Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

aa batterier i batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

gripenfighter

Aktiv medlem
Hej
Jag har en fråga angående när man kör vanliga aa batterier i batterigreppet till NIKON d90. Jag får ut många bilder från en omgång på 6 st aa. När batterierna visar att de är slut i kamera indikatorn kan jag ta ut dem och när jag kontrollerar effekten så är de ej urladdade på långa vägar. Varför är det så? Beror det på att kameran kräver endast helt fulla batterier? Någon annan som vet något om detta fenomen?

Christian

Jag har en Pentax K-x med AA-batterier och jag tog med massa gamla laddningsbara som jag haft till mina xboxkontroller, där funkar de perfekt och man kan spela länge med dem. Men i min kamera håller dom inte alls länge, om ens kameran vill starta med dom.
Gissar på att kameran är ganska kräsen..

Hej
Jag har en fråga angående när man kör vanliga aa batterier i batterigreppet till NIKON d90. Jag får ut många bilder från en omgång på 6 st aa. När batterierna visar att de är slut i kamera indikatorn kan jag ta ut dem och när jag kontrollerar effekten så är de ej urladdade på långa vägar. Varför är det så? Beror det på att kameran kräver endast helt fulla batterier? Någon annan som vet något om detta fenomen?

Christian

Jag tror att inre resistansen i batterierna är för hög och spänningen sjunker då vid större strömuttag som du har med en kamera men vid test så är strömmen lägre och därför spänningen högre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar