Annons

a6000, adapter och Nikon FX optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Är det någon som kör med a6000, adapter och Nikon FX-optik som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag kör med Novoflex, och du tappar AF och bländarstyrning, förutsatt att objekivet inte har bländarring och om den inte har det kan du grovt justera via adaptern. Har provat med diverse objektiv med Nikonfattning.

Vore det inte enklare att köpa ett beg Nikonhus för ett par tusen och få full funktionalitet inkl AF och bländarstyrning (så till vida att man inte vill använda en Metabones speedbooster förstås till A6000).

Vore det inte enklare att köpa ett beg Nikonhus för ett par tusen och få full funktionalitet inkl AF och bländarstyrning (så till vida att man inte vill använda en Metabones speedbooster förstås till A6000).

Tanken var att ha en a6000 som komplement till min D600 och att få prova på den spegellösa världen lite :)

I så fall är det mycket enklare att få Nikon-objektiv att fungera som de ska, med AF och hela baletten, på en Nikon1-kamera med en FT1-adapter.

Korrekt. Men när man kikar närmare så blir priset för hus, EVF samt adapter jättehögt. Sensorn man får är jätteliten och mina FX-objektiv blir helt värdelösa då faktorn är 2.7. Inget alternativ mao ;-)

Är syftet att prova en spegellös för att se huruvida Nikonsystemet ksn ersättas eller annat? Haken är ju den att man mister den största vinsten med just A6000 om man inte kör Sonyoptik - den snabba autofokusen. Storleksvinsten med att montera Nikonoptik finns då inte heller. Nu kör jag faktiskt Sony A kamera, men alla de tester jag sett lämnar inget positivt intryck av zoomarna till vare sig E eller FE kamerorna och detta inkluderar Zeisobjektiven tyvärr. Man verkar ha underdesignat dem. Ett möjligt undantag är FE 70-200/4 - men var finns storleksvinsten?

Dessutom, skall man ändå köra utan autofokus och G objektiv har svårt att få till bländarstyrning (f u rel dyra adapters) är det då inte bättre att sälja av Nikongrejerna på sikt och investera i objektiv till döds system med bländarring som t ex Canon FD, Leica R, Olympus OM mm och köra med enkla adapters och billigare objektiv som ändå är i proffsklass?

Skall man ändå köra spegellöst och inte är beroende av snabbaste autofokus verkar Fuji ha det bästa objektivprogrammet för avancerade användare om man vill använda en aps-c sensor. Totalt utbud är störst med m43, men hör p g a 2x beskärning är FF objektiv med adapter mindre intressanta.

Vill man huvudsakligen använda gamla objektiv är Sony A7 i synnerhet intressant då objektiven ger de utsnitt de är gjorda för.

Sensorn man får är jätteliten och mina FX-objektiv blir helt värdelösa då faktorn är 2.7. Inget alternativ mao ;-)

Det beror på vad man fotar. Jag har haft stor nytta av kombinationen Nikon 70-300 + FT1 + Nikon1 J3 + monopod. Resultatet blir motsvarande 190-800 mm med fullt fungerande AF och stabilisering.

Är syftet att prova en spegellös för att se huruvida Nikonsystemet ksn ersättas eller annat? Haken är ju den att man mister den största vinsten med just A6000 om man inte kör Sonyoptik - den snabba autofokusen. Storleksvinsten med att montera Nikonoptik finns då inte heller. Nu kör jag faktiskt Sony A kamera, men alla de tester jag sett lämnar inget positivt intryck av zoomarna till vare sig E eller FE kamerorna och detta inkluderar Zeisobjektiven tyvärr. Man verkar ha underdesignat dem. Ett möjligt undantag är FE 70-200/4 - men var finns storleksvinsten?

Dessutom, skall man ändå köra utan autofokus och G objektiv har svårt att få till bländarstyrning (f u rel dyra adapters) är det då inte bättre att sälja av Nikongrejerna på sikt och investera i objektiv till döds system med bländarring som t ex Canon FD, Leica R, Olympus OM mm och köra med enkla adapters och billigare objektiv som ändå är i proffsklass?

Skall man ändå köra spegellöst och inte är beroende av snabbaste autofokus verkar Fuji ha det bästa objektivprogrammet för avancerade användare om man vill använda en aps-c sensor. Totalt utbud är störst med m43, men hör p g a 2x beskärning är FF objektiv med adapter mindre intressanta.

Vill man huvudsakligen använda gamla objektiv är Sony A7 i synnerhet intressant då objektiven ger de utsnitt de är gjorda för.

Tack för dina synpunkter.

Syftet är inte att byta system utan mer att utforska och lära. Med tiden kommer spegellöst ta över och det kan ju vara kul att skrapa lite på ytan redan nu. Att jag mister AF tror jag inte gör så mkt då det jag fotar oftast står still och tas mest med stativ. Men självklart är AF ett krav om man bestämmer sig för ett systembyte någon gång i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar