Annons

Adapter till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Du verkar vara väldigt vinklad mot att pentax inte skulle duga.

Lönlöst att ens försöka då.
Gör ditt eget val och hoppas på att du blir nöjd med det.

/Henri
 
Till Jonas Larsson:

Jodå, jag har en pentax... Du råkar inte ha en canon eller nikon? ;-)

Min poäng är att jag kan förstås bara tala väl om den jag har efarenhet av, men jag säger inte att de andra märkena är dåliga för det. Men jag bör väl få skriva HUR bra jag tycker att min kamera faktiskt är, om jag nu råkar vara väldigt nöjd med den.

Jag hittade inte någon som hade den kameran i lager i hela södra sverige, utan jag fick köpa den på öppet köp från scandinavian photo, hade jag inte blivit nöjd så hade den fått åka tillbaks.


Min helt personliga åsikt är att det nog inte är så stor skillnad på canon 300d, nikon d70 och pentax istD/DS, inte ifall man läser många tester av alla tre, som jag faktiskt gjort. Det finns absolut skillnader, men sammantaget så tror jag de är ganska lika i samma prisklass, sen är det upp till konsumenten att välja modell efter tekniska krav och emotionella krav...
 
Själv valde jag istD utan att ha några objektiv och trots att den var ett par snäpp dyrare än D70 och Rebel. Just för att den för mig sammantaget var bättre. Vilket den objektiv sett också är i många, men inte alla avseenden :=)
 
Pentax gör utan tvekan mycket bra kameror. Men en sak bör man komma ihåg, och det är att Pentax tyvärr uppgraderar sig lite väl sällan. Jag har själv kört Pentax i nästan tio år men har nu valt att gå över till Canon. Den största anledningen är att jag inte vet om/när Pentax kommer att släppa en modell som uppfyller mina krav. Jag har helt enkelt tröttnat på att gå omkring och vänta på något som kanske aldrig kommer att inträffa.

Så har det varit länge nu. Gick och väntade förgäves på att Pentax skulle släppa en riktig uppföljare till sin Z1p, något som aldrig hände. Var vill jag då komma med detta? Jo om du tror att du framöver kommer att vilja satsa mer seriöst på ditt fotograferande och kanske rent av jobba som fotograf rekommenderar jag absolut inte Pentax. Pentax gör inga professionella kameror och verkar inte ha ambitionen att göra det i framtiden heller. Om du däremot är en hobbyfotograf så uppfyller både Pentax *istD och *istDS utan tvekan de flesta krav. De är mycket fina kameror båda två.


/Joakim
 
W2Best skrev:
Men ojoj.. Vilket hackande det blev på det där..
Är det så konstigt att man får för sig en sån sak.. vilken får mest uppmärksamhet? Vilken används av flest?
Undrar dock om det beror på att den är väldigt bra som ingen pentax ist D eller DS finns ute på fotosidans annonsmarknad... ;)

Hoppas att det inte var mitt inlägg du menade med "hackande". Jag skrev ju att jag förstod dig! :) Men att jag tillslut släppte den idén när jag fick känna på D70 och *ist DS. D70 var inte bäst för mig pga att den är stor som ett hus. :)
 
Jag var också i kvalet om vilken systemkamera som är bäst av 300D, D70 och ist Ds. Jag har inte testat dom så mycket i verkligheten, förutom Ds:en som det till slut blev, men jag kunnat utröna från test så har 300D högst bildkvalitet, D70 är proffsigast och ist Ds är minst. Hmm.. det där lät som större skillnader än vad det egentligen är. D70 och ist Ds har exakt samma sensor är jag ganska så säker på, så bildkvaliten mellan dom kan inte skilja så mycket.
 
Det är marginella skillnader, som du säger Rickard.
I det läget så tycker jag att om man redan har gluggar man är nöjd med så väger det utan tvekan tyngst.

Hade det inte varit så att min far innan mig använt Pentax, och att jag fick hans gamla gluggar, så hade jag troligen inte använt Pentax idag heller.

/Henri
 
Just för tillfället är jag inte särskilt seriös och jag har inga tankar på att börja jobba med fotografering.. Men det var iaf ett intressant sätt att se det på.. :) Ska tas med i bilden...
 
Jo.. Det var nog dig jag menade.. :p
Kände mig lite trampad på.. Bara för
att jag är lite mindre vetande.. ;)
Jo.. Det är ju shysst att den är mindre.
Det är ju verkligen en fördel som kan
avgöra till pentax fördel...
 
Ok.. Hur kunde du vara så lyckligt lottad att du fick prova Ds? Den enda jag har fått chans att prova är 300d... :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.