Annons

Actionfoto med digitalkamera och långa slutartider...

Produkter
(logga in för att koppla)
När man plåtar med en analog kamera och diafilm kan man uppnå härliga effekter genom att panorera med kameran under längre slutartider (1/30 eller så)...med blixt och exponering på andra ridån. Effekten blir utsmetade färger förutom huvudobjektet som man panorerar i samma hastighet med. Detta känner ni säkert till. Att effekten blir bra med dia känner jag till, MEN hur snyggt blir det med digital teknik?
 
Hej och tack för snabba svar och bild! Plåtar just nu med Canon eos 1V men funderar på att byta till 1D Mark II. Det bästa är ju att låna en kamera innan och testa. Finns det någon fotograf i Göteborg med denna kamera som kan visa bilder eller som kan testskjuta några bilder med mig?
 
jag har en rallybild jag tagit med min 300d, när jag hade en sån, den är tagen med panorering och lång slutartid..
 
Ahaa! Tack Johan! Precis vad jag ville se! Läcker bild ;-) Är det fler som har liknande bilder vill jag gärna se dem! Det verkar som att skillnaden inte är så stor i "utsmetningseffekt", men jag skulle vilja se fler bilder innan köp... och testa själv givetvis
 
Nån "andraridå" har jag ju inte på min Canon G2 men det får duga ändå.
 

Bilagor

  • bilarakerb.jpg
    bilarakerb.jpg
    37.2 KB · Visningar: 473
Freestyleeeee

Eller så kan det se ut så här, tagen på Swedish Freestyle Festival som var i helgen. EOS 300D och ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II..
 

Bilagor

  • tricky1.jpg
    tricky1.jpg
    43.1 KB · Visningar: 414
Senast ändrad:
[email protected] skrev:
Hej och tack för snabba svar och bild! Plåtar just nu med Canon eos 1V men funderar på att byta till 1D Mark II. Det bästa är ju att låna en kamera innan och testa. Finns det någon fotograf i Göteborg med denna kamera som kan visa bilder eller som kan testskjuta några bilder med mig?

För att plåta panoreringsbilder behövs knappast en supersnabb kamera.

Här ett bra exempel med 300D.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=193488

Exponeringstiderna är ändå så långa att man inte har behov av de snabbaste kamerorna.

En 20D med 5 bilder per sekund borde räcka mer än väl för actionfoto.

Säg att du plåtar i med en tid på 1/25s. Då kan du inte ens ta fyra bilder per sekund...

Det krävs mycket speciella krav för att motivera en 1D mark II istället för en Eos 20D. FÖr de flesta räcker en 300D långt. man ska ju ha råd med objektiv också.
 
Bara måste visa att det funkar med relativt enkel kompaktkamera med, i det här fallet en HP Photosmart 715. Eftersom det varken går att ställa exponeringstid eller bländare gäller det att ljuset är lagom från början.
 

Bilagor

  • karusell.jpg
    karusell.jpg
    47.1 KB · Visningar: 360
Här är en bild tagen med min gamla Olympus C-3020 ZOOM. Den är kanske inte lika bra som dom andras bilder i detta forum. Men den är tagen med en lite billigare kamera och med en amatör bakom.
 

Bilagor

  • mc 2a mini.jpg
    mc 2a mini.jpg
    47.2 KB · Visningar: 342
froderberg skrev:
Säg att du plåtar i med en tid på 1/25s. Då kan du inte ens ta fyra bilder per sekund..

Förlåt min tankevurpa. Du kan ta snabbare serier vid 1/25s, men frekvensen skjunker ändå markant vid tider kortare än 1/60s.
 
[email protected] skrev:
visst ligger du något i det du säger magnus... vill dock inte missa övrig prestanda som jag har i min eos 1V HS och då är det ju Mark 2:an som gäller...

Jag har själv både 1V HS och 1D mark II. Men 20D är ruggigt kompetent och ett bra val för många, men kanske inte för dig. Jag har beställt en 20D som andrakamera. TIdigare hade jag två 1V HS
 
[email protected] skrev:
ok..magnus...20D verkar faktiskt inte alls så tokig... får man fråga: Varför har du valt att behålla 1VHS kanonerna?

Jag håller på att sälja den ena. Den andra behåller jag för privatfotograferin och eventuella framtida behov. kan ju hända att man måste ta en bild med extra mycket vidvinkel eller ska resa i ociviliserade länder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.