Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adaptall 2 PK-A

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Finns det någon nytillverkning av Adaptall 2 PK-A alltså med elektriska kontakter?
Har letat och hittar bara PK varianten.
Skulle någon ha en PK-A över så kontakta mig.

Micke.

Hej Micke!
Jag har stött på ovan ord i många annonser. Okunnig som jag är undrar jag om du kan förklara för mig vad det är för något. Bara om du har lust såklart.
Hälsningar
Sture

Adaptall 2 är alltså namnet på ett adaptersystem som Tamron har använt innan de började göra fasta fattningar för respektive märke. Och Pk står alltså för Pentax k bajonett tillägget A står för den har elektriska kontakter som gör att hus och objektiv kan kommunicera och jag kan välja bländare från huset.

Hoppas det klarnade något.

Micke.

Tack så mycket för svaret.
Jag läste detta när jag kikade på objektiv till Pentax och nu förstår jag innebörden.

Ebay.co.uk

Mig veterligen så finns det ingen nytillverkning på dessa längre.

Jag ropade in en begagnad PK-A till mina Adaptall-2 objektiv för några veckor sedan.
Priset brukar ligga mellan 500-900 SEK.

Oftast så brukar de inte vara tillgängliga för mer än "UK-bidders", men mailar man och frågar säljaren är det inte ovanligt att de öppnar upp auktionen för dig.

Denna nedan finns i Belgien:

http://cgi.ebay.co.uk/TAMRON-ADAPTA...19583?pt=Lens_Accessories&hash=item415837b31f

Senast ändrad:
Ja, jag fick ingen respons så jag insåg att det var Ebay som gällde.
Hur funkar din PK-A, inget glapp? F- -

Micke.

Som ett nytt objektiv.

Ja, jag fick ingen respons så jag insåg att det var Ebay som gällde.
Hur funkar din PK-A, inget glapp? F- -

Micke.

Innan jag köpte det så var jag skeptisk då jag läst diskussioner om att de ofta underexponerar, men eftersom nyfikenheten blev för stor och en säljare i UK var villig att öppna upp auktionen så blev det affär.
Inget jag ångrar hittills!

Något glapp har jag inte upplevt på min Samsung GX-10 monterad, hade heller inga sådana problem med den vanliga PK modellen, också den en orginal.

Numera så sitter PK adaptern på 52BB, då macro för mig ändå blir mest hel manuellt
och de PK-A sitter på telemonstret 31A, för att allt blev så smidigt!

Innan jag köpte det så var jag skeptisk då jag läst diskussioner om att de ofta underexponerar, men eftersom nyfikenheten blev för stor och en säljare i UK var villig att öppna upp auktionen så blev det affär.
Inget jag ångrar hittills!

Något glapp har jag inte upplevt på min Samsung GX-10 monterad, hade heller inga sådana problem med den vanliga PK modellen, också den en orginal.

Numera så sitter PK adaptern på 52BB, då macro för mig ändå blir mest hel manuellt
och de PK-A sitter på telemonstret 31A, för att allt blev så smidigt!

Min var tänkt att sitta på 60B, jag får för mycket att hålla reda på när jag måste hålla koll på både exponering och ratta skärpa.
Har just börjat scanna utbudet av adaptall objektiv, den där 31A hur är den? Fungerar den fullt öppen?

Micke.

Skäms lite....

Jag kollade ibland mina mail och hittade att jag införskaffade den i slutet på 2009 och sedan knappt använt den alls!
Tanken var att jag skulle använda den när jag fotar rådjur och förhoppningsvis älg. Däremot så sviktade fotointresset under en period, men hoppas på nytändning nu.

Det lilla jag har nyttjat den så kan jag väl säga att i kontrastrik, ljus miljö så bör den bländas ned för att slippa kromatisk aberration (hur det nu stavas, CA).

Problemet har väl mest varit att jag oftast är ute när ljuset inte räcker till + att jag ogärna går upp på för höga iso med min nuvarande kamera, pga att bruset blir så påtagligt.
Nu på onsdag så kommer dock en guldklimp, en Pentax K-5, som antagligen kommer göra underverk!

För någon vecka sedan däremot så hade jag framme objektivet för att fota den så kallade "super månen".
Med lite jobb i Bibble och svartvitt så tycker jag att resultatet blev lyckat, tom såpass att frugan vill ha den på väggen! (säger en hel del) .....
Med andra ord, känner man sig bekväm med manuell fokusering så är den ett billigt alternativ, om man lyckas att hitta ett!

Har hittat ett test rätt så nyligen där man testar den på en Nikon 700.
http://makingnottaking.blogspot.com/2010/10/tamron-sp-200-500mm-f56-31a.html

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto