Rexsportman
Avslutat medlemskap
Har haft min 580 och tre objektiv inne på service oxå pga af, återkommer med resultat
Vilken sort/märke är det på dom objektiven?
/Thobbe
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har haft min 580 och tre objektiv inne på service oxå pga af, återkommer med resultat
Vilken sort/märke är det på dom objektiven?
/Thobbe
Det är eg bara ett av de tre som har felfokus (bakfokus, sony 35 1.8), de andra (tamron 17-50, sony 85 2.8) lämnade jag in som ref om de ändrar kamerans af. Jag vill ju att samtliga gluggar funkar efter korrigering. Tamrongluggen är f ö mitt favoritobjektiv, följ av panny pankakan. Små, men skarpa och ljusstarka.
Grattis! Har själv skickat min via cyberphoto.se till deras verkstad, och såvitt jag förstår kan det dröja ett tag Var lämnar ni era någonstans? Får för mig att det är en verkstad som är oberoende från den plats de köpts..
...............................Har läst om liknande problem med A580 i diverse trådar på dpreview och Dyxum.
Hittade även en ny recension av A580 där problemet finns omnämt:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA580/AA580A.HTM (scrolla ner till "Note:")
Där hade båda testexemplarena fokusproblem men inte en av testarnas persoliga exemplar.
Ni som har A580/560, hur är era exemplar?
/Andreas
Det är eg bara ett av de tre som har felfokus (bakfokus, sony 35 1.8), de andra (tamron 17-50, sony 85 2.8) lämnade jag in som ref om de ändrar kamerans af. Jag vill ju att samtliga gluggar funkar efter korrigering. Tamrongluggen är f ö mitt favoritobjektiv, följ av panny pankakan. Små, men skarpa och ljusstarka.
Ok. Jag har egentligen bara lite problem med mitt Sigma 18-50, övriga objektiv fungerar.
Funderar på ett fast 35 eller 50, men lite osäker på vilket märke man ska köpa. Läst tester och så. Sen en bra telezoom skulle inte sitta fel .
Men som sagt, felfokus var det om nu ja Verkar ju inte ha någon betydelse vilket märke på objektiven det är.
/Thobbe
Jaha. Kort lycka..... Då får jag skicka på service igen.......
Steadyshot fungerar inte som det skall och två hotpixels på sensorn som inte går att få bort.
Pust....
Testat med kameran på stativ med macrot och normalzoomen, men inget blir helt skarpt, och Sony 28-75 är fortfarande så skarpt att det inte är kul att använda. Tamron 60/2.0 har endast en liten grad av oskärpa, men inte helt ok.. Det var förövrigt till Linköping mitt hus skickades. Kan jag utgå ifrån att de gjort sitt jobb med kameran, och att det nurör sig om oskärpa hos objektiven?
Testat med kameran på stativ med macrot och normalzoomen, men inget blir helt skarpt, och Sony 28-75 är fortfarande så skarpt att det inte är kul att använda. Tamron 60/2.0 har endast en liten grad av oskärpa, men inte helt ok.. Det var förövrigt till Linköping mitt hus skickades. Kan jag utgå ifrån att de gjort sitt jobb med kameran, och att det nurör sig om oskärpa hos objektiven?
Anser att du absolut har fog för detta - mina erfarenheter är närmast identiska. En del av mina äldre objektiv felfokuserade med min A200 och KM D7D, men när A550:an kom så försvann dessa problem som genom ett trollslag !---
Jag tycker mig ha fog för att AF i Sony-husen åtminstone fr.o.m A5XX-serien är smartare än i mina tidigare kameror. A550 huset förmådde "läka" tidigare strul med gamla notoriskt felfokuserande objektiv vilket min A350 eller KM 7D aldrig fixade.
---
Knappast märkligt. Med fasdetekterande autofokus mäter kamerahuset fokusfelet och beordrar objektivet att flytta fokus. Om mätningen (i huset) eller flyttningen (i objektivet) inte är helt korrekt hamnar fokus fel. Med kontrastmätande fokus beordrar kamerahuset objektivet att flytta fokus. Samtidigt analyseras bilden från sensorn och när korrekt fokus detekteras beordras objektivet att stanna. Med kontrastmätande fokus undviker man alltså några felkällor men betalar med avsevärt längre fokustid.Det märkliga är att fokusfelet inträffar bara med Phase Detection AF. Med Contrast AF så sitter fokusen perfekt.
Knappast märkligt. Med fasdetekterande autofokus mäter kamerahuset fokusfelet och beordrar objektivet att flytta fokus. Om mätningen (i huset) eller flyttningen (i objektivet) inte är helt korrekt hamnar fokus fel. Med kontrastmätande fokus beordrar kamerahuset objektivet att flytta fokus. Samtidigt analyseras bilden från sensorn och när korrekt fokus detekteras beordras objektivet att stanna. Med kontrastmätande fokus undviker man alltså några felkällor men betalar med avsevärt längre fokustid.