Jag kan hålla med Grevture till viss del, men problemet är att de dröjt alldeles för länge, så att de som de allra allra flesta som hade kvar A-mount utrustning gav upp till slut och känner sig så blåsta att de inte kommer tillbaka och att locka nya kunder från Canon och Nikon kan de inte.
Fast de följer iofs. sin vanliga 4-års uppdateringscykel för FF A-mount
A900 släpptes 8 september 2008. A99 släpptes 12 september 2012. Så om A99II släpps 16 september 2016 så ligger de helt enligt schedule.
Sonys dilemma är lite som Canons fast tvärtom.
Mycket av Sonys marknadsföring går ju ut på att framhålla fördelarna med spegellöst framför DSLR. De kan då inte riktigt pusha för en A99 utan att samtidigt säga emot sig själva. Om de skulle säga att stora kamerormed speglar är bättre så kan kunderna gå över till det och då istället handla Canon eller Nikon.
För Canons del är det tvärtom. De har sitt spegellösa EOS-M med bara ett fåtal objektiv och hittills bara två kamerahus, men kan inte satsa på det för att de då säger emot sig själva när de framhåller DSLR-konceptet. Risken är att om Canon framhåller fördelarna med spegellöst att kunderna då väljer Sony eller Fuji som har mer utvecklade sådana system och kommit längre,
Jag tycker det är tråkigt att Sony gått den här vägen och behandlat A-mount så illa. Vissa saker med systemet är ju alldeles fantastkt bra. Kommer ihåg känslan jag hade med min A900 och Zeiss 135/1,8 t.ex. Det var verkligen nåt att bygga vidare på, men de gjorde de inte och om man inte tar tillfället i akt så rinner tiden iväg.
Sista chansen de hade att verkligen komma igen var med A99, men där gjorde de bort sig grundligt anser jag.
A99 hade kunnat vara hur fantastisk som helst, men tyvärr helt felspecad. Om A99II hade släppts inom ett år efter A99 hade de också kunnat lyckas, men inte nu 4 år senare. Inte en chans.
SLT har några överlägsna fördelar de kunde dragit nytta av. Tack var den fasta spegeln kan kameran göras ytterst snabb då man inte är begränsad av mekaniska rörelser. Dessutom utan vibrationer som med en fladdrande spegel. AF-systemet kan täcka en stor yta, upp till hela sensorstorleken, med dedicerade stora PDAF-sensorer till skillnad från en DSLR som bara har en liten halvgenomsynlig ruta i mitten av huvudspegeln som släpper in ljus till AF-systemet och allt detta med fördelarna med elektronisk sökare.
Ljustappet med SLT är egentligen en icke-fråga. Bara motsvarande 2/3EV som lätt tas igen tack vare den fantastiska sensorutvecklingen. Det påverkar ju enbart brus och DR osv., och där ligger de redan mer före än så jämfört med konkurrenten Canon (dock inte Nikon). Det kan dock inte jämföras med att ha ett ljussvagare objektiv som en del gör, vilket påverkar bildkaraktären med skärpedjupet.
Se dras A-mount tyvärr med begränsningen i den mekaniska bländarstyrningen som gör att med befintliga objektiv så går de inte att få så snabbt med upp/nedbländning. För att komma tillrätta med det så måste de införa elektronisk styrning, vilket är en alldeles för omfattande satsning på A-mount som Sony inte skulle göra.
Så de skulle ha kunnat lyckas om A99II utrustades med massor av processorkraft och internminne, 20 fps. seriehastighet, dagens vassa sökarteknik som finns i A6300 mfl. , AF-system a'la A77II fast som täcker den större sensorn, sensorteknik som i A7RII fast med snabbare utläsning, state-of-the-art 4K filmfunktioner OCH om de hade lanserat den för två år sedan.
Nu har tåget gått och de har missat sin chans. Tyvärr gjorde de bort sig fullständigt med fiasko-kameran A99 och de kan inte ta igen det nu. A-mount-teamet har nog inte heller hur mycket möjligheter som helst, så att det kommer att vara massa kompromisser i en kommande A99II och någon "konstig" finess, i vanlig Sony-ordning, som inte funkar och som som totaldiskvalificerar den.
Trots ryktena så tror jag inte det kommer någon ny FF SLT med A-mount alls.
Däremot tror jag på en A9 E-mount i större DSLR-liknande format, massor av CPU, batteri och kylningsmöjligheter som har ännu mer utvecklad teknik för att fungera med adapter och A-mount objektiv. De kan t.o.m. bundla med en specialgjord adapter för A-mount och hävda att det är en "hybrid-kamera (alltid lurar det någon).
Den som lever får se.
/Mats
Edit: raderat gravt OT som inte har ett smack med ämnet att göra
/Mod