Annons

Active D-Lighting

Produkter
(logga in för att koppla)
Ökar bruset påtagligt i samband med att Active D-Lighting används?

Här har jag fotograferat ett kontrastrikt motiv på ISO 3200 både utan A D-L och med funktionen på Normal-inställningen.

Hela motivet (översta bilden visar filen utan funktionen och där ses en gnutta utbränd högdager i gardinen medan mellantonerna är lite mörka; nedan syns att A D-L bättre bevarar högdagern samtidigt som mellantonerna är lyfta en aning):
 

Bilagor

  • adl.normal.vs.av.2.jpg
    adl.normal.vs.av.2.jpg
    55.4 KB · Visningar: 393
Vid betraktande av ett större utsnitt (actual pixels) ses tydligt att Active D-Lighting ger betydligt mer färgbrus än om funktionen inte används. Det är rimligt att anta att A D-L i första hand bör användas på lägre ISO-tal.
 

Bilagor

  • adl.normal.vs.av.3.jpg
    adl.normal.vs.av.3.jpg
    47.3 KB · Visningar: 373
Brus eller inte så tycker jag att det är precis i den typen av bilden som nallen/kaninen som ADL "alltid" bör användas, d v s inomhusbilder i naturligt ljus med fula skuggor. Jag tycker nalle-bilden vinner väldigt mycket på ADL-funktionen.
 
Aton_ skrev:
Brus eller inte så tycker jag att det är precis i den typen av bilden som nallen/kaninen som ADL "alltid" bör användas, d v s inomhusbilder i naturligt ljus med fula skuggor. Jag tycker nalle-bilden vinner väldigt mycket på ADL-funktionen.

Ja, det är lite som att använda en reflexskärm för att lätta upp skuggorna.
 
Men nalle-bilden blev även lite rosa i förbifarten (reservation för min dåliga skärm :). Det kan väl inte vara ADL-relaterat?
 
Aton_ skrev:
Men nalle-bilden blev även lite rosa i förbifarten (reservation för min dåliga skärm :). Det kan väl inte vara ADL-relaterat?

Det fenomenet beror sannolikt på det ökade färgbruset genom A D-L och en något annorlunda färgbalans. Det är svårt att få exakt lika vitbalans i rawkonverteringen.
 
Teodorian skrev:
Det fenomenet beror sannolikt på det ökade färgbruset genom A D-L och en något annorlunda färgbalans. Det är svårt att få exakt lika vitbalans i rawkonverteringen.
Det borde väl inte vara något problem att få exakt samma vitbalans i rawkonverteringen? Testet blir ju missvisande vad gäller färgbrus om man inte har allt annat lika och vitbalans är ju särskilt viktigt att hålla oförändrad.
 
Typiskt att den som faktiskt åstadkommer något (som vi andra har nytta av) blir kritiserad.
 
lumor_ skrev:
Det borde väl inte vara något problem att få exakt samma vitbalans i rawkonverteringen? Testet blir ju missvisande vad gäller färgbrus om man inte har allt annat lika och vitbalans är ju särskilt viktigt att hålla oförändrad.

Det kan vara svårt om man använder manuell vitbalansering och skall hitta exakt samma punkt på en gråskaleyta - särskilt om området har färgbrus.

Här har jag istället använt beräkna automatiskt och båda bilderna är tagna med 5560 K. Brusskillnaden är i detta utsnitt minimal (1 = utan A D-L, 2 = med A D-L):
 

Bilagor

  • adl.normal.vs.av.4.jpg
    adl.normal.vs.av.4.jpg
    55.2 KB · Visningar: 439
Ett liknande utsnitt som tidigare ger nu mindre skillnad (1= utan A D-L, 2= med A D-L):
 

Bilagor

  • adl.normal.vs.av.5.jpg
    adl.normal.vs.av.5.jpg
    54.5 KB · Visningar: 430
Janne B skrev:
Tore, en dum fråga kanske.....men använder du ADL hög eller normal?
Mvh
JB

Jag använde vid det här tillfället Active D-Lighting Normal vilket resulterade i en "underexponering" med 1/3 EV i förhållande till normalexponeringen. Nalle-bilden är tagen med D3, 105/2, f8, 1/40 s/1/50 s med A D-L, ISO 3200.
 
Teodorian skrev:
Det kan vara svårt om man använder manuell vitbalansering och skall hitta exakt samma punkt på en gråskaleyta - särskilt om området har färgbrus.

Här har jag istället använt beräkna automatiskt och båda bilderna är tagna med 5560 K. Brusskillnaden är i detta utsnitt minimal (1 = utan A D-L, 2 = med A D-L):

Jag kanske har missat något men borde det inte bli exakt samma värden för vitbalansen om man kör manuell vitbalansering vid fototillfället (läge K eller PRE) och sedan väljer "as recorded" vid rawkonverteringen?

Beräkna automatiskt kommer nog också mycket nära när motivet är identiskt, tillräckligt nära för att skillnaden ska vara betydelselös i praktiken.

(Hoppas att du inte uppfattar mina frågor som någon sorts påhopp eller så, vilket några andra tycks tro. Jag vill bara diskutera och få allt klart för mig. Ber om ursäkt om något inlägg varit onyanserat.)
 
Jag har börjat använda A D-L i normalläget på den ena utav mina kamerabanker som jag kör utan auto-Iso och på max 200 iso, och jag är nöjd med resultatet, så A D-L blir en keeper i den banken.

/kent
 
lumor_ skrev:
Jag kanske har missat något men borde det inte bli exakt samma värden för vitbalansen om man kör manuell vitbalansering vid fototillfället (läge K eller PRE) och sedan väljer "as recorded" vid rawkonverteringen?

Jo, det blir det. Jag tyckte bara att beräkna automatiskt gav ett bättre resultat i det här fallet.


lumor_ skrev:
(Hoppas att du inte uppfattar mina frågor som någon sorts påhopp eller så, vilket några andra tycks tro. Jag vill bara diskutera och få allt klart för mig. Ber om ursäkt om något inlägg varit onyanserat.)

Jag uppskattar all konstruktiv feedback som är kopplad till sakfrågan. Tack vare ditt påpekande blev resultatet från min jämförelse mer rättvisande.
 
Smart idé Kent, det skall banne mig jag göra också. Det där med att man snabbt vill "bli av" med auro-ISO vid manuella inställningar äv även detta ett bök som underlättas med att man använder sig av kamerans olika banker. Smart, fast kanske j.la osmart av mig som inte tänkt på det tidigare. Det blir lätt så när bruksanvisningen är på mer än 400 sidor;-)
Mvh
JB
 
I och med D700 kommer Active D-Lighting i en utvecklad form. Om den nya auto-funktionen håller vad den lovar skall kameran automatiskt utifrån scenen ställa in ett av fyra lägen: av, låg, normal eller hög ADL. Det går då att alltid ha ADL på i autoläget.

Jag förutsätter att funktionen kommer i alla framtida Nikon DSLR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.