Annons

Adobe att släppa Aperture-konkurrent

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skall bli intressant att se hur man får ihop strategierna för Lightroom och Bridge/CR. Undrar om det blir så att Adobe så här snabbt överger Bridge som huvudspår.

Då kan det mycket väl bli så att man i framtiden i princip kommer att vara tvungen att köpa Lightroom för att få ett vettigt flöde. Eller använda helt andra produkter.

Kul att det rör på sig i alla fall. Är det någon som känner till Lightrooms ursprung? Är det Adobe eller Macromedia?
 
Från lightroom FAQ:
Now that Macromedia is part of Adobe, Adobe Labs takes on the broader goal of being the source for early looks at emerging products and technologies from Adobe, including Project Lightroom.

Jag tolkar det som om projektet ursprungligen kommer från adobe, men man vet aldrig.
 
Den som är nyfiken kan läsa mer på: The Shadowland/Lightroom Development Story

Det känns spontant (efter att ha skummat) att Lightroom är ett resultat av klassisk parallellutveckling. Ett team har jobbat för att lösa ett problem (fotografers) och ett annat för att lösa Photoshoproblem (det som blev Bridge). De smälter säkert ihop i framtiden. Det finns ju lite "ihopsmältande" att göra ändå med Macromedias produkter.


Jag har oxå samlat allt jag kan hitta om Lightroom (som är bra.)
 
Ska läsa lite, men rent spontant så känns ju Lightroom som dessutom lär bli mycket bättre intregrerat med resterande delar av Photoshop som ett bättre alternativ än Aperture för de allra flesta, iaf till dagens pris på Aperture. Sen finns det ju ett krux till. Jag råkar använda PC, och där finns inte Aperture att tillgå överhuvudtaget.

Undrar när Apple ska inse att de troligen har mer att tjäna på att bli ett mjukvaruföretag i grund och botten än att fortsätta med hårdvara. Speciellt nu när hårdvaran inte kommer att skilja sig speciellt mycket efter övergången till x86.
 
Tror faktiskt att Apple får grymt svårt att slåss med Adobe just inom "Proffs" foto delen där Adobe är kungar!! Men lightromm kommer säkert att finnas i CS3 boxen när den nu kommer och då väljer folk inte att lägga pengar på Aperture. Iof så spöade Apple skiter ur Adobe med sitt finalcut, så nog känns lightroom nästan lite framstressat ifrån adobes sida, framförallt eftersom den släpps till OSX innan XP, tror att dom blev lite skraja. Sedan dom som väntar på att Apple bara ska göra mjukvara och överge sina datorer,, ja dom får nog vänta ihjäl sig, styrkan och hela Apple .:USP:. ligger just i att dom gör mjukvara för SIN hårdvara, släpper dom det löst så sitter vi med samma problem som finns med XP, där drivar slåss med varanda mm. En bra sak med x86 hoppet är att deras hårvara kommer att bli mycket billigare, plus att du kommer att kunna dualboota dom nya maskinerna i både OSX, XP, Linux.
Sedan att dom somvanligt kommer att göra de snyggaste burkarna på marknaden är väl inte heller en nackdel.

/Fred

..
 
Frehar skrev:
---
så nog känns lightroom nästan lite framstressat ifrån adobes sida, framförallt eftersom den släpps till OSX innan XP, tror att dom blev lite skraja.
---
ligger just i att dom gör mjukvara för SIN hårdvara, släpper dom det löst så sitter vi med samma problem som finns med XP, där drivar slåss med varanda mm.
Njae, läser man om Lightroom så började ju Utvecklingen av programmet för flera år sedan, 2002 föddes väl idén, så att det skulle vara framstressat känns nog inte riktigt sant. Snarare att de fått mer vind i seglen då det faktiskt finns en konkurrent på marknaden.


Sen det där med drivare. Med tanke på hur många tusentals kombinationer det finns för PC'n, så måste jag ju tillstå att Microsoft och XP gör ett enormt jobb att det ens fungerar, än mindre så bra som det faktiskt gör. Det som är lite förunderligt åt andra hållet är att Apple som mer eller mindre har FULL KONTROLL över sina saker, fortfarande inte fungerar helt felfritt.
 
Har laddat ned och testat betan... funkar ju riktigt bra...
Jag har testat den dels med större filer 17Mbraw/40Mbtiff och dels med mindre och på min Ibook med 1.33CPU och 1.25Gb RAM går det fint.

Körde lite enklare jobb grejer på den i dag och det var inga problem alls...
ganska enkel att förstå, jag såg halva demo videon innan jag testade...

kan bli bra...
dessutom får du välja om du vill behålla din egen mappstruktur eller välj programmets...
TACK för det...

/b
 
Ja med min PB 1.67Ghz/1.5Gb flyter det på riktigt bra. Undra vad Adobe kommer ta för detta program? Det verkar ha de funktioner jag vill ha ut i form av Raw-behandling och enkelt kataloghandhavande..
 
jimh skrev:
Kul att det rör på sig i alla fall. Är det någon som känner till Lightrooms ursprung? Är det Adobe eller Macromedia?

Lightroom är ursprungligen Adobe.
Länken labs.adobe.com hänvisar vidare till macromedia eftersom det är på den servern/domänen som "Labs" finns. Det som var Macromedia är nu Adobe.
 
Damocles skrev:
Sen det där med drivare. Med tanke på hur många tusentals kombinationer det finns för PC'n, så måste jag ju tillstå att Microsoft och XP gör ett enormt jobb att det ens fungerar, än mindre så bra som det faktiskt gör. Det som är lite förunderligt åt andra hållet är att Apple som mer eller mindre har FULL KONTROLL över sina saker, fortfarande inte fungerar helt felfritt.

Så du menar att windows inte har problem med att det blir krockar med drivar mm.. :) Senast förra veckan när vi filmade en video så satt vi och svor över att den HD kamera vi hande hyrt inte ville tanka över till någon av våra redigerings burkar (2st byggen för +-45000:) detta pga att det buggade någonstans. Istället gick vi till skivbolaget som ligger brevid och testade på deras iMac G5, och det funkade då utan problem. Och det är ofta jag hör dom klaga på att det buggar med det ena eller andra, och JA dom vet vad dom pysslar med.. Enda anledningen till att vi inte har hoppat till Mac är att 3D max inte finns för Mac, men nog lutar det till att skaffa en Quad med finalcut ganska snart..

:.
 
Sa inte att det inte buggar, men å andra sidan finns det saker på Mac som buggar också. Men med tanke på hur låst mac är borde det inte bugga alls, och med tanke på hur öppet pc är kan man tycka att det borde bugga mer än vad det gör. Sen är det ju iofs lite skillnaden vem man ska skylla på. Det är ju ofta inte microsoft som skriver drivrutinerna.
 
Kan någon lägga upp en screenshot från programmet i lite högre upplösning? Alla screenshots jag har sett är i 1024x768 och då blir allt så trångt.
 
Det där verkar ju lovande - har försökt använda Bridge för att organisera allt men den kör man snart in i väggen med. Är det en "riktig" databas bakom Lightroom, så det går snabbt att söka nyckelord mm - till skillnad från Bridge som ju scannar igenom allt i filsystemet.

Finns det exportmöjlighetet, så man kan få ut allt data om sina bilder ur den (antar jag) proprietära databasen?

Lagras metadata man anger/ändrar både i databasen och XMP-filer?
 
Vet någon ifall Lightroom kan organisera mappstruktur också? Alltså byta namn på mappar osv. Att ha en mappstruktur efter "shoots" som bara fungerar klockrent vore jättetrevligt.
 
clindh skrev:
Det där verkar ju lovande - har försökt använda Bridge för att organisera allt men den kör man snart in i väggen med....
Varför hamnar du i väggen?

Jag samlar på sådan information eftersom jag håller utbildningar i Photoshop så alla åsikter är av nytta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.