Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe-alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Blander

Aktiv medlem
Abonnerar på Lightroom och Photoshop men jag är amatör, känner inte att jag utnyttjar alla möjligheter. Vill byta till ett billigare alternativ med engångs-kostnad (inte abonnemang).

Mina krav: kraftfull organisering av bilderna samt åtminstone grundläggande redigering. Ska funka med RAW-filer. Förslag?

Abonnerar på Lightroom och Photoshop men jag är amatör, känner inte att jag utnyttjar alla möjligheter. Vill byta till ett billigare alternativ med engångs-kostnad (inte abonnemang).

Mina krav: kraftfull organisering av bilderna samt åtminstone grundläggande redigering. Ska funka med RAW-filer. Förslag?
Captur One, engångslicens, finns även på svenska. Kostar runt 3-3,5 tkr men är väl värt pengarna enl. min uppfattning.

Det brukar vara kampanjpris på Affinity då och då. Ladda ner och testa, och om du gillar det så invänta nästa kampanj för ett ännu bättre pris. Jag tror de brukar ha kampanj till Black Friday. ACDSee kanske kan vara ett alternativ för organisering av bilder

Kameratillverkarna brukar ha gratisprogram som man kan ladda ner.

Jag har letat ett tag efter något som är på lämplig nivå för mig och testat lite olika, tycker att det mesta är för komplicerat och trögjobbat för mig.. men nu har jag använt Adobe bridge i kombination med Camera raw och, äntligen något som känns lämpligt för mig.
Tycker även att Raw therapee funkar bra, det går också att köra med Bridge… ord från en nybörjare
/Ola

Ok tack, men hur är det med organisering av fotobiblioteket i Affinity? Ser inget om det på deras hemsida.
Om du avslutar ditt Adobe-abonnemang kan du fortsatt använda LR biblioteket. Det är all editeringfunktionalitet som försvinner. Du kan "bara" inte öppna bilder från LR till Affinity. Men du ser ju filnamn och folder i LR. Den i Affinity editerade bilden behöver sedan importeras till LR.
Kolla på ACDSee! Ganska bra bibliotek och hygglig editering

Väldigt trögt med stora bildfiler!
Vad har du för grafikkort?

I inställningarna prefer performance over quality.

Bland modulerna får man se till att använda sådana som nyttjar grafikkortet. För färginterpolering är AMaZE långsam då den använder processorn medan övriga använder grafikkortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar