Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

adapter [Minolta till EF]

Produkter
(logga in för att koppla)

danand

Avslutat medlemskap
nån som vet hur det funkar med en adapter från gamla minolta m/md till nya 400d? har ett tokina 400 tele med den fattningen
 
Du behöver en adapter med glas, vilket försämrar, för att nå oändligheten. Men kolla på ebay (kaffebrus m.fl. kanske även har dessa) eller så för en MD->Canon.

En del opererar sin minolta optik, oftast minolta rokkor 58 f/1.2, för att passa på en canon kamera.
 
Du behöver en adapter med glas, vilket försämrar, för att nå oändligheten. Men kolla på ebay (kaffebrus m.fl. kanske även har dessa) eller så för en MD->Canon.

En del opererar sin minolta optik, oftast minolta rokkor 58 f/1.2, för att passa på en canon kamera.

tackar för svar! det är väl bara att ta fram skallpellen
 
Ett senkommet svar men på denna sida finns en lösning:
http://digitalrokkor.altervista.org/

Jag har beställt ett sådant och köpt mig en 350d (trots att jag är nikonist) för att få ett digitalt hus som passar till alla mina guldklimpar, dvs de manuella Minoltaobjektiven jag har. 35/1.8, 58/1.2, 100/2 bland annat är riktiga höjdare.
 
Det är nästan så jag är avundsjuk på mig själv :)

Jag blev faktiskt själaglad när jag hittade denna lösning, jag har över 25 mer eller mindre exotiska gluggar med minoltafattning liggande till ingen nytta och nu får de plötsligt en användning.

Andra spännande objektiv jag faktiskt inte testat är Komura 200/3.5, ett hidenon 135/3.5 (samma som i denna länk http://forum.mflenses.com/soligor-tamron-135-3-5-m37-pre-t2-screw-mount-t12207.html ) och ett vivitar 135/2.5 TX.

Jag fotograferar mycket konserter och tror mig kunna utnyttja 58:an och 100:an där, även om det blir stop-down metering och manuell fokus.

Nu har jag inga gluggar till salu, vi får se hur det blir längre fram.
 
det finns bra adaptrar UTAN glas också,
rekommenderas om man fotar närbilder, får ju inte oändlig fokus då,
men för macron spelar det ingen större roll.
använder själv vivitar 55-macrot (suveränt) och minoltas klassiska MC 50-macro.

C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.