Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Slår vad om att det finns måndagsexemplar av A700 o A900 också. Min D7D fungerar utmärkt efter 250.000 exponeringar (med råge) och hade egentligen aldrig något allvarligt fel. En släng av Black Frame gjorde att kameran, på garantin, flera år efter Minoltas sorti från kameramarknaden, reparerades till nyskick. Det enda som falerat är den lilla skinnbiten på baksidan som trillat bort.
Säkert finns de som aldrig haft några fel med 7D. Min var på verkstad tre gånger. Två p.g.a. AF problem, black frame och trasigt objektiv. En gång för AF-justering. Tyvärr löste ju det inte problemet utan det fick man skruva till själv. AF justerades flera gånger i samband med att de bytte både slutare och AS Assembly (Anti Shake).
Jag vet att speciellt A700-ägarna haft AF-problem de med trots att AF förbättrats i den modellen i jämförelse med tidigare. Jag har sett det själv också vid egna tester med mina objektiv.
Men det finns stöd för påståendet om ett kvalitetslyft för Sony för även om volymerna var och är mindre än konkurrenternas så syntes AS- och AF-problemen som KM hade ändå ganska tydligt i den dialog som fanns på Dyxum då det begav sig. Det är betydligt mer sällan man ser gnäll på samma typer av funktioner i den senare generationen kameror exv. A900, A850 och A5xx. Inte heller bland de rena instegsmodellerna verkar folk gnälla speciellt mycket om AF-problem även om jag i något fall läst om någon A200 som strulat. Men citroner finns det väl av alla sorter - en del mer sura än andra.
Jag var verkligen inte ensam att ha strul med D7D och det finns fortfarande folk som förvirrat rapporterar våra kära D7D-standardproblem på Dyxum. D7D lever!