Annons

Adobe CC Lightroom & Photoshop Problem

Produkter
(logga in för att koppla)

matsbertil

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Efter det att jag har skaffat mig en ny kamera (Nikon D810) så har det uppstått ett problem efter det att bilden är redigerad i Lightroom och jag öppnar upp den i Photoshop så blir bilden dassig med
mindre kontrast och sämre skärpa samt att den blir också lite ljusare. Photoshop läser alltså inte in bilden korrekt från Lightroom. Vad kan detta bero på?

Tidigare kamera var en Nikon D4.
Tar alla bilder i raw.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig

Med vänlig hälsning
Mats
 
Hejsan,

Efter det att jag har skaffat mig en ny kamera (Nikon D810) så har det uppstått ett problem efter det att bilden är redigerad i Lightroom och jag öppnar upp den i Photoshop så blir bilden dassig med
mindre kontrast och sämre skärpa samt att den blir också lite ljusare. Photoshop läser alltså inte in bilden korrekt från Lightroom. Vad kan detta bero på?

Tidigare kamera var en Nikon D4.
Tar alla bilder i raw.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig

Med vänlig hälsning
Mats

Vad väljer du efter att ha klickat "Redigera i Photoshop"?
 
Prova låta LR göra TIFF filerna innan du redigerar i PS istället för att den öppnar RAW filerna direkt o läser av redigeringen. Börja där. Prova olika färgrymd. Är det bra så är problemet att PS inte läst av redigeringen.
 
Prova låta LR göra TIFF filerna innan du redigerar i PS istället för att den öppnar RAW filerna direkt o läser av redigeringen. Börja där. Prova olika färgrymd. Är det bra så är problemet att PS inte läst av redigeringen.

Hej Stefan!
Har testat fram och tillbaka med tiff och PSD men tyvärr så kvarstår problemet.

Har också försökt att komma in på Adobes chatt forum för att få hjälp men det verkar vara tvärstopp, kommer ingenstans.
 
Om.du öppnar tiff filerna med annat prg än PS, Windows egna eller tom återimportera till LR. Är det som du redigerat då? Om ja så är felet i PS om nej så är felet i LR
 
Jag frågade därför att man i vissa fall får en fråga om man vill redigera bilden med eller utan gjorda ändringar i Lightroom.

Hej Magnus,

Det var en bra fråga, fick nämligen upp den skylten tidigare men sedan ett tag kommer inte skylten upp om jag vill redigera med Lightroom inställningar eller ej.
Kanske detta är lösningen på problemet, vet du hur jag får upp skylten igen?
 
Hej Magnus,

Det var en bra fråga, fick nämligen upp den skylten tidigare men sedan ett tag kommer inte skylten upp om jag vill redigera med Lightroom inställningar eller ej.
Kanske detta är lösningen på problemet, vet du hur jag får upp skylten igen?

Den frågan kommer upp när man ska redigera en PSD-fil men ditt problem uppstår när du ska gå från en RAW-fil till Photoshop?
 
Öppnar du Photoshop inifrån Lightroom? Jag har också CC. När jag väljer "Redigera i Photoshop CC" inne i Lightroom öppnar jag bilden med alla redigeringar i Photoshop. När jag sedan är klar där går jag vidare med Photoshopredigeringarna i Lightroom. Funkar helt sömlöst och aldeles utmärkt.
 
Har nu gjort en ominstallation av både Lightroom och Photoshop, problemet är löst.
Tack så mycket för alla tips och trick.
Med vänlig hälsning
Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.