Annons

A700 producerar skarpa bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Anledningen är att Sonys marknadsavdelning, som verkar finna något perverst nöje i att se till att de första bilderna från nya Sony DSLRer är skräp, publicerade lite sönderkomprimerade promobilder med klart oacceptabel skärpa... även pre-productionexemplaren av kameran verkar ha haft väldigt mjuka inställnignar som default.

kolla in dessa 100% crop bilderna! Jag är mycket lättad, jag var lite oroad förr, med tanke på de andra bilderna som cikulerat.

Nu kommer Canon och Nikon få det tungt.

Lättad för att en ny D-SLR, med ett nypris på omkring 15000:-, tar skarpa bilder?

Däremot, vad gör A700 till en bättre kamera än A100?
Vid ISO400, mycket vanlig känslighet, är säkert A100 lika fri från brus som A700!
Bildsensorn är fortfarande den futtiga APS-C, på A700 kamerahuset, med fortfarande en futtigt liten sökarbild.
Seriebildstagningen är snabbare på A700 än på A100, om nu någon dreglar över det, kanske.
A700 är en modernare konstruktion, än A100, ännu mera tekniska finesser ...
Fortfarande kommer bruset aldrig att vara så litet på en APS-C bildsensor, som på en FF, vid hög känslighet/högt ISO?
Så, var är poängen att byta från en A100 till en A700?
Bättre bilder?
Mera teknik att snacka om, till vilken nytta?

Jag väntar, helt kallt, på nästa steg, en FF D-SLR från Sony, - då kan man säkert säga att sökaren och bilderna blir av bästa klass.
Först då, kan Canon och Nikon få en riktig konkurrent i Sony!
Vi som har A-SLR, med 24x36mm/FF, vet vad en riktig sökare innebär, min A100 har en halvdan sökare, men producerar oxå skarpa bilder ...

larsborg skrev:
Däremot, vad gör A700 till en bättre kamera än A100?
Vid ISO400, mycket vanlig känslighet, är säkert A100 lika fri från brus som A700!
Du har uppenbarligen inte en A100...

Kalle_B skrev:
Ja det känns som om Nikon och Canon får köra i uppförsbacke nu eftersom Sony tar skarpa bilder...
Att A100an hade bättre skärpa än alla Nikons och Canons 10-megapixelmodeller gjorde det inte precis svårare för mig att lämna Nikonsystemet till förmån för Sony... oron är att Sony pga brusfiaskot valt att prioritera ner skärpan.

Senast ändrad:

Nu blev jag tveksam?
Jag hade iaf en A100, igår, .....
jorrå, den ligger kvar med optik, sony och minolta!
Den var kvar, inte stulen, ganska intressant kamera att stjäla, jag har några golfklubber, kan lätt användas om någon vill "låna" min A100!
Mina gluggar kommer att kopplas till en kommande Sony D-SLR med FF, helt säkert!

Re: Re: A700 producerar skarpa bilder!

wsaar skrev:

Att A100an hade bättre skärpa än alla Nikons och Canons 10-megapixelmodeller gjorde det inte precis svårare för mig att lämna Nikonsystemet till förmån för Sony... oron är att Sony pga brusfiaskot valt att prioritera ner skärpan.

Enligt tester gjorda av David K. producerar A100 en detaljupplösning motsvarande canon 16MP ...

Enligt tester gjorda av David K. producerar A100 en detaljupplösning motsvarande canon 16MP ...

Jaha!
Men, jag har bara min A100, att fotografera med, alltså ingen chans att se skillnaden mellan A100 och en Canon med detaljupplösning av 16 mp ...
Kanske, man ändå skulle köpa D-SLR från flera tillverkare, för se vilken som ger bäst bilder, det är ju det som är min ambition iaf, bilder med detaljer ...
;), :), :)

Re: Re: Re: Re: A700 producerar skarpa bilder!

Florestan skrev:
Referens...?

Ett uttalande av David K. som jag läste iom diksussioner om cz 16-80 på A100.

Han hade tagit samma/liknande bild med en 1Ds III och A100. googlea runt lite så hittar du det.

Vet inte om det var på hans site eller om han skrev det på dyxum eller kanske dpr. Kommer inte ihåg, det var ett tag sedan.

larsborg skrev:
Nu blev jag tveksam?
Jag hade iaf en A100, igår, ....
Ok, isåfall har du en annan definition av "brusfrihet" än jag. Bifogar en 100% crop från Tokyobilden i mitt galleri innan jag körde den genom Neat Image, och den är ISO100! (ska nämnas att det bilden är kraftigt manipulerad, bruset syns inte i originalet, men eftersom jag regelbundet gör såna manipulationer ser jag utrymme för förbättringar på brusfronten även på låga ISO).

Notera att bilden är från RAW och sparad i PNG, som är förlustlöst, så det borde inte finnas några JPEG-artefakter. (Dock så är den konverterad med Sonys RAW-konverterare och den är iofs känd för att slänga in smärre artifakter i bilden.)

Bilagor

• japan100sunset.png
    japan100sunset.png
    99.1 KB · Visningar: 435
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: A700 producerar skarpa bilder!

ondjultomte skrev:
Ett uttalande av David K. som jag läste iom diksussioner om cz 16-80 på A100.

Han hade tagit samma/liknande bild med en 1Ds III och A100. googlea runt lite så hittar du det.

Vet inte om det var på hans site eller om han skrev det på dyxum eller kanske dpr. Kommer inte ihåg, det var ett tag sedan.
Visst, jag ska snoka runt på nätet lite senare.
Förklarar han där också varför alla ägare av t ex 5D inte slängt sin kamera i sjön till förmån för en A100?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A700 producerar skarpa bilder!

Florestan skrev:
Visst, jag ska snoka runt på nätet lite senare.
Förklarar han där också varför alla ägare av t ex 5D inte slängt sin kamera i sjön till förmån för en A100?

Uh ? varför skulle de göra de?

Bara för han jämförde en landskaps bild vid ett tillfälle? Du måste vara en canon ägare så upprörd och tagen du tydligen blir.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A700 producerar skarpa bilder!

ondjultomte skrev:
Uh ? varför skulle de göra de?
Bara för han jämförde en landskaps bild vid ett tillfälle? Du måste vara en canon ägare så upprörd och tagen du tydligen blir.
Nejnej, jag är varken canonist eller upprörd. Chilla.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A700 producerar skarpa bilder!

Florestan skrev:
Nejnej, jag är varken canonist eller upprörd. Chilla.

Varför tycker du alla ska slänga sina kameror i sjön då?

Jag skulle gladligen ta en 1dII över A100an.

Nåväl åter till ämnet.

Jag är iaf rädd för att SONY nu har gjort som många andra företag, slängt dit massa NR bara för att göra stora massan av köpare glad ... men det är kanske vettigt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Detaljupplösning > brusnivå .

Men det är ju lättare att få kameror att se bra ut i tidningar etc , små bilder, och folk förstår att iso 1600 < iso 6400.

Lite samma sak varför "pöbeln" köper högupplösta LCD TVs istället för plasmaskärmar. 1080 > 720.

Ok, isåfall har du en annan definition av "brusfrihet" än jag. Bifogar en 100% crop från Tokyobilden i mitt galleri innan jag körde den genom Neat Image, och den är ISO100! (ska nämnas att det bilden är kraftigt manipulerad, bruset syns inte i ...

Bra jobbat, bra exempel!
Jag använder nästan alltid, ISO 400, förstorar ibland till A1, tavlor, där kan jag inte klaga på skärpan i detaljerna eller att bruset skulle vara synligt.
Men, jag vet att bruset kommer vid ISO 800, om man granskar bilden noga, vilket man skall göra, därför är just ISO 400 lämpligt, dygnet runt.
Blixten kan göra sitt om det är nödvändigt, vid riktigt dåligt ljus.

Men...

Ska dom släppa den här nu när jag köpte mig en Nikon! de ä då själva .... :D oh va jag skulle vilja ha en a700 ist :(

Re: Men...

KoDanne skrev:
Ska dom släppa den här nu när jag köpte mig en Nikon! de ä då själva .... :D oh va jag skulle vilja ha en a700 ist :(

Det råkar man nästan alltid ut för, eller det andra jävulskapet är att det kommer en stor prissänkning precis när man köpt en dyr sak .. :)

Du får väl sälja den å köpa a700an :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto