Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter med eller utan glaslins

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Ska just införskaffa två adaptrar till min D100, ett för M42 och ett för Canon FD.

1. Har någon här erfarenhet av det här?

2. Ska det vara med eller utan glaslins?

Jag har en hel del trevliga objektiv som jag gärna vill testa.

Ska just införskaffa två adaptrar till min D100, ett för M42 och ett för Canon FD.

Jag fick ett svar på delvis samma fråga igår här ang. Nikon och M42-objektiv:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1837782&postcount=8

Lins behövs alltså till Nikon för att få fokusen att gå till oändligt. Av egen erfarenhet nu med en adapter utan lins så funkar mitt zeiss 50/2,8 inget vidare på D700, när fokus är på oändligt är den i praktiken ungefär 2m framför kameran. Med 135/2,8:an ligger fokus ungefär vid 8-10 meter när fokusringen står på oändligt, och det kan jag nog leva med tror jag.

Jag fick ett svar på delvis samma fråga igår här ang. Nikon och M42-objektiv:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1837782&postcount=8

Lins behövs alltså till Nikon för att få fokusen att gå till oändligt. Av egen erfarenhet nu med en adapter utan lins så funkar mitt zeiss 50/2,8 inget vidare på D700, när fokus är på oändligt är den i praktiken ungefär 2m framför kameran. Med 135/2,8:an ligger fokus ungefär vid 8-10 meter när fokusringen står på oändligt, och det kan jag nog leva med tror jag.

Får du bättre närgräns också?

/Karl

Det är med glaslins om du vill kunna fokusera på längre avstånd än någon meter. Jag har provat och det gav kraftig CA närmare kanterna. Dessutom var det väldigt bökigt att ställa in exponeringen i helt manuellt läge på D80 som jag har men du kanske har någon automatik på din D100. Att fota rörliga motiv var inte att fundera på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar