Annons

Adapter Minolta MD-objektiv på AF-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

a_mattsson

Aktiv medlem
Är det någon som vat var man kan köpa en adapter för att använda MD-objektiv på en AF-kamera.

Jag har en gammal fin makrobälj som jag vill använda till min digitala K-M.

Jag har letat en del, men jag har inte hittat någon som en sådan.

Är det bara för bälgen borde det inte vara några problem att få till det. Kan du inte köpa en M42-adapter för din kamera och mecka fast den i bälgen på något sätt?

Är det en Minoltabälg du har? Vill minnas att det var rätt fina grejer. Nackdelen är förstås att den har bajonett istället för utbytbara fästen som de flesta andra bälgar. Men det går säkert att skruva loss bajonetten och ersätta den med annat om du är lite kreativ och letar bland handlarnas adaptersortiment.

Tack för tipset;-) Har funderat på det själv, fast på ett annat sätt. Jag har funderat på att modifiera en mellanring, och göra om den till en adapter.

Sedan jag satt ut tråden har fått ett tipps om av en medlem på Fs, om var man kan beställa en riktig adapter.

Mellanring, eller staplade adaptrar, kan bli bökigt. Då kommer du ju att begränsa dig till att bara kunna använda högre förstoringar. Och det kommer du kanske, beroende på vad du har för optik, ändå ha problem med.

Det finns en firma i Luton UK som lagerför/tillverkar i stort sett allt vad adaptrar heter - SRB Griturn ( fd SRB Film UK ). Kolla deras hemsida - sist jag tittade på den, var den ett under av brittisk minimalism ( = grötig, snårig och ologisk ). Bortsett från det, den har _allt_.

Jag har två manuella bälgar med adapter för M/AF tillvarkade av SRB.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto