liknande bilder som de videor som ligger ute på NAPP och Adobe så blir inte rsultatet lika "bra"

Vid små borttagningar så blev resultatet helt OK

Men jag tycker att friläggning och HDR Pro överväger alla eventuella brister i CAF.

Ska fortsätta ikväll och testa övriga nyheter
 
Börjar ändra uppfattning

Kört CAF på några bilder idag och börjar faktiskt gilla CAF mer och mer.

Den har svårt när man tar bort objekt som ligger nära andra objekt (lätt att PS väljer att lyfta in delar av personen som står bredvid)

Men när det är en ganka homogen bakgrund så gör CAF ett riktigt bra jobb

Noisedelen i Camera Raw är mycket bra och förbättrar mina nattbilder rejält

Puppet Warp är kul, men mer en ball grej att showa lite med icke PS människor

3D Repousse är riktigt enkelt att använda även för mig som inte brytt mig om 3D tidigare

Mini Bridge är Bridge, men skönt att slippa lämna PS

Totalbetyget är MVG
 
Content Aware är ju ganska beroende av "normala" bilder för att funka bra, dvs det får problem jobba med bilder som har en ganska tight depth of field där bakgrunden är ur fokus och föremålet som du ska radera från bilden är i fokus. Men det är ju som sagt inte ett en-knapps.wow grej som skapar perfekta resultat direkt, Adobe och andra som har testat betan har ju sagt det också att det kräver retuschering i efterhand men det är en god hjälp på vägen och sparar tid.

Jag har precis själv lagt in trialversionen för att testköra den nu ett tag, och än så länge verkar den schysst. Dock så är nog mitt grafikkort något för gammalt eftersom gpu stödet inte verkar ge speciellt mycket märkbar effekt i Photoshop eller något annat program.

/ Magnus
 
vad tycker folk idag om cs5 då? haft c4 innan o fixat in cs5 nu och jag gillar det, kan inte sätta fingret på varför dock :) elr en sak som man kom på är raw delen..brushanteringen är ju underbar..får nästan bort allt utan detaljförlust
 
Jag var också lite missnöjd med innehållsmedveten, men jag har lärt mig att lägga friläggningen så att jag oftast får bra resultat, ibland helt fantastiskt.
Min slutsats, som så ofta, är att det krävs träning för att nå optimala resultat.
Funktionen är den som jag använder mest och som sparar mest tid av alla nyheterna i CS5. Nu skall jag villigt erkänna att jag inte har gett mig in i programmets övriga nyheter så ingående som jag borde (skall).
Friläggningsfunktionen tex vill jag veta mer om.
 
Refine Edge, som i tidigare versioner men med lite nyheter i, just för friläggning. Kolla några exempelvideor på Moderskeppet eller youTube.

Aha, jo, den använder jag frekvent. Jag trodde det var någon annan som avsågs. Typ frilägga hårstrån och så, som fortfarande funkar bäst manuellt.
 
Aha, jo, den använder jag frekvent. Jag trodde det var någon annan som avsågs. Typ frilägga hårstrån och så, som fortfarande funkar bäst manuellt.

Jag tror inte du kan frilägga hår lika snabbt som de nya funktionerna i Refine Edge med Refine radius tool

Men kan du det så är du att lyckönska, själv har jag enormt mycket hjälp av den funktionen jämfört med tidigare möjligheter

http://cs5.se/2010/refine-edge-kraftigt-forbattrat/
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.