Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7 II vs A7r II

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi måste förstå en sak och det är att allt är relativt. Sony-kameror har hittills bara sålts i bråkdelar av de serier Canon normalt säljer. Man har knappt haft 10% av marknaden med Sonys egen normala kundkrets (de som har Sony som huvudmärke). Men nu har ett skifte ägt rum och jag tror inte Sony alls räknat med den försäljning man haft och skulle få under 2015 och speciellt inte att high end modeller skulle sälja i volymer som instegskameror. Det är något helt nytt och har inte alls med de traditionella Sony-kundernas efterfrågan att göra. Då hade siffrorna varit en bråkdel av vad de är som vanligt. Det är till mycket stor del så att det är gamla Canon-kunder som nu köper Sony-hus och möjligen lite glas också.

http://www.sonyalpharumors.com/sony-is-strongly-growing-in-the-us-camera-market/

Sonys mirrorless sales har ökat 42% första halvåret 2015. Att jämföras med hälften året innan. Det här var siffror som kom trots att Sonys A7r II då inte ens börjat levererats.

Jag tycker det är väldigt positivt eftersom det här gör att det äntligen börjar komma lite bra och billiga tillbehör till våra kameror och vi kan också köpa lite Canon-grejor (varför inte en 24-70 zoom som ju saknas av god kvalitet i FE-tappning). Vi är många som tycker detta är underbart, så försök att ha lite överseende med det för vi är inte så vana vid det.

Nu finns både A7 II för de som har mindre plånbok (som snart kommer stöda Canon-glas lika bra som den nyare A7r II efter firmware-uppdatering), A7r II som är top of the line all round, A7s II för filmnördarna och en ny APS-C med BSI sensor är på väg med all den teknik som vi nu ser i MK II-generationen. Det bådar ännu mer gott om man kommer kunna koppla på Canon-glas även på den nya APS-C kameran som för hoppningsvis landar runt 10 000 max. Då kan alla Canon-ägare som vill ställa sig med åtminstone ena benen i Sony. Det kommer sannolikt att få stor inverkan på tredjepartstillverkarna.

Jag väntar bara på att Tamron och Sigma precis som koreaner och kineser i andra företag börjar släppa på den verkligt breda floden av nya objektiv och tillbehör till E-mount. Det är en väldigt spännande tid vi nu som vi Sony-användare går till mötes, för nu är proppen ur. Sedan väntar vi på samma utveckling med Nikon-användare. Men de har inte riktigt samma stora incitament som Canonister, för de behöver i alla fall inte migrera för att de är trötta på att inget annat än fler pixlar händer hos Canon när det gäller sensorer. Fortfarande inte ens ett embryo till konkurrens på FF-spegellösa marknaden från de stora. Leicas nya är ingen riktig konkurrent till Sony. Det är en mycket mer avklädd kamera som trots det kostar dubbelt så mycket som en A7r II. Jag tror snart Sony faktiskt behöver lite verklig konkurrens i detta segment.

Det goda med de spegellösa kamerorna är att de är mycket bättre anpassade till massproduktion än de elektromekaniska DSLR:erna, så där har Sony idag en viss fördel när det gäller att fabricera stora volymer. Men det hjälper ju inte i det korta perspektivet om man missat grovt i sina "forecasts". Så i värsta fall får vi se mycket långsammare prisfall på dessa kameror än vi varit vana vid hittills tills produktionen hunnit i kapp. Sony tjänar pengar nu på dessa marknader och det är säkert välkommet efter många magra år.

Det är ganska intressant att det en del sett som den verkliga killerfunktionen i A7r II i förhållande till A7 II är följande eye focus med AF-C. I A7 II funkar eye focus bara i AF-S. A7r II tar AF till en ny nivå menar en del för exv. porträtt och bröllopsfotografer. Frågan är om Sony verkligen kommer bjussa på den godbiten när den nya firmwaren kommer till A7 II:an 18 november. Den innebär ju annars en del nya funktioner som inte funnits tidigare i A7 II nämligen stöd för fasdetekt AF även med A-mounts och tredjepartsobjektiv vid sidan av stöd för okomprimerad RAW. Det måste ju finnas några unika fördelar med de dyraste modellerna. Men det här är ju annars en sak som ligger helt i mjukvaran så det är ju helt möjligt att åstadkomma även i A7 II om man vill.

En del reflektioner hos Lightfinity: http://www.lightfinity.net/thoughts-about-a7ii-vs-a7rii/

"However, if you can live with some missed shots or don’t take photos of young kids that don’t pose, the a7II is a great deal. The eye AF in AF-S mode works very well if your subject is posing still for you. With some more nimble reflexes, AF-S with eye AF can work wonders if you catch kids at an opportune moment.

Truthfully, if the a7RII continuous eye AF didn’t work as well as it does, we probably would have just kept going with our a7II. We had been quite happy with the high ISO performance and image quality in general. The a7RII does take it to the next level with more megapixels and even cleaner high ISO, but the main improvement for us was the continuous eye AF.

In most other regards, the two cameras are very similar. The 5-axis stabilization, the size/weight, the rendering from the full-frame E-mount lenses, and the general operation. The premium for the a7RII is worth it to some, but it would not be worth it to everyone. The main differences come down to 42 megapixels vs. 24 megapixels, 4k video recording, better and faster autofocus, and more refined features like better EVF, silent shooting, minimum shutter speed with auto ISO, and longer shutter life."

Ja en A7:a är ju verkligt prisvärd nu. Grattis till objektivet också. Jag älskar det. Det är en perfekt kombo.

Jag köpte faktiskt en A7 II på Mediamarkt för 14990:- i fredags som komplement till men A7r, men nu har de också höjt. De kunde inte leverera men var jätteschysta och lånade ut sitt demoex till mig några dagar. Jag köpte den för den bättre AF:en och IBIS. Ska foto ett bröllop och en namngivning så jag ska testa den då i helgen. Jag tycker det känns väldigt bra med stabilisering för alla mina ostabiliserade manuella också. A7 II:an känns ännu mer anpassningsbar än min A7r. Man måste lägga ner några timmar för att få alla knappar och menyer så de passar en själv.

Fabrikskonfigureringen är inget jag gillar. Man dubblerar i flera fall i menyerna det som redan finns på dedikerade rattar och det undrar jag faktiskt varför man gör. Det finns ju mycket bättre användning för de menyvalen och snabbknapparna än de Sony tycker vi ska använda. Så jag kan självfallet förstå kritiken från de som bara möter den konfiguration Sony gjort. Den känns faktiskt ganska fantasilös. Men det goda är ju ändå att det är rätt enkelt att ändra på.

Mediamarkt hade Sony där idag och den killen berättade att den firmware som är flaggad till 18 nov. redan nu finns för nedladdning. Så de som väntat på den kan leta rätt på den nu om man vill.

Det känns som om MK 1:eek:rna skulle varit som MK II:eek:rna blev. Det tar alltid lite tid att få till det så det blir bra. Väldigt mycket är sig likt men det är ju det nya som gör det värt att uppgradera. Det enda hittills jag gillar bättre på min A7r är inställningsrattarna för bländare och slutartid och storleken på huset. Jag tycker de är lite väl tunna och nedsänkta och plastiga i en sådan jämförelse.

Angående firmware 2.0, A7 II och tredjepartsobjektiv

Nu kommer de första testerna med A7 II med den nya firrmwaren (2.0) och Canon-objektiv och hur de funkar med Metabones-adapter.

Ser faktiskt ganska bra ut och det ska ju vara samma logik som i den nyare A7r II. Det som diffar mot A7r II är ju att den kameran har fler fasdetekt-AF punkter på sensorn och att de är spridda över en större del av sensorn än på A7 II:an.

http://admiringlight.com/blog/canon-ef-lenses-on-sony-a7-ii-firmware-2-0/

Men det är ju alltid bäst med originalet. Canon-objektiv är alltid bäst på ett Canon-hus och det gäller även för Sony E-mountobjektiv på A7 II:eek:rna eftersom de är vassare än Canon-objektiv med Metabones-adaptrar på Sonys hus.

Det funkar ju bra med Sonys adapter EA3 nu också men även här gäller att det är bäst med native E-mount.

En annan viktig synpunkt från nätet om Auto ISO

Det det handlar om är Sonys korkade lösning där slutartiden i princip sitter nitad på 1/60 om man kör A och auto ISO. Särskilt med kameror som ju har bildstabilisering så är väl det dumt kan jag tycka. Det man eftersöker är att man själv ska få sätta golvet för auto ISO, vilket en del andra av Sonys kameror redan kan. Konstigtatt man missat det när man nu ändå gjorde en firmwareuppdatering. Så det kanske var en poäng att ha detta golv i gamla A7r som ju saknade stabilisering och också har en rätt miktoskakgenererande slutare. Men A7 II är ju som sagt en delvis annorlunda fågel.

https://medium.com/@thecameraproj/sony-updates-the-a7ii-firmware-but-a9bd5565524a#.c1vu16enp

Angående pris. Jag köpte A7 II på Ebay för ca 1 mån. sedan för 12 500 :- och blev förvånad när priset nu höjts till 13 800 :- Köpte även förra veckan Sony/Zeiss 55 /1.8 från samma firma för 7000 :- (E-Infinity) då jag inte hade tålamod att vänta in Batis 85 mm. Jag är liksom många andra mycket nöjd med 55:an.
Jag hade vid tillfället råd att köpa A7 r II pga. stipendium men det skulle för min del kännas konstigt att gå omkring med 35 000 så12 500 känns i alla fall lite bekvämare i det avseendet. Jag ser fram emot lämpliga objektiv i stället framöver när det kommer flera nya med E-fattning. Jag har en uppsättning gamla objektiv. Yashika, Minolta, Konica, Nikkor + några ryska. Samtliga har fungerat utmärkt med micro 4/3 men med A7 II var skärpan sämre. Det kändes lite surt. Det beror förmodligen på sensortjockleken vad jag förstår. Det enda gamla objektivet som funkade finfint var Zeiss Distagon T 35/2 med Canonfattning och Commlite adapter. Lite tungt men det var det på Canonhuset också. Commlite adaptern kan jag således rekomendera. Kan inte säga något om autofocus då objektivet är manuellt men bländarval i kameran fungerar utmärkt.

Nu kostar a7II 15 kkr på netonnet.
Lite synd att man köpte a7an +35 men den var ju super super billig. Fick även tillbaka min cashback från sony 900 för kameran och 450 för objektivet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar