Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Absolut bästa, fickvänliga kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

nyborjaren

Aktiv medlem
Vilken är den kamera som ger bäst bildkvalité men med ett tillräckligt litet format.
Har kollat på Sonys DSV-V1 & T1 och Casio Exilim EX-P600, 5 & 6 mpx.
finns de några andra?
tacksam för snabbt svar.

Det finns så många små bra digitalkameror idag att frågan är hopplös att svara på.
En ny trend är att ge kamerorna stora bildskärmar baktill. Jag är inte helt säker på att det är särskilt fickvänligt (sprickor, repor!!..)
Canons Ixus-kameror är alla mycket bra. De du räknar upp är bra de med. Se upp för de udda, billigaste modellerna bara.

tack för svaren ja har haft en 2" skärm i min ficka i ett år utan problem.
finns de ingen review sida där de RANKAR kameror?

nyborjaren skrev:
tack för svaren ja har haft en 2" skärm i min ficka i ett år utan problem.
finns de ingen review sida där de RANKAR kameror?
Din fråga är tyvärr lika omöjlig att svara på som frågan "vilken är den bästa bilen/båten/dörrmattan?". Man måste dessvärre specificera lite mer. Vad ska man ha den till? Vad värdesätter man mest? Snabbhet? Bra optik? Fin display? Stöttålig? Vattentät? Manuella inställningar? Listan kan göras hur lång som helst. Tänk också på att bäst bildkvalitet inte nödvändigtvis hänger ihop med antalet megapixel.

Men misströsta inte. Detta är inte heller någon kritik av din fråga. Du hade sagt att du ville ha en kamera som levererar bra bilder och att den ska vara liten i dimensionerna. Det finns många kameror som kvalar in på detta. Sen får du bestämma vad du tycker om övriga skillnader mellan märkena.

En bra webbplats att starta på är DPReview. Det är nog den plats där man kan hitta mest samlad information om olika kameror från olika tillverkare. Dessutom finns en hel del tester. Användare kan även "ranka" modellerna och skriva sina kommentarer till dem. Dessa ska man dock ta med en nypa salt. Speciellt forumen på DPReview kan vara väldigt missvisande med folk som är väldiga förståsigpåare men uppenbarligen inte tänkt till för fem öre innan de börjar testa, skriva och klaga. Jag råder till källkritik, speciellt av det icke-redaktionella materialet.

Själv har jag en Pentax Optio 33WR som jag tycker är ok. Den är liten och kompakt (men inte någon minsting i klassen). Bilderna är helt ok för de ändamål jag använder den för. Den är dessutom ganska robust (speciellt med den lilla väska jag har till den) och klarar regn och rusk utan problem. Tror inte den passar alla men den funkar för mig.

sagan skrev:
Jag är kär i denna...hur läcker som helst!
http://www.dpreview.com/news/0408/pentax_optioxfb.jpg

http://www.dpreview.com/news/0408/04082401pentax_optiox.asp

Sen får man ju se vad den presterar oxå..men den är väldigt läcker i vilket fall som helst.
Varför så litet ljusinsläpp i ett så stort rör? Det ska ju helst komma in lite ljus i alla fall. Jag tvivlar på att det klarar upplösning för 5 Mp. Pyttig sensor också.

Vi har sett idén förut, och visst är det ett fräckt sätt att bygga en kamera. Men vore det inte mer innovativt om man kunde vika ihop den, så att skärmen var skyddad?

Misstänkt likt en leksak, men vi får väl se vad testerna säger.

Ragnemalm skrev:
Varför så litet ljusinsläpp i ett så stort rör?
Stort rör?? den är ju miniliten jue :D Det finns säkerligen inte plats med mer helt enkelt.

Ragnemalm skrev:
Det ska ju helst komma in lite ljus i alla fall. Jag tvivlar på att det klarar upplösning för 5 Mp. Pyttig sensor också.
Klart det blir komprimisser när man ska göra en sådan liten kamera..ofrånkomligt.
f/2.6 i vidvinkelläget är inte så illa iaf.
Ragnemalm skrev:
Vi har sett idén förut, och visst är det ett fräckt sätt att bygga en kamera. Men vore det inte mer innovativt om man kunde vika ihop den, så att skärmen var skyddad?.
Vika ihop hade inte alls varit dumt, nope...men hellre att man kan vrida på den än att bara kunna vika ihop den...både och hade givetvis varit perfa.

Ragnemalm skrev:
Misstänkt likt en leksak, men vi får väl se vad testerna säger. .
Den är inte byggd som en leksak i vilket fall som helst..metall..verkar vara ett ordentligt bygge.

Japp, jag väntar givetvis på testerna innan (om) jag köper den...prisuppgifter vore bra att ha oxå ;D

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar