Advertisement

Annons

Adapter till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

W2Best

Medlem
Far min har en ganska så enorm samling pentaxkameror optik och övriga tillbehör.
Inga dåliga grejor, verkligen inte.

Jag själv har blivit väldigt sugen på att köpa
en digital systemkamera och då skulle det ju inte
vara helt fel att kunna använda hans optik till den kameran. Dock tilltalar inte pentax Dslr och skulle betydligt hellre ha en D70 eller en 300D.

Pappa har snackat om att för i tiden fanns det adapters så att man kunde använda pentax optik på nikons hus och vice versa hit och dit...

Min slutliga fråga är: Finns det någon sån adapter idag som gör att pentax gluggar funkar på D70 och vad kostar den samt var finns den?!

Tack på förhand.
 
Tyvärr, Pentaxhusen är tunnare. Det krävs en adapter med optik i som funkar som en svag telekonverter och förvandlar dina fina Pentaxobjektiv till inte alls så fina objektiv. Och dessutom med längre brännvidd.

Även om djupet skulle tillåta fokusering till oändligt, vilket det alltså inte gör, så är det ingen kul kombination ändå. Dels slocknar ljusmätaren i D70n. Vilket i sig inte behöver vara ett problem, lite beroende på vad man har för stil. Och dels måste man blända ner manuellt till tagningsbländaren innan fotografering, med bländarringen.

Vad har han för objektiv? En ist-D kanske inte är så pjåkig ändå?
 
Vad han har för objektiv. Ojoj. Jag ska försöka komma på några.

50 mm/F1.7
50 mm/F2.8
Fishey
Zoom 70-210mm/F4
2 eller 3 200 mm
400 mm

Det är några av dem.
+Mellanringar,Tele och vidvinkel-
konverters, ett antal blixtar filter
stativ och dyl.

Efter att ha läst det kanske du tycker att
jag utan tvekan ska satsa på en ist*d

Men sen har vi aspekten att det kan vara
kul att börja bygga upp sin egen utrustning
också... Den bör vägas in i det hela.
Eftersom jag inte kan räkna med att pappa
skänker bort sina objektiv.
 
Jag hade ett gäng gamla objektiv med pentax-fattning, och jag valde av den anldningen en pentax istD framför en canon eller nikon och jag är väldigt nöjd med den, jag har inget att klaga på. Jag valde kamerahuset i ett paket med ett 18-55mm objektiv och batterigrepp, och just batterigreppet gör väldigt stor skillnad för balansen i kamerna, och jag kan inte annat än rekommendera det.
 
W2Best skrev:

Men sen har vi aspekten att det kan vara
kul att börja bygga upp sin egen utrustning
också... Den bör vägas in i det hela.
Eftersom jag inte kan räkna med att pappa
skänker bort sina objektiv.

Bygga upp din egna utrustning? Och det gör du genom att "låna" pappas objektiv och köpa egen kamera? ;) Börja om från början med ett märke du gillar eller köp dig en *ist DS eller D och använd din pappas grejer.
 
Missförstånd

Det var ju menat så att jag kanske istället för att snika borde börja bygga en egen utrustning.. Isåfall skulle jag antagligen köpa en d70 och sen börja samla objektiv till den. Men objektiven är ju så sanslöst dyra... Så det känns bäst att snika just nu.. :p
 
Re: Missförstånd

W2Best skrev:
Det var ju menat så att jag kanske istället för att snika borde börja bygga en egen utrustning.. Isåfall skulle jag antagligen köpa en d70 och sen börja samla objektiv till den. Men objektiven är ju så sanslöst dyra... Så det känns bäst att snika just nu.. :p

Vad är det som gör att du inte gillar Pentax DSLR'kameror?
 
Vet inte.. Har bara fått för mig att nikon är bättre än pentax men så är kanske inte alls fallet? Vilka fördelar har pentax?
 
Fått för dig? Ja det var en ganska dålig anledning!
Märken är smaksak, alla har nåt dom är bra på och alla har nåt dom inte är lika bra på.
Pentax har små hus, ist-ds är nog den minsta dslr'en som finns ute idag. För vissa är det en fördel andra ser det som en nackdel.

Om du har många fina pentaxgluggar redo så ser jag ingen anledning till att välja en Nikon.

/Henri
 
Dessutom kan du gå ut och fota vad du vill istället för att under en tid köpa på dig alla objektiv du vill ha. Tänk hur mkt du kan resa för pengarna som du slipper lägga på objektiven "bara för att du fått för dig"...

Men, jag vet hur det är. Min pappa har alltid haft Nikon och även jag "fick för mig" att de var bäst, men nu när jag är äldre (höhö, 25 år gammal) så har jag fattat att det egentligen inte finns något som är "bäst".
 
Jag kan bara hålla med. Och jag har inga anmärkningar alls angående kvalitet eller funktionalitet på min istD. Titta gärna på mina bilder i mitt galleri http://cerebralcortex.deviantart.com
Där är bilder tagna med den kameran, (och en del med fujifilm S700) och mina objektiv är uppemot 15 år gamla, och det fungerar super. Pentaxen är överlägset bäst när det gäller bakåtkompatibilitet, man kan ju använda allt från skruvfattning till det modernaste :)
 
Nej men det är väl det att nikon fått bra testresultat som gett mig den vanföreställningen...
Och visst har jag många pentaxgluggar.. så i längden är det väl den bästa lösningen...
 
Men ojoj.. Vilket hackande det blev på det där..
Är det så konstigt att man får för sig en sån sak.. vilken får mest uppmärksamhet? Vilken används av flest?
Undrar dock om det beror på att den är väldigt bra som ingen pentax ist D eller DS finns ute på fotosidans annonsmarknad... ;)
 
Oj.. Tack så hemskt mycket.. Verkligen trevligt att få se bilder tagna av privatperson.. :D
Kanske hjälper mig lite i valen och kvalet.
 
Beror nog främst på PR-budget etc. Pentax är ett mindre märke, utan tvekan, men vad har det med saken att göra?

Canon/Nikon är mest populära idag, ja, men det hänger inte riktigt samman med hur bra kamerorna egentligen är.
I vissa marknadssegment så finns det tom inget alternativ än Canon/Nikon.
Pentax har t ex i nuläget ingen professionell digital systemkamera (även fast en troligen är påväg).

Nå, domflesta dricker Pripps Blå också. Är det den godaste ölen därför?

/Henri
 
"Undrar dock om det beror på att den är väldigt bra som ingen pentax ist D eller DS finns ute på fotosidans annonsmarknad... ;)"

Nejdå, det är säkert så att det är bara canon och nikon som är nått att ha, och allt annat är bara skräp... ;-P

Eller så är det kanske så att även pentaxen är bra, men eftersom pentax har så mycket mindre del av marknaden, så förekommer det inte så mycket begagnathandel med dem... elller... så är de som du skriver så väldigt bra, så folk säljer sina nikon och canon för att köpa pentax som de sen aldrig vill skiljas från...
 
Eller hur? :p Precis så som jag tänkte...
Vad har du för kamera själv?
Du råkar inte ha en pentax? :)
 
Jovisst.. Antagligen är det ju så.
Men eftersom de har större summor till pr och de flesta har canon/nikon och dessutom talar väldigt väl om dem så är det ju inte så konstigt att man blir påverkad.. Jag skulle vilja prova en IST* DS eller D i verkligheten men just nu vet jag inte ens en fysisk butik som säljer den? :S Vet du det?

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.