Annons

Adapterringar för filter, var finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hej!

Har ett dilemma, har ett objektiv 35-105mm och ett 100-300mm.. 105:an har en filterdiameter på 62mm, och 300:an har 55mm..

Har hört någonstans att det finns någon konverterare som man kan montera på 55mm´s objektivet så att man kan använda 62mm´s filter, dvs så man kan använda samma filter till båda objektiven.

Har dock letat efter detta på flera handlare på nätet utan att hitta något. t.ex cyberfoto och scandinavian foto. Jag är alltså intresserad av VAR man kan köpa dessa, hur de fungerar och ungefär vad de kostar.

Blir lite dyrt att köpa minst 2 uppsättningar av filter..

Någon som har lite koll på detta?
/Tack på förhand.

/Björn

Cyberphoto har. Det finns också hos de flesta kameraaffärer.

Stora steg är knepigt att hitta ringar till. Jag använder t ex 77 mm-filter på ett objektiv med 52 mm gänga. Då har jag blivit tvungen att bygga ihop en lösning med en Cokin-anpassningsring, en stepring, en bågfil och en del Epoxylim.

Men 55->62 torde inte vara svårt att hitta.

Tack, har haft stora problem att hitta dessa.. nu verkar det iofs som Cyberphoto ligger nere, eller så krånglar min uppkoppling.

Hoppas att jag inte frågar för mycket, men det blir lätt en del frågor när man är nybörjare på något :)
Försöker leta svaren på andra sätt innan jag frågar här dock, vill ju inte störa folk i onödan :)

Toppenfint...
Frågan är ju också, finns det något negativt med att använda step-ringar?
Antar att motljusskyddet inte passar så bra? Men något annat?

Risken för reflexter, flare, kan öka radikalt om du har otur.

Köpte ett antal från Photax, man har lagt dessa på hyllan.

Skaffade Cokinfileter istället.

Det bör finnas eller kan beställas i närmaste fotohandel, 55-62 mm går alldeles utmärkt, använder själv denna kombination till polfilter..om risken finns för vinjettering på 35 mm vet jag dock inte..
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar