ANNONS
Annons

A7 II vs A7r II

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar hur de räknar fram "Mest sålda senaste månaden". Kanske någon procentsats av det som beställs hem vs. det som säljs?

Ex. en månad kanske de beställer hem 10st A7RII och säljer 9st medans de beställer hem 100st Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V och säljer 89st?

Nu har förresten A7RII tappat till andra plats, de kanske sålde 2st till Nikon D3200.

Ordningen återställd 19:22 :)
Men jag tycker likväl att det här är ett undantag.
Det borde inte se ut så här.
Kul med Pentax på listan.

Mest sålda senaste månaden
1. Sony Alpha 7R II kamerahus
2. Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V...
3. Nikon D750 hus
4. Panasonic Lumix DMC-GX7 kamerahus silv...
5. Canon EOS 7D Mark II hus
6. Panasonic Lumix DMC-GM5 svart + G Vari...
7. Pentax K-3 II hus
8. Canon EOS 70D hus
9. Canon EOS 5DS R kamerahus
10. Canon EOS 6D hus

ANG listan Cyberphoto och även andra listor så har ni väl sett att det svänger månad till månad, i bland är en modell borta för att komma tillbaka nästa månad, Ny modell som kommer hamnar ofta högre upp under en tid. Nikon har ju haft D600, D610 så alla har väl inte hoppat på D750, även om den också går bra.

Nikon/Canon har sålt 15-falt mot Sony sedan Sony startade 2006, det är hur glasklart som helst att ingen rubbar dessa kameror, där ägarna också har många objektiv och tillbehör, ingen annan tillverkare kommer någonsin att komma ens i närheten, Canonägare som köper en A7RII är herrar med gott om stålar som betalar 35000 för att ha den som andra kamera eller tredje kamera, 1DX och en MkIII och säkert en 6D som frun använder plus mängder av högklassiska objektiv, barnen slänger om kring med några stycken G16, lillpojken får nöja sig med en gammal G10.

//Bengt.

---
Men jag tycker likväl att det här är ett undantag.
Det borde inte se ut så här.
---
Nja, det är egentligen inget undantag. Det är förstås normalt att när det kommer något nytt som skiljer sig tillräckligt mycket från det befintliga, så finns det alltid ett uppdämt behöv/önskan/lust som ger en kraftig efterfrågan under den första tiden. Sedan brukar efterfrågan stabilisera sig på en mera genomsnittlig nivå. Vad som är ovanligt i det här fallet är dock förstås att en så pass dyr kamera lyckas bli mest såld av alla - håller med dig om att det är förvånansvärt.

Men det var ju likadant även när A7/A7R lanserades, så Sony räknade kanske med att detta skulle gå att upprepa trots en ännu mera påkostad modell...

Bengt, jag tror att din beskrivning av en typisk Canonägare inte är särskilt typisk för flertalet Canonägare :)

Funkar bildstabiliseringen på MF objektiv uran smarta adaptrar, typ en Konica 40/1,8 på?
Eller behövs någon form av adapter med chip?

Funkar bildstabiliseringen på MF objektiv uran smarta adaptrar, typ en Konica 40/1,8 på?
Eller behövs någon form av adapter med chip?

Ja, det funkar men du måste ställa in brännvidden manuellt under menyval steadyshot/manual. Chippade objektiv ställs in automatiskt. (Gäller A7RII)

Intressant trådämne! Läste nånstans att A7II hamnade i skymundan av D750 och därför inte fick
det genomslag som den kanske förtjänade. Sedan är det väl high end FF-kamerorna generellt som går med någorlunda vinst till skillnad från APS-C-modellerna? Med allt bättre mobilkameror kanske ett jättesteg från dessa måste till för att systemkamerorna skall profilera sig. Finns säkert ytterligare förklaringar men sett till "bang for the buck" borde ju A6000 toppa försäljningslistan eller är den hopplöst "ute" nu med hela 1½ år på nacken..? Nåt som har bidragit till A7RII:ans popularitet måste ju också vara bästa kompabiliteten med Canonobjektiven någonsin av sonykamerorna, FE-objektivparken är ju minst sagt mager. Här finns säkert många som vill ta del av Sonys bättre sensorer (på bekostnad av AF:n då).

Rätt ute faktiskt tror jag. Väntar man och betalar dubbelt så mycket som för A6000 idag får man enligt SAR:

32mp BSI
5-axis IBIS
Much better ISO
4K
285 PDAF points
New EVF (larger T* viewfinder 0.75x)
14.5fps
Smaller than A6000, less weight too
No weather sealing
Mic-input
Only comes in black

Står man inte ut med svart så får man väl köpa en A6000.

Kollar man den listan så skulle det inte kännas bra att välja en A6000 på rea veckan innan den släpps.
Därav det dåliga A6000 trycket just nu. Ser faktiskt ut som en kanonspec. om du frågar mig, förutsatt att det har någon bäring.

.. och kolla, "smaller than the A6000", bara det är ju väldigt lockande tycker jag.

Mycket glädjande för A7 II-ägarna:

Det kommer en ny firmware till A7 II som ger både uncompressed RAW och ännu mer glädjande är väl att man flaggar för "massive boost" av AF prestanda för objektiv som körs med adapter med hjälp av fasdetekt AF-sensorerna på huvudsensorn. Det gör att man slipper skaffa en EA4-adapter med spegel för sånt utan kan nöja sig med en UA3 som dessutom inte stjäl något ljus som 4:an ju gör via den fasta spegeln i den adaptern.

Nu får man dessutom samma stöd för tredjepartsglas som A7r II redan haft från början. Även det med hjälp av AF-senorerna på huvudsensorn.

B&H Photo would like to share the announcement of a new firmware update for the Sony Alpha a7 II Mirrorless digital camera, which is scheduled for release on November 18. This update brings the uncompressed raw option — first seen in the a7S II and a7R II — to the a7 II, and provides users with the choice between smaller file sizes via compression or the retention of as much image data as possible for advanced raw file development. Along with this, the camera’s AF system sees a massive boost in performance with the 117-point on-sensor phase detection AF array now supporting adapted lenses, such as those from Sony’s A-mount line. This is similar to what we have already seen with the a7R II, and ensures fast, accurate autofocus performance with a vast variety of glass, making the move to mirrorless much easier. Additionally, Sony is adding more customization options to the camera, allowing movie recording to be assigned to a custom key.

För vad det är värt så verkar det komma bra billigare alternativ än den rådande Metabones-dominansen för Canon-objektivadapters till A7:eek:rna också. Comlight för 100 U$ istället för en Metabone för 400 eller en Fotodiox. Kan de vara nåt? Fördel Fotodiox för att den är billigare och att den är enklare att hantera om man använder kameran på stativ. Fotodiox har ingen skrymmande stativinfästning som Metabones, vilket gör att det går lättare att byta objektiv från olika tillverkare. Ingen skillnad i prestanda vad det verkar.

https://www.youtube.com/watch?v=AEIkoRTSaHc

http://www.sonyalpharumors.com/sony-tidbits-251/

Det är väldigt positivt detta med det momentum vi fått kring A7-plattformen genom Canon-fotografernas stora intresse att få tillgång till mindre kamerahus och Sonys sensorer. Det helt centrala där är stödet för Canon-objektiven i kamerahusen samt att det tas fram kompetenta adapters. Nu väntar vi bara på motsvarande utveckling för Nikon-objekiven. Ska bli kul att få tillgång till alla viktigare objektiv-produktlinjer som Sony-fotograf också. Det är ju faktiskt helt fantastiskt att dessa inlåsningsmekanismer nu är på väg att släppa sitt grepp.

Senast ändrad:
ANG listan Cyberphoto och även andra listor så har ni väl sett att det svänger månad till månad, i bland är en modell borta för att komma tillbaka nästa månad, Ny modell som kommer hamnar ofta högre upp under en tid. Nikon har ju haft D600, D610 så alla har väl inte hoppat på D750, även om den också går bra.

Nikon/Canon har sålt 15-falt mot Sony sedan Sony startade 2006, det är hur glasklart som helst att ingen rubbar dessa kameror, där ägarna också har många objektiv och tillbehör, ingen annan tillverkare kommer någonsin att komma ens i närheten, Canonägare som köper en A7RII är herrar med gott om stålar som betalar 35000 för att ha den som andra kamera eller tredje kamera, 1DX och en MkIII och säkert en 6D som frun använder plus mängder av högklassiska objektiv, barnen slänger om kring med några stycken G16, lillpojken får nöja sig med en gammal G10.

//Bengt.

Det har mycket att göra med hur tillverkarna kan möta efterfrågan och levererera också. Det har ju styrt en del hur det gått för A6000 också över tid.

En uppföljare till a6000 enligt listan ovan och för dubbla priset skulle hamna ganska nära en a7ii i pris och funktionalitet. Elva mot femton tusen. Lite väl nära? Det blir kul att se vad det blir den dagen den kommer. Jag tar ryktessidorna med en nypa salt. Jag tycker mig ha hört tykten om en nära förestående ersättare till a6000 i ett års tid eller mer.

Hur som så känns det som att sony satsar hårt på FF just nu. Inom aps-segmentet är väl fuji den spegellösa konkurrenten? De satsar hårt på bra glas och ett ganska brett modellprogram. Både mätsökarmodell, slr-model, samt med och utan väderskydd. De har även väderskyddade objektiv. Det ser ut som ett mer komplett program jämfört med sonys för aps.
Samt, hur nära kan sony låta en vass aps-modell gå utan att kanibalisera på potentiella ff-kunder. Jag spekulerar friskt men gissar på att de har bättre marginaler på sina objektiv till ff jämfört mot aps.

Det tror faktiskt jag också Gunnar. Sony finlirar lite och cashar hem så mycket vinst de bara kan krama ur den här succén. De som inte vill betala dessa priser kommer få vänta längre in på produktcykeln än de tidigare kanske trodde, för att kunna handla till lägre priser. Säkert lite surt för många taktiker.

Att de nya A7 II:eek:rna är en näst intill formidabel framgång för Sony börjar väl stå utom allt tvivel snart för de flesta. Det tyder på viss tillförsikt att höja priserna även för A7 II som ju hunnit en bra bit in på sin produktcykel.

Brukar vara en indikation på att efterfrågan överstiger produktionskapaciteten.

Men har det att göra med att Sony är dåliga på att göra många exemplar eller att den säljer extremt bra? Mig veterligen så säljs ju många kameror för kampanjpriser under vissa perioder, ta 5Ds/5DsR. Samma sak där, dom prissänktes med c:a 5000:- under en period för att sen prishöjas igen. När jag köpte min 5DMK3 så gav jag 32k för den vill jag minnas, trots att den kameran sålde som smör, mångdubbelt jämfört med A7II/A7IIR under samma period så höjdes aldrig priset på min Canon. Betyder det att Canon är extremt snabba med att producera exemplar, och Sony extremt dåliga? Eller var det enligt vanlig ordning helt enkelt en kampanjperiod för Sony, som alla andra märken brukar ha på vissa modeller. Ursäkta om jag är dryg, du och Sten-Åke är så roliga med Sony-loggan fasttejpade på pannan. Succé säger Sten-Åke, vad ska då Canikon säga om sina promodeller, som säljer mycket, mycket mer? När det skapas Sonytrådar så är jag alltid snabbt framme med chipspåsen =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar