Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Active D-Lighting

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
För närvarande har Nikon funktionen Active D-Lighting i tre av sina DSLR: D60, D300 och D3. Vi lär få se funktionen i alla kommande Nikons DSLR.

Active D-Lighting (ADL) fungerar både på NEF- och jpg-filerna genom att en annan tonkurva läggs på jämfört med den normala samt att, i lägena normal och hög, så sänks exponeringen med 1/3 EV-steg respektive 2/3 EV-steg.

Nackdelen med funktionen är att den inte går att få ogjord i efterhand, att den sänker bildhastigheten och bufferten samt sägs ge ökat brus i skuggorna. Fördelen är att ADL kan ge ett upplevt bättre konstrastomfång i bilden.

Jag har testat funktionen för att se om den påstådda fördelen verkligen uppnås. För ändåmålet har jag tagit bilder både utomhus och inomhus i högkontrastsituationer.

Första scenen är tagen med Nikon D3, 24-70-zoomen på f8, 1/320 s, ISO 200. Bildläget är Livfull. Först jämförelseöversikten med ADL Av, ADL Låg, ADL Normal samt ADL Hög.
 

Bilagor

  • adl1.jpg
    adl1.jpg
    83.9 KB · Visningar: 1,862
Scen 2. Nikon D3, 24-70/2.8 på 24 mm, f8, 1/640 s, ISO 200. Bildläge Livfull. Översiktsbilden:
 

Bilagor

  • adl2.jpg
    adl2.jpg
    77.7 KB · Visningar: 1,842
Scen 3, inomhus i motljus i ett av våra fönster. Nikon D3, 24-70/2.8 på 45 mm, f2.8, 1/1000 s, ISO 200. Bildläge Neutral. Översiktsbilden:
 

Bilagor

  • adl3.jpg
    adl3.jpg
    75.4 KB · Visningar: 1,810
-CL- skrev:
Går det inte "D-Lighta" efteråt i retushmenyn?

Jo, men det är två olika funktioner. Active D-Lighting gör en korrigering av tonkurvan vid exponeringen medan D-Lighting ändrar tonkurvan i efterhand antingen i kameran eller i Capture NX.
 
Active D-Lighting fungerar bara i NX-programmen eller på jpg-filer. I andra rawprogram kommer inte konverteringen ta hänsyn till funktionen utan bara exponeringen som ju är 1/3 respektive 2/3 EV-steg lägre när ADL Normal och ADL Hög används.

Jag har jämfört hur konverteringar gjorda i Lightroom 1.3.1 står sig mot de gjorda i View NX. I Lightroom har jag inte gjort några förändringar utan allt är inställt på 0 eller i neutrala lägen. Lightroom tar ju inte hänsyn till sådant som kontrast, färgmättnad eller skärpa vilket syns i dessa jämförelser.

Först utan ADL (View NX-konverteringen överst):
 

Bilagor

  • adl.nx.lr.1.jpg
    adl.nx.lr.1.jpg
    77.8 KB · Visningar: 1,016
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.