Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A77II trådlös styrning av HVL-F56

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej,

Det verkar inte som om Sony A77II kan styra äldre Sonyblixtar trådlöst. Jag har inte fått det att fungera med min HVL-F56 och när man läser Gary Friedmans bok så har Sony utvecklat ett nytt trådlöst protokoll för blixtstyrning. Det kräver att man använder den nya HVL-F60 blixten som kameramonterad trigger, på den kan man välja att fjärrstyra gamla eller nya blixtar trådlöst men den möjligheten verkar inte finnas för den inbyggda blixten, vilket hån från Sony :-(
 
Såvitt jag förstått ska det fungera att styra äldre blixtar med kamerans inbyggda, men du måste ta loss adaptern från blixten - annars tror blixten att den är monterad på en kamera.
 
Ja, fel av mig. Nu fungerar det alldeles utmärkt. Vet inte riktigt hur jag klantade till det innan (jag hade inte adaptern monterad någonstans). Jag tror jag råkade sätta blixten i wl control istället för wl ch-1. Skämskudde ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.