Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Gamma problem

Produkter
(logga in för att koppla)

"klick"

Aktiv medlem
När jag ska få dom där fyrkanterna att smälta in i bakgrunden i gamma testet så händer det inte ett smack när jag drar i kontrollerna under.

Fyrkanterna syns lika bra i alla lägen.

Vad gör jag för fel ?

Har du ett ATI grafikkort med en Drivere senare än Catalyst 3.1.

I sånt fall finns svaret på ATI's hemsida över kända fel i drivrutinen. Dom har separerat gammahanteringen över 2D och 3D, så dina Gamma inställningar påverkar bara 3D delen då dom har brutit ut 2D delen. Dock är dom medvetna om problemet och arbetar på det. Det är en bra tanke, men dom skulle brutit ut 3D delen istället för 2D delen.

Tackar för svaret, har ett ATI med senaste Catalyst så det är nog det som är felet.

Hoppas dom fixar det snart.

Ok, jag har också samma problem - bad just Mr. Pertmann om hjälp. Men kanske nån här kan hjälpa till - jag har ett Radeon 9200 Series... Men det borde väl inte falla under kategorin "ATI grafikkort med en Drivere senare än Catalyst 3.1"? Eller... uff, ibland vet jag ingenting om datorer...

:-/

Prova att gå in under skärminställningar och via avancerat/färgmatchning avinstallera skärmprofilen.

Kör sedan gamma igen.
Hoppas, hoppas.

Har det löst sig genom att ta bort profil under skärminställningar och köra gamma på nytt?

Så har jag löst det vid tidigare problem.

Jag märker att jag vart lite otydlig i min beskrivning.
Jag gjorde så här när jag råkade ut för samma problem:

Ta bort profilen under skärminställningar.
Öppna A-Gamma och gör ingenting (det går ju inte) förutom att spara en ny profil.
Öppna A-Gamma och läs in profilen under description och load.

Se om det inte går att köra inställningar nu?

Jag märker att jag vart lite otydlig i min beskrivning.
Jag gjorde så här när jag råkade ut för samma problem:

Ta bort profilen under skärminställningar.
Öppna A-Gamma och gör ingenting (det går ju inte) förutom att spara en ny profil.
Öppna A-Gamma och läs in profilen under description och load.

Se om det inte går att köra inställningar nu?

Eventuellt kan det vara Photoshop CS som spökar.
Det var först när jag installerat CS som jag märkte av problemet.

Gjorde som du beskrev men det ville sig inte.
Jag har Photoshop CS.

Får inte nya kameran förän om nån månad så det är inte jättebråttom men vore bra om det gick att lösa på ett smidigt sätt :)

Ok, jag har också samma problem - bad just Mr. Pertmann om hjälp. Men kanske nån här kan hjälpa till - jag har ett Radeon 9200 Series... Men det borde väl inte falla under kategorin "ATI grafikkort med en Drivere senare än Catalyst 3.1"? Eller... uff, ibland vet jag ingenting om datorer...
Radeon är typen av chip, ATI är dom som tillverkar Radeon chippen, oavsett tillverkaren av själva kortet, så om du har en drivare som är yngre än typ 3-4 månader så faller du under den kategorin.

Catalyst 4.2 - 4.3 samt 4.4 är drabbade av detta problem, oavsett grafikkort. Då den är av en så kallad "Unified" typ. Altså en drivare passar alla kort.

Dom verkar dock ha fixat problemet nu... släppt en hotfix.

Se mer info från ATI - http://www.ati.com/support/infobase/4501.html

Senast ändrad:
ANNONS