Annons

A77 - kan ej använda/ändra DRO-läget

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej, satt och tryckte mig runt i menyerna på min a77, tänkte testa olika inställningar på DRO-läget men lyckas inte på det i ON-läge. Står bara OFF hur jag än försöker.
Vad har jag missat för att kunna aktivera funktionen?

mvh jens

Förmodar att du har missat att DRO är en JPEG-funktion. Har du ställt in på enbart RAW så är DRO-valen "gråade ut". Men det funkar säkert ifall du ställer in på RAW + JPEG.

Det förefaller som att information om DRO-inställningen då lagras i Alphas RAW-filer, fast detta kan tydligen bara läsas av Sonys egen RAW-konverter IDC (som är med på CD-skivan som medföljer Alpha-kamerorna), inte av Photoshop etc. Det har rapporterats att IDC klarar att yxa till RAW-filen så att resultatet blir som det man skulle ha fått ifall man tagit en JPEG-bild med denna DRO-inställning.
.

Vad har du kameran I för läge? P, À, S, M eller Auto? DRO fungerar inte i Auto. DRO fungerar också enbart med JPG, inte RAW eller RAW+jpg.

Har kameran i läge M och ibland A. Testade åxå i auto. Funkar ej att aktivera dro i jpeg lr raw. Kan jag ha missat nåt annat som gör att detta inte funkar lr har jag nåt knas i kameran?
Objektivet är Tamron 17-50/2.8 om nu det kan påverka..

Mvh jens

OK, fortsätt att testa med JPEG och någon av P, A, S eller M-lägena.

Funkar HDR då?

Har f.ö. något svagt minne av att det ev. gick att köra DRO med RAW, men inte HDR - där gick det enbart med JPEG.

Nåväl, det finns ytterligare några andra funktioner som förhindrar DRO, ifall de är valda:

Sweep- eller 3D Sweeppanorama.
Multi Frame Noise Reduction.
Någon Picture Effect.
När något Scene Selection-läge är valt så går det bara att välja DRO Auto - såvida man inte har valt SunSet, Night Scene, Hand-Held Twilight eller Night Portrait, då det inte går att välja någon DRO-mode alls.

Använt objektiv är säkerligen helt utan betydelse.

Kan detta hjälpa dig att få bukt med din envetna kamera? :)
.

HDR delen verkar funka, kan justera där osv.
Har ingen panorama lr 3d påslaget. Läget Kreativa inst står på läge 1standard.
Bildeffekt läget är OFF.
Multi frame noise red vete tusan, hittar inte den menyn:p
Mvh jens

Hittade ISO menyn, har den inställd på Auto100-800. Ej på ISOauto som verkar vara helt fritt/auto läge. Fattar jag den delen rätt nu?
Ger dock ingen skillnad om jag använder min inställning, isoauto lr tex iso200 som förval.
Mvh jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar