Ja, det TC-16A var en kortsiktig lösning när Nikon introducerade autofokus för systemkameror. Den var avsedd för F-501 och F4 (och kanske någon mer kamera). Den fungerar t.ex. inte på digitala F-kameror utan att man bygger om den.
Poängen är dock att det går att lösa problemet (med vissa förbehåll vad gäller prestanda). Det är inte i närheten av lika svårt som att bygga en rymdskyttel, men kameratillverkare är inte i välgörenhetsbranschen (eller har statliga anslag) så det måste löna sig att bygga en adapter som löser problemet.
Jag vet inte om vi konsumenter heller vill vara i testråtta branschen.
Jag har en av de bästa adaptera mellan Fuji och canon-objektiv. Egentligen fungerar all metadata. Det stor i metadatan i LR att jag använt ett Canon 85/1,4 IS och en Fringer adapter och på vilken kamera.
Den hanterar bländare och Af korrekt. Med 85/14 är den till och med hyfsat snabb.
Så är det med de flesta av mina Canon objektiv. En del fungerar hyfsat med Fringer adapter och andra är en besvikelse.
Det beror nog till stor del att dessa som gör adapters måste köra baklänges ingenjörskonst. De måste försöka lista ut hur tillverkaren har gjort det under flera generationer av AF och AF-C och försöka få det att fungera lika bra.
Nikon och Canon vet ju redan allt detta och mycket mer. De kan skapa adaptrar som fungerar mycket bättre. Fast en adapter är alltid lite extra bök.
Numera köper jag alltid Canonobjektiv för Canon och Fujiobjektiv för Fuji.
Med Canononkamera och Canonobjektiv åker jag till Canon RCC och ger dem båda och ber dem lösa problemet. Efter cirka 3 dagar har de gjort det och jag kan hämta kameran. Oftast är kombinationen bättre än före reparationen.
Dett kan jag inte göra med Fuji som måste skickas till England.
Hos Canon och Nikon kan vi få hjälp när det behövs här i Sverige. Det är en trygghet som inte skall underskattas.
När jag kör Fringer adapter med Canonobjektiv på Fuji kameror har jag minst 3 parter inblandade om jag har problem.