Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700/raw/ps7.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag följer alla debatter som pågår kring A700 med stort intresse och skulle vilja passa på att tacka alla som bidrar.

Låt oss säga att jag kompletterade min D7D med en A700 - då vore det bästa att fota i RAW för att få maximal bildkvalitet, eller hur? I synnerhet som de flesta verkar anse att det är först då kameran verkligen kommer till sin rätt? Om jag då har Photoshop 7.0 och inte har råd att uppgradera hur gör jag då? Vilket program skall jag använda?

Eftersom jag är van att få fantastiska JPEG-bilder ur min D7D skulle jag förmodligen vilja konvertera samtliga RAW-filer till JPEG på ett smidigt sätt (för att sedan gå tillbaka och göra finjusteringar i mån av behov), dvs externt skapa de filer jag annars skulle ha skapat i kameran. Den s.k. JPEG-motorn skulle ligga i datorn i stället för i kameran, men då skulle jag vilja att den gjorde ett lika bra jobb som den som finns i D7D.

Jag är medveten om att jag dubblerar tusentals trådar på detta forum när jag frågar om RAW men jag vill ställa frågan lite mer specifikt och jag hoppas den uppfattas på rätt sätt.

Johan Hackman
 
I väntan på att Apple kommer med stöd för A700 raw-format (kanske i 10.5.2) så använder jag Raw Photo Processor (http://www.raw-photo-processor.com/RPP/Overview.html) för konvertering till tiff (kan konvertera till jpeg också).

Billigare (och bättre i mitt tycke) finns inte: Gratis.

Faktum är att RPP konverterar så bra att det skall bli intressant att se hur Aperture klarar av filerna. Kanske fortsätter jag att använda RPP…

-- Magnus
 
Jag har inte provat det själv då jag är lite lat men Rawtherapee Är nästan gratis och jag har hört gott om det. Med nästan så menas $5 eller högre om man känner för det, inget bolag bakom mao.

När det gäller jpeg ur 7D så måste jag säga att det är färgerna som imponerar mest. Svårt att få till samma färger i PS. Rawtherapee är kanske svaret?
 
Johan Hackman skrev:
...
Eftersom jag är van att få fantastiska JPEG-bilder ur min D7D skulle jag förmodligen vilja konvertera samtliga RAW-filer till JPEG på ett smidigt sätt (för att sedan gå tillbaka och göra finjusteringar i mån av behov), dvs externt skapa de filer jag annars skulle ha skapat i kameran. Den s.k. JPEG-motorn skulle ligga i datorn i stället för i kameran, men då skulle jag vilja att den gjorde ett lika bra jobb som den som finns i D7D.
...
Tolkar jag Dig rätt - Du vill göra om alla .mrw till .jpg? Dumt flöde tycker jag. Spara hellre .mrw-filerna intakta och katalogisera dem, i ex.vis QPict, som stöder .mrw. De bilder Du sedan vill arbeta vidare med, "framkallar" Du i en RAW-konverterare ( RPP ? ), sparar i 48 bitars .tif och bearbetar vidare i Photoshop. Behåller Du inte .mrw-filen, avhänder Du Dig handlingsalternativ.
 
Tack för alla svar!

Nej, jag hade inte tänkt radera råformatfilerna. Det var dem jag syftade på när jag skrev att jag skulle gå tillbaka och finjustera.

Jag gillar generellt inte komprimerade format. Mp3, JPEG, och alla usla komprimeringar av film har gett oss ett samhälle som ofta gör mig illamående. Jag ser dessutom alla fördelar med att spara så mycket information som möjligt för bearbetning i efterhand.

Faktum är dock att JPEG-filerna från D7D:an håller en sådan kvalitet att jag fördrar att använda dem istället för att ödsla tid på att konvertera råformatbilder till JPEG och kanske få sämre bilder på kuppen, pga min egen tafflighet. De bilder som går att förbättra i råformat men inte i JPEG brukar vara de bilder som jag skulle ha raderat iallafall.

Jag tycker det finns många intressanta kameror på marknaden just nu, inte bara A700, men jag vill inte förlora kvaliteten på JPEG jag är van vid från min D7D.

Johan
 
Jag är av naturen lat - så lat att jag ibland ställer om min KM D7D till xfine.jpg för att jag inte orkar hålla på och pilla i ACR när det bara gäller "minnesbilder". Jag saknar möjligheten att ställa in låg komprimeringsgrad på .jpg-filen i alternativet RAW+JPG. På Canon går det, så visst är det möjligt. Minneskort är inte längre tillverkade av platina av priset att döma, så att det drar mer minne är inte längre ett motargument.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.