Annons

Adobe Certified Expert på photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Du anmäler dig hos ett företag som är godkända att genomföra testerna.
Det kostar pengar, kanske ett par tusen. Tror jag.
(Jag har inte behövt betala mina tester i Photoshop och Illustrator.)
Sedan sitter du och besvarar ett antal teoretiska frågor, 60-90 stycken, under ett par timmar.

Om du har tillräckligt många godkända blir du ACE...

(Jag hade nästan 100%)

Gissa vad jag missade på?
Färghantering!!!

Mikael/ACE
 

Bilagor

  • adobe.gif
    adobe.gif
    1.2 KB · Visningar: 872
mipert skrev:
Du anmäler dig hos ett företag som är godkända att genomföra testerna.
Det kostar pengar, kanske ett par tusen. Tror jag.
(Jag har inte behövt betala mina tester i Photoshop och Illustrator.)
Sedan sitter du och besvarar ett antal teoretiska frågor, 60-90 stycken, under ett par timmar.

Om du har tillräckligt många godkända blir du ACE...

(Jag hade nästan 100%)

Gissa vad jag missade på?
Färghantering!!!

Mikael/ACE



vad för typ av frågor är det? Är dom på svenska?
 
shit. jag är helt lost.
det var alldeles för längesen jag satt med ett photoshop på engelska.
 
Voreju jädrans coolt och ha titlen

ACE. Hehe
My name is Johan. Im ACE! Får man brudar då? ;)
 
...Är det värt att uppgradera sig? Hur stor skillnad är det gemfört med CS...
Svårt att svara på.
Ladda ned en testversion och prova.

Egentligen tycker jag det inte finns några större behov att uppdatera för normalt bildarbete.
En del bra funktioner har tillkommit men Gamla goa CS är fortfarande en kompetent bildbehandlingsmaskin.

Men för en yrkesverksam med krav på att kunna jobba snabbare och effektivare med många bilder i råformat finns det absolut skäl att skaffa CS2.

Bättre svar än så kan jag inte ge.



...Får man brudar då..?
Skojar du? Så det bara visslar om det!!!

Men, du måste kunna röra dig på ett speciellt sätt (som Ben Stiller i filmen Dodge Ball) och sjunga ACE, ACE... som Vanilla ACE.
Och har du inte en cool T-tröja är det nog kört.
 

Bilagor

  • t.jpg
    t.jpg
    27.1 KB · Visningar: 606
mipert skrev:
Du anmäler dig hos ett företag som är godkända att genomföra testerna.
Det kostar pengar, kanske ett par tusen. Tror jag.
(Jag har inte behövt betala mina tester i Photoshop och Illustrator.)
Sedan sitter du och besvarar ett antal teoretiska frågor, 60-90 stycken, under ett par timmar.

Om du har tillräckligt många godkända blir du ACE...

(


Hur är det med jobb? jag gissar på att inte allt för många känner till ACE men jag kanske har fel? Hur många i sverige har det?
 
Jag har certifierat mig 2 gånger i Photoshop .

Certifiering är tidsbegränsat tills det kommer ett nytt examen för nästa version.

Kostade strax under 2 tusen + moms.


Ärligt talat så i Sverige tror jag inte att det ger så mycket fördelar eftersom marknaden för Photoshop kunskaper är ganska liten.


Dessutom har SFF slagit mycket trumma för sin egen
(enligt min uppfattning betydligt enklare) digital bild certifering, så den är mer bekant för folk .

ACE är ganska okänt , beroende på att Adobe inte marknadsför den på samma sätt som Microsoft med sina certiferingar.


Däremot träffade jag folk på Photoshop World i USA som byggde sina kariärer på "ACE" certiferingen och levde gott på detta.
 
Jann Lipka skrev:

Dessutom har SFF slagit mycket trumma för sin egen
(enligt min uppfattning betydligt enklare) digital bild certifering, så den är mer bekant för folk .


Eftersom jag ansvarar för den så kallade auktorisationsutbildningen måste jag gå in och tjafsa lite med dig, Jann. Jag har tittat på ACE-tentan och ser den som en teoretisk tentamen på att man kan Photoshop och alla dess funktioner.

Auktorisationsutbildningen omfattar inte allt i Photoshop, bara hur man gör ordning en fotografisk bild för att man ska kunna återge den i tryck, på webben eller i utskrift med maximal kvalitet. Den omfattar en teoretisk tenta, ett praktiskt prov som innebär att man får en rå, obearbetad bildfil och ska leverera en färdig bild tillsammans med en utskrift som stämmer överens med bildens utseende. Dessutom ska man visa att man kan leverera ett korrekt förprovtryck.

Jag kan hålla med om att ACE-tentan är mer avancerad och kräver mer teoretisk kunskap, men sammanlagt tror jag att SFF:s examen provar de kunskaper som en fotograf behöver på ett mer rättvisande sätt.

MVH/Stefan
 
Jag är medveten om skillnaden mellan de två olika certiferingar -
Som jag ser det säger SFFs "auktorisering" att man levererar någorlunda ok digital material, ACE "bevisar" att man kan programmet - ja, det är två helt olika saker.

Jag är mest besviken att Adobe Cert är så risigt marknadsfört och mycket mindre känt än SFFs examen
(i Svergige i alla fall).

Mao ACE ger en liten (internationellt giltig) fjäder i hatten , men jobbar man som fotograf i Sverige så tror jag faktiskt att "Din" certifering Stefan är bättre :).
 
ACE har man ingen nytta av om man jobbar som fotograf medan det är en styrka när man marknadsför sig som utbildare.

Några av de utbildningsföretag jag hållit kurser åt (NTI, Beda mfl.) är Adobe Certified Training Provider. Då är kravet att de som håller utbildningarna är ACE.

Om man skall ut och söka jobb som fotograf eller bildbehandlare tycker jag ACE är trevligt men inte till någon större nytta.
I vissa fall tror jag det kan vara en nackdel, man blir föör kunnig vilket kan påverka negativt när man söker som originalare till exempel.

SFFs certifiering är nog bra, jag har gjort förkunskapstestet, men jag vet inte om någon kund egentligen påverkas i valet av fotograf.
Jag ser dock fram emot när jag skall få tid att genomgå tentan på distans, alltid kul att ha papper på kunskapen.
 
mipert skrev:
[B

SFFs certifiering är nog bra, jag har gjort förkunskapstestet, men jag vet inte om någon kund egentligen påverkas i valet av fotograf.
Jag ser dock fram emot när jag skall få tid att genomgå tentan på distans, alltid kul att ha papper på kunskapen. [/B]

Det har inte marknadsförts så mycket, men jag har nu varit uppe på Sv Tidskrifter och Bonniers Tidskrifter och presenterat kursen. Det väcker ett stort intresse, milt sagt.

MVH/Stefan
 
johan_w skrev:
Vad är SFF?

SFF = Svenska Fotografers Förbund = den äldsta och största fotograforganisationen i Sverige. Förbundet organiserar i stort sett alla kategorier av ykesfotografer. Det är väl främst anställda pressfotografer som inte är medlemmar. Men frilansande fotografer inom media, reklam, mode är med, liksom porträttfotografer m fl grupper.

MVH/Stefan
 
På tal om att marknadsföra.

Jag förundras över hur välkänt BLF är bland Fotosidans medlemmar, man hänvisar alltid till deras prislista och hjälp med juridiska frågor.

Medan SFF är så mycket större och har mer material tillgängligt.

Startade till och med en tråd om det för ett år sedan.
 
stefohl skrev:
SFF = Svenska Fotografers Förbund = den äldsta och största fotograforganisationen i Sverige. Förbundet organiserar i stort sett alla kategorier av ykesfotografer. Det är väl främst anställda pressfotografer som inte är medlemmar. Men frilansande fotografer inom media, reklam, mode är med, liksom porträttfotografer m fl grupper.

MVH/Stefan

Fan...jag har ansökt till fel förbund...tyckte det var konstigt att man skulle hoppa fallskärm på första kursdagen.

www.sff.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.