Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Adapter med eller utan glaslins
- Trådstartare PortMan
- Start datum
JazzBass
Aktiv medlem
Ska just införskaffa två adaptrar till min D100, ett för M42 och ett för Canon FD.
1. Har någon här erfarenhet av det här?
2. Ska det vara med eller utan glaslins?
Jag har en hel del trevliga objektiv som jag gärna vill testa.
Jag fick ett svar på delvis samma fråga igår här ang. Nikon och M42-objektiv:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1837782&postcount=8
Lins behövs alltså till Nikon för att få fokusen att gå till oändligt. Av egen erfarenhet nu med en adapter utan lins så funkar mitt zeiss 50/2,8 inget vidare på D700, när fokus är på oändligt är den i praktiken ungefär 2m framför kameran. Med 135/2,8:an ligger fokus ungefär vid 8-10 meter när fokusringen står på oändligt, och det kan jag nog leva med tror jag.
Falumas
Aktiv medlem
Jag fick ett svar på delvis samma fråga igår här ang. Nikon och M42-objektiv:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1837782&postcount=8
Lins behövs alltså till Nikon för att få fokusen att gå till oändligt. Av egen erfarenhet nu med en adapter utan lins så funkar mitt zeiss 50/2,8 inget vidare på D700, när fokus är på oändligt är den i praktiken ungefär 2m framför kameran. Med 135/2,8:an ligger fokus ungefär vid 8-10 meter när fokusringen står på oändligt, och det kan jag nog leva med tror jag.
Får du bättre närgräns också?
/Karl
JazzBass
Aktiv medlem
Får du bättre närgräns också?
/Karl
Endast marginellt, typ 32cm istället för 35cm med 50:an.
Arne1453
Aktiv medlem
Ska just införskaffa två adaptrar till min D100, ett för M42 och ett för Canon FD.
1. Har någon här erfarenhet av det här?
2. Ska det vara med eller utan glaslins?
Jag har en hel del trevliga objektiv som jag gärna vill testa.
Det är med glaslins om du vill kunna fokusera på längre avstånd än någon meter. Jag har provat och det gav kraftig CA närmare kanterna. Dessutom var det väldigt bökigt att ställa in exponeringen i helt manuellt läge på D80 som jag har men du kanske har någon automatik på din D100. Att fota rörliga motiv var inte att fundera på.