Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A99 II i faggorna

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:)
Man vet ju aldrig.
En gengångare kanske.....

Skulle vara roligt, blir nog dock dyrt med nuvarande kurs..... jmf A7rII

SR5 var starkt, tänk om det är en A900 klassisk och inte SLT, som en förbättrad D750 typ, Har dom kunnat trolla med något nytt om det är en SLT, ljusförlusten får ju bara inte finnas där om den skall konkurrera med typen D750, nyutvecklad hybridsökare kan det vara nått, färdiga fokusmoduler som Fuji härmat Canon skulle sitta fint. Högupplöst 3,2 tum´s pekskärm, där man kan förstora med fingrarna, och sedan snabbt spara som en beskuren bild.

7bps skulle räcka gott att driva 28-32mp, laddare bör absolut följa med kameran, dubbla minneskort självklart, och videofunktioner av hög klass, nu du Mats, the return of A-mount en legend gör comeback.

A-mount lever de har sony sagt själva.
Varför de har satsat så stort på spegellöst är för att a7 serien blev över förväntan försäljningsmässigt.

A-mount lever de har sony sagt själva.
Varför de har satsat så stort på spegellöst är för att a7 serien blev över förväntan försäljningsmässigt.

Att Sony "säger" det har noll betydelse.

De har misshandlat A-mount så till den grad att i stort sett alla fotografer som satsade på systemet nu har övergett det och aldrig kommer att gå tillbaka.

Det gör att det i praktiken är helt dött marknadsmässigt, vilket inte har nånting alls att göra med om det tekniskt sett är bra eller inte.

Jag tror ändå att ryktet är felaktigt, men är förvånad att SAR klassat det som SR5, vilket brukar vara en indikation på att det mycket troligt stämmer.

Om det trots allt lanseras en A99II så kan jag inte begripa hur Sony tänker. Den kan omöjligen sälja annat än ett ytterst litet fåtal oavsett hur bra den blir.

/Mats

Om det trots allt lanseras en A99II så kan jag inte begripa hur Sony tänker. Den kan omöjligen sälja annat än ett ytterst litet fåtal oavsett hur bra den blir.

Jag ser det nog lite annorlunda ... Visst, A-mount-kameror är väl ingen kioskvältare direkt. Men sannolikt säljer Sony A-mount inte så mycket mindre (om det alls är mindre) än till exempel Pentax gör. Även en liten marknad är en marknad, och så länge den ger någon slags marginal och inte inkräktar allt för mycket på övrig verksamhet (spegelfritt) så är det lika bra att fortsätta.

Om man vänder på frågan, vad har de för alternativ?

Att officiellt lägga ned A-mountsystemet skulle dels innebära eftertryckligen dödar en liten men kanske ändå inte helt ointressant marknad men framför allt skulle man då riskera att orsaka hela varumärket stora skador bland fotomänniskor. Att göra något sådant just när man som bäst försöker intressera yrkesfotografer och seriösa entusiaster att satsa långsiktigt på Sony E-mount skulle lätt kunna orsaka PR-skador som det skulle ta lång tid och mycket dyra satsningar att reparera.

Dessutom finns alltid MVAVSH-faktorn (Man Vet Aldrig Vad Som Händer), dvs att någon teknisk innovation om tre-fyra år plötsligt gör SLT-systemets teknik intressantare igen. Har man då redan lagt ned systemet skulle de ju behöva säga som Homer Simpson: Duh!

Det smarta alternativet är antagligen att låta A-mountsystemet fortleva genom att satsa ett minimum på det. Avstannar försäljningen helt om 3, 10 eller 16 år, ja, då kan man göra ett nytt övervägande då.

Så varför inte bara fortsätta sälja nuvarande A99 som den är? Tja, den exakta sensormodellen har antagligen inte tillverkats på några år nu och skall man stoppa in en nyare sensor måste man dessutom uppgradera all den elektronik den är sammanflätad med - alltså den del av paketet Sony brukar kalla Bionz, och vi oftast lite slarvigt refererar till som "bildprocessorn". Och då måste man ju ändå stoppa in nya buffertminnen och så är det lika bara att byta till en modernare EVF. Som bonus får man då en troligen mer högupplöst kamera (vilket några kunder säkert uppskattar) med lite bättre bildegenskaper, man får en väsentligt snabbare sensorutläsning vilket ger en mycket bättre sökarupplevelse och man kan passa på att slänga med en hjälpsam sensorbaserad fokus som assisterar det huvudsakliga fokussystemet med saker som ansiktsigenkänning. och all den tekniken har man ändå till största delen redan tagit fram till andra kameror (E-mount) så den är antagligen inte överdrivet dyr att tweaka till så den passar i en A99.

Kort sagt, för mig låter det ganska förnuftigt att uppdatera A99.

Jag ser det nog lite annorlunda ... Visst, A-mount-kameror är väl ingen kioskvältare direkt. Men sannolikt säljer Sony A-mount inte så mycket mindre (om det alls är mindre) än till exempel Pentax gör. Även en liten marknad är en marknad, och så länge den ger någon slags marginal och inte inkräktar allt för mycket på övrig verksamhet (spegelfritt) så är det lika bra att fortsätta.

Om man vänder på frågan, vad har de för alternativ?

Att officiellt lägga ned A-mountsystemet skulle dels innebära eftertryckligen dödar en liten men kanske ändå inte helt ointressant marknad men framför allt skulle man då riskera att orsaka hela varumärket stora skador bland fotomänniskor. Att göra något sådant just när man som bäst försöker intressera yrkesfotografer och seriösa entusiaster att satsa långsiktigt på Sony E-mount skulle lätt kunna orsaka PR-skador som det skulle ta lång tid och mycket dyra satsningar att reparera.

Dessutom finns alltid MVAVSH-faktorn (Man Vet Aldrig Vad Som Händer), dvs att någon teknisk innovation om tre-fyra år plötsligt gör SLT-systemets teknik intressantare igen. Har man då redan lagt ned systemet skulle de ju behöva säga som Homer Simpson: Duh!

Det smarta alternativet är antagligen att låta A-mountsystemet fortleva genom att satsa ett minimum på det. Avstannar försäljningen helt om 3, 10 eller 16 år, ja, då kan man göra ett nytt övervägande då.

Så varför inte bara fortsätta sälja nuvarande A99 som den är? Tja, den exakta sensormodellen har antagligen inte tillverkats på några år nu och skall man stoppa in en nyare sensor måste man dessutom uppgradera all den elektronik den är sammanflätad med - alltså den del av paketet Sony brukar kalla Bionz, och vi oftast lite slarvigt refererar till som "bildprocessorn". Och då måste man ju ändå stoppa in nya buffertminnen och så är det lika bara att byta till en modernare EVF. Som bonus får man då en troligen mer högupplöst kamera (vilket några kunder säkert uppskattar) med lite bättre bildegenskaper, man får en väsentligt snabbare sensorutläsning vilket ger en mycket bättre sökarupplevelse och man kan passa på att slänga med en hjälpsam sensorbaserad fokus som assisterar det huvudsakliga fokussystemet med saker som ansiktsigenkänning. och all den tekniken har man ändå till största delen redan tagit fram till andra kameror (E-mount) så den är antagligen inte överdrivet dyr att tweaka till så den passar i en A99.

Kort sagt, för mig låter det ganska förnuftigt att uppdatera A99.

Håller fullständigt med dig!

Jag kan hålla med Grevture till viss del, men problemet är att de dröjt alldeles för länge, så att de som de allra allra flesta som hade kvar A-mount utrustning gav upp till slut och känner sig så blåsta att de inte kommer tillbaka och att locka nya kunder från Canon och Nikon kan de inte.

Fast de följer iofs. sin vanliga 4-års uppdateringscykel för FF A-mount :)
A900 släpptes 8 september 2008. A99 släpptes 12 september 2012. Så om A99II släpps 16 september 2016 så ligger de helt enligt schedule.

Sonys dilemma är lite som Canons fast tvärtom.
Mycket av Sonys marknadsföring går ju ut på att framhålla fördelarna med spegellöst framför DSLR. De kan då inte riktigt pusha för en A99 utan att samtidigt säga emot sig själva. Om de skulle säga att stora kamerormed speglar är bättre så kan kunderna gå över till det och då istället handla Canon eller Nikon.

För Canons del är det tvärtom. De har sitt spegellösa EOS-M med bara ett fåtal objektiv och hittills bara två kamerahus, men kan inte satsa på det för att de då säger emot sig själva när de framhåller DSLR-konceptet. Risken är att om Canon framhåller fördelarna med spegellöst att kunderna då väljer Sony eller Fuji som har mer utvecklade sådana system och kommit längre,

Jag tycker det är tråkigt att Sony gått den här vägen och behandlat A-mount så illa. Vissa saker med systemet är ju alldeles fantastkt bra. Kommer ihåg känslan jag hade med min A900 och Zeiss 135/1,8 t.ex. Det var verkligen nåt att bygga vidare på, men de gjorde de inte och om man inte tar tillfället i akt så rinner tiden iväg.

Sista chansen de hade att verkligen komma igen var med A99, men där gjorde de bort sig grundligt anser jag.

A99 hade kunnat vara hur fantastisk som helst, men tyvärr helt felspecad. Om A99II hade släppts inom ett år efter A99 hade de också kunnat lyckas, men inte nu 4 år senare. Inte en chans.

SLT har några överlägsna fördelar de kunde dragit nytta av. Tack var den fasta spegeln kan kameran göras ytterst snabb då man inte är begränsad av mekaniska rörelser. Dessutom utan vibrationer som med en fladdrande spegel. AF-systemet kan täcka en stor yta, upp till hela sensorstorleken, med dedicerade stora PDAF-sensorer till skillnad från en DSLR som bara har en liten halvgenomsynlig ruta i mitten av huvudspegeln som släpper in ljus till AF-systemet och allt detta med fördelarna med elektronisk sökare.

Ljustappet med SLT är egentligen en icke-fråga. Bara motsvarande 2/3EV som lätt tas igen tack vare den fantastiska sensorutvecklingen. Det påverkar ju enbart brus och DR osv., och där ligger de redan mer före än så jämfört med konkurrenten Canon (dock inte Nikon). Det kan dock inte jämföras med att ha ett ljussvagare objektiv som en del gör, vilket påverkar bildkaraktären med skärpedjupet.

Se dras A-mount tyvärr med begränsningen i den mekaniska bländarstyrningen som gör att med befintliga objektiv så går de inte att få så snabbt med upp/nedbländning. För att komma tillrätta med det så måste de införa elektronisk styrning, vilket är en alldeles för omfattande satsning på A-mount som Sony inte skulle göra.

Så de skulle ha kunnat lyckas om A99II utrustades med massor av processorkraft och internminne, 20 fps. seriehastighet, dagens vassa sökarteknik som finns i A6300 mfl. , AF-system a'la A77II fast som täcker den större sensorn, sensorteknik som i A7RII fast med snabbare utläsning, state-of-the-art 4K filmfunktioner OCH om de hade lanserat den för två år sedan.

Nu har tåget gått och de har missat sin chans. Tyvärr gjorde de bort sig fullständigt med fiasko-kameran A99 och de kan inte ta igen det nu. A-mount-teamet har nog inte heller hur mycket möjligheter som helst, så att det kommer att vara massa kompromisser i en kommande A99II och någon "konstig" finess, i vanlig Sony-ordning, som inte funkar och som som totaldiskvalificerar den.

Trots ryktena så tror jag inte det kommer någon ny FF SLT med A-mount alls.

Däremot tror jag på en A9 E-mount i större DSLR-liknande format, massor av CPU, batteri och kylningsmöjligheter som har ännu mer utvecklad teknik för att fungera med adapter och A-mount objektiv. De kan t.o.m. bundla med en specialgjord adapter för A-mount och hävda att det är en "hybrid-kamera (alltid lurar det någon).

Den som lever får se.

/Mats

Edit: raderat gravt OT som inte har ett smack med ämnet att göra

/Mod

Senast redigerad av en moderator:
(Mats skrev en massa,,,)
/Mats

Jag kan verkligen hålla med om att A900 var en sjutusan till kamera! A99 kunde varit det likaså! Tyvärr dribblade Sony bort alla möjligheterna på vägen över till spegellöst. Sonys kameror hade säkert varit fantastiskt konkurrenskraftiga om Sony hade haft stake i sig att föra en konsekvent utveckling! Ingen fotograf gillar något som mest verkar som hipp-happ i utveckling.

Nya A99? Spännande om Sony orkar hålla kvar i den tråden?

Edii: Raderat OT /mod

Se dras A-mount tyvärr med begränsningen i den mekaniska bländarstyrningen som gör att med befintliga objektiv så går de inte att få så snabbt med upp/nedbländning. För att komma tillrätta med det så måste de införa elektronisk styrning, vilket är en alldeles för omfattande satsning på A-mount som Sony inte skulle göra.

Däremot tror jag på en A9 E-mount i större DSLR-liknande format, massor av CPU, batteri och kylningsmöjligheter som har ännu mer utvecklad teknik för att fungera med adapter och A-mount objektiv. De kan t.o.m. bundla med en specialgjord adapter för A-mount och hävda att det är en "hybrid-kamera (alltid lurar det någon).

Den som lever får se.

/Mats

1/ Glömt Nikon?? . Finns ett flertal progluggar som kommer upp i imponerande snabbhet trots mekanisk bländarstyrning. Visserligen har man på senare tid börjat tillverka en del objektiv med elektronisk bländarstyrning.

2/ Skulle inte förvåna mig om det dök upp en ny FF SLT.

3/ ...fast jag håller med om att ditt sistnämnda alternativ vore logiskt.

//Lennart.

1/ Glömt Nikon?? . Finns ett flertal progluggar som kommer upp i imponerande snabbhet trots mekanisk bländarstyrning. Visserligen har man på senare tid börjat tillverka en del objektiv med elektronisk bländarstyrning.

2/ Skulle inte förvåna mig om det dök upp en ny FF SLT.

3/ ...fast jag håller med om att ditt sistnämnda alternativ vore logiskt.

//Lennart.

1. Nej, jag har inte glömt Nikon, men vad menar du med "imponerande snabbhet"?

Nikons värsting D5 klarar 12 fps. Kanske imponerande "för att vara en DSLR" med fladdrande spegel, men SLT tillsammans med ny elektronik har betydligt högre potential än så. Tänkte på dubbla den hastigheten som Nikon klarar om det ska vara nåt som gör att Sony kan få in en kil.

Sen är inte allt lika bara för att det är samma grundkonstruktion med en vipparm som har fjäder-retur. Det är väldigt beroende av slaglängd och fjäderstyrka för att undvika hysteres. A-Mount har längre slag och svagare fjäder än Nikon. Det kan vara avgörande skillnad.

De gjorde ju nån förändring just i det avseendet i samband med lanseringen av SLT-kamerorna så att Sigmas objektiv blev inkompatibla. Tror det var ett försök att förbättra, men som inte ledde hela vägen fram. A77/A77II/A99 skärpeställer och ljusmäter på F/3.5 istället för maxbländare, så det finns kompromisser redan nu och då talar vi om "bara" 10 fps.

2. Skulle förvåna mig, men som sagt den som lever får se.
De kanske i så fall kan lyckas sälja något 1000-tal av den till hutlöst pris, men jag tror som sagt inte att det blir nån. De kanske läcker ut "rykten" för att få efterfrågan på det sista lagret av gamla A-mount objektiv...

Du är ju urtypen för de som haft och uppskattat A-mount, men blivit grundligt besviken, eller?

Om de nu skulle släppa en A99II och den blir helt über-fantastisk med den bästa bildkvaliteten som skådats, robust byggt med bra ergonomi, snabb, högupplöst osv. osv. skulle du då gå tillbaka och inhandla en???

Skulle inte tro att någon gör det oavsett hur bra den i så fall blir. Dessutom skulle de garanterat hitta på nån helt ny oprövad knasig finess som gör kameran helt obrukbar... :)

3. Ja, en A9 som kommer tillrätta med de tillkortakommanden som A7-serien har pga sin litenhet skulle vara bra.

/Mats

Raderat OT. Tråden handlar om en eventuell A99 II och inget annat (och definitivt inte några personliga vendettor)!!!

Kommentarer kring moderering tas enbart i forumet fotosidan.se.

/mod

Jag kan verkligen hålla med om att A900 var en sjutusan till kamera! A99 kunde varit det likaså! Tyvärr dribblade Sony bort alla möjligheterna på vägen över till spegellöst. Sonys kameror hade säkert varit fantastiskt konkurrenskraftiga om Sony hade haft stake i sig att föra en konsekvent utveckling! Ingen fotograf gillar något som mest verkar som hipp-happ i utveckling.

Nya A99? Spännande om Sony orkar hålla kvar i den tråden?

(Jo, jag köpte ett annat spegellöst märke för jag tyckte det var dumt att slänga bort ett par tusen mer på något så vingligt som Sony bara för att få bruk av några 70-talsobjektv från Hexanon AR)

Håller för en gångs skull med dig helt och hållet.
Kan vara spännande att följa om Sony orkar hålla liv i A-mount, men jag tror som sagt inte det och någon återgång till det lär det definitivt inte bli för min del i alla fall.

/Mats

Jag kan hålla med Grevture till viss del, men problemet är att de dröjt alldeles för länge, så att de som de allra allra flesta som hade kvar A-mount utrustning gav upp till slut och känner sig så blåsta att de inte kommer tillbaka och att locka nya kunder från Canon och Nikon kan de inte.

Visst kan det vara så att många A-mountägare känt sig blåsta, men jag tror inte huvudproblemet har varit långsam uppgradering av modellerna.
Grundproblemet ligger nog snarare i det du tar upp längre ned, där du beskriver att du verkligen gillade A900. Jag håller med, jag gillade också A900 - mycket. Dpreview uttryckte det bra i sin recension av den - "a photograhers camera". Min poäng är att troligen var det väldigt många som ägde A900 eller A700 som hellre sett att Sony släppt en A910 och en A710 eller vad de kunnat heta istället för A99 och A77, med optisk sökare (den i A900 är ju helt underbar).

Jag misstänker att en möjlig ambition (av flera) som Sony kan ha haft med SLT var att kombinera styrkor hos DSLR-kameror (t.ex. separat och snabb AF) med styrkor som de såg i den kommande spegelfria tekniken (t.ex. sökare även under videofilmning). Men jag misstänker att många ägare av A900, A850 och A700 snarare sett det som att SLT kombinerar nackdelarna med en DSLR, som den utrymmeskrävande spegeln, med nackdelar från spegelfritt, som en sökare med eftersläpning. (Det var ju först med A77 II som vi fick en SLT-kamera med bra sökarprestanda.)

Sedan har du en poäng i att det är svårt att samtidigt argumentera för spegelreflex och spegelfritt. Men ser ändå det som ett kortsiktigt problem och efterhand ser kunder det mer som idag, två lösningar som bägge har sina poänger. Jag undrar faktiskt om inte Sony kunnat ha kvar fler A-mount-kunder idag samtidigt som de uppnått samma framgångar med de spegelfria modellerna som de haft senaste åren - om de struntat i SLT-tekniken och istället behållit A-mount som traditionella DSLR-kameror med optiska sökare. Då hade vi i den här tråden kunnat diskutera de eventuella meriterna hos en eventuell A920 som ersättare till den nu fyra år gamla A910 och jämföra med vad de gjorde i A720 som ju ersatte A710 för några år sedan ...

Vissa gillar SLT-tekniken och den har sina uppenbara poänger. Men jag undrar om Sony inte hade haft fler nöjda kunder om de idag haft en kombination av DSLR och spegelfritt än en kombination av SLT och spegfelfritt.

Där håller jag helt med. Tror en lite större högpresterande A9 (eller vad den skulle heta) vore en smart kamera för Sony.

Men jag tror ändå att de (oavsett om de gör en A9 enligt ovan eller inte) kan komma att uppgradera A99, helt enkelt eftersom det är ganska enkelt och kostnadseffektivt att göra och alltid gör det ju några kunder glada.

Jag är rädd för att A99II kan bli för dyr, när A7II fins till mera rimliga priser, och en förmodad A7III ligger i startgroparna, Hur har Sony tänkt här kan jag undra, A99 borde då ha fått en uppgradering tidigare i mina ögon även om nu lanserings cyklarna ligger inom 4 års perioder som sägs i tråden. Jag tror det är ett rykte som inte är sant, det pratas så mycket om den viktiga autofokusen och höga bildserier, Canon 6D ( storsäljare och älskad av många )- levererar den höga bildserier med effektiv autofokus, märkestrogna väljer så klart den för man har redan flera objektiv som passar och kameran är trevlig på flera sätt, bra pris, ganska lätt, undrar om inte den har sålt mer än D610 och D750 som totalt sett är mycket bättre kameror, med betydligt bättre och mera avancerat autofokussystem, nu vet jag förstås inte om 6D sålt bättre, men föregångaren Mark II var mäkta populär bland yrkesfolk, så jag tänkte att 6D har hakat på den populariteten.

För flera år sedan sa en Sony Chef att vi kan inte rå på C/N bästa prokameror, det går liksom inte rent ekonomiskt att försöka göra en sådan stor satsning som skulle krävas. En liten chans till likvärdighet fans då när A900 kom, Canons MKII och Nikons D700 som kom ungefär samtidigt, Här startade Nikon sitt försök med att komma i kapp Canon, Sony skulle ha hängt på för att skapa likvärdiga kameror som konkurrenterna, och det framförallt för sina trogna kunder som sitter i systemet, väntan efter ersättare till A700 blev nästan evig för allt för många, jag mins det så väl. Ingen ide att gråta över spilld mjölk, men synd att A910 och A710 aldrig kom.

... en förmodad A7III ligger i startgroparna...

Eh, VAAA???
Vad har du fått det ifrån? Är det en egen gissning eller har du läst det nånstans?
Nån A77III lär nog aldrig komma tror jag i alla fall, nånsin.

...väntan efter ersättare till A700 blev nästan evig för allt för många, jag mins det så väl. Ingen ide att gråta över spilld mjölk, men synd att A910 och A710 aldrig kom.

Jo, Sony gjorde ett mycket drastiskt vägval när de ditchade DSLR och gick över till SLT. På gott och ont tycker en del, men som jag ser det var det dödsstöten för Sonys systemkameror. Helt enkelt en chansning som kunde gått hem, men istället gick käpprätt åt skogen.

Hur Sony har förvaltat arvet efter Minolta går till historien som en av de uslaste satsningar som företag gjort nånsin.

Men det är som du säger, ingen idé att gråta över spilld mjölk. Det finns andra tillverkare som gör fantastiskt bra spegelreflexkameror om det är den typen av kamera man vill ha.

Sedan har de haft framgångar med sna spegellösa kameror. Det har dock i stort sett ingenting alls att göra med deras DSLR och SLT. Där har de ju börjat om från scratch och efter lite krokig början nu börjat få till det riktigt bra. Finns mycket kvar att göra där och om de ska lyckas stort med det så har de inte råd avvara resurser från det för att fila vidare på gamla A-mount.

A-mount hos Sony är ett avslutat kapitel med några segslitna dödsrycknigar kvar. Några nya storsatsningar på avancerade kameramodeller lär inte komma tror i alla fall jag trots rykten och att andra insatta personer här inte skulle förvånas över det.

Nä, nu har nog jag yttrat min ståndpunkt färdigt i den här frågan.
Framtiden får utvisa hur det blir med Sony A-mount.

/Mats

Att en A7III ligger i startgroparna förmodar jag då A7-serien trots allt är relativt nya kameror, första A7 mindre än 3 år gammal, och A7II kom ganska så snabbt, SAR har nämnt A7III men ingen gradering som S2 eller liknande. Inte behöver man gissa, klart det snart kommer en trea, Sony öser ju inte på med FW som bekant, utan släpper ny kameror i stället, och som försvar så går det inte att genom FW fixa till kopparledningar som exempel. Jag tror det kommer en A7III under nästa år och det är snart 2017.

Nu kom den där jordbävningen och fördröjde sensortillverkningen, så det kan bli förskjutningar på grund av det förstås.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar