ANNONS
Annons

A580 Autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken sort/märke är det på dom objektiven?

/Thobbe

Det är eg bara ett av de tre som har felfokus (bakfokus, sony 35 1.8), de andra (tamron 17-50, sony 85 2.8) lämnade jag in som ref om de ändrar kamerans af. Jag vill ju att samtliga gluggar funkar efter korrigering. Tamrongluggen är f ö mitt favoritobjektiv, följ av panny pankakan. Små, men skarpa och ljusstarka.
 
Det är eg bara ett av de tre som har felfokus (bakfokus, sony 35 1.8), de andra (tamron 17-50, sony 85 2.8) lämnade jag in som ref om de ändrar kamerans af. Jag vill ju att samtliga gluggar funkar efter korrigering. Tamrongluggen är f ö mitt favoritobjektiv, följ av panny pankakan. Små, men skarpa och ljusstarka.

Lämnade du in ett Tamron-objektiv till Sony och de tog emot det?

Förstår hur du tänker, men det blir ju egentligen inte alls bra om de justerar kameran så att det passar ett specifikt objektiv om det skulle visa sig vara felaktigt - även om det löser din situation för just den specifika kombon. Kameran ska ju kalibreras mot referensutrustning. Det är det enda rätta, annars blir det ju fel som förföljer dig med andra objektiv sedan.

/Mats
 
Fick tillbaka min A580 idag och autofokus verkar fungera nu!
Återkommer när jag testat mer.

:)
 
Grattis! Har själv skickat min via cyberphoto.se till deras verkstad, och såvitt jag förstår kan det dröja ett tag :( Var lämnar ni era någonstans? Får för mig att det är en verkstad som är oberoende från den plats de köpts..
 
Grattis! Har själv skickat min via cyberphoto.se till deras verkstad, och såvitt jag förstår kan det dröja ett tag :( Var lämnar ni era någonstans? Får för mig att det är en verkstad som är oberoende från den plats de köpts..

Min skickades till Assist Workshop i Linköping. Gick otroligt fort, fick avin idag men kameran har legat på posten sen i onsdags. Så det gick på en knapp vecka!

Har testat ordentligt nu och autofokusen fungerar perfekt!

Bedrövlig kontroll på fabriken! Måste ju kosta hur mycket som helst att justera alla felaktiga kameror.
 
...............................Har läst om liknande problem med A580 i diverse trådar på dpreview och Dyxum.
Hittade även en ny recension av A580 där problemet finns omnämt:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA580/AA580A.HTM (scrolla ner till "Note:")
Där hade båda testexemplarena fokusproblem men inte en av testarnas persoliga exemplar.


Ni som har A580/560, hur är era exemplar?

/Andreas

Min fokuserar A580 är perfekt och jag är verkligt nöjd med det. Även min A550 har varit bra dock problem med tidigare kamerahus från KM och Sony..
 
Tycker f.ö. detta är lite tråkigt och illavarslande att läsa. Har bestämt haft känslan att Sony varit på rätt väg med sina AF-system i de senaste generationerna av APS-C-kameror och FF-modellerna.

Har tidigare nämnt att jag lämnade tillbaka min A55 efter att Sony inte fixat AF-problemen trots att de hade den på verkstad i 3 veckor.

Även om det är en klen tröst så har ni min största sympati. AF-problem suger verkligen och det kan verkligen få en att ruttna på allt vad foto heter. Moderna kameror är inte gjorda för manuell fokusering på samma sätt de ananlog, som en del av oss varit vana vid sedan den tiden.
 
Det är eg bara ett av de tre som har felfokus (bakfokus, sony 35 1.8), de andra (tamron 17-50, sony 85 2.8) lämnade jag in som ref om de ändrar kamerans af. Jag vill ju att samtliga gluggar funkar efter korrigering. Tamrongluggen är f ö mitt favoritobjektiv, följ av panny pankakan. Små, men skarpa och ljusstarka.

Ok. Jag har egentligen bara lite problem med mitt Sigma 18-50, övriga objektiv fungerar.
Funderar på ett fast 35 eller 50, men lite osäker på vilket märke man ska köpa. Läst tester och så. Sen en bra telezoom skulle inte sitta fel :).

Men som sagt, felfokus var det om nu ja :) Verkar ju inte ha någon betydelse vilket märke på objektiven det är.

/Thobbe
 
Ok. Jag har egentligen bara lite problem med mitt Sigma 18-50, övriga objektiv fungerar.
Funderar på ett fast 35 eller 50, men lite osäker på vilket märke man ska köpa. Läst tester och så. Sen en bra telezoom skulle inte sitta fel :).

Men som sagt, felfokus var det om nu ja :) Verkar ju inte ha någon betydelse vilket märke på objektiven det är.

/Thobbe

Sådärja. Precis fått tillbaka kamera och de tre objektiven från Sonyservicen.

Funkar kanon, och efter en kväll med testskott är nya favoriten Sony 35 1.8. Underbart med så litet skärpedjup, men ändå skarp från 1.8 (i mitten dvs). Och 85an blir kanon utomhus. Som allround är 17-50 som vanligt bra.

Däremot har jag blivit fullständig beroende av snabba objektiv har jag märkt. Den enda mindre kamera som öht var intressant för mig var därför GF1an, pga 1.7-pannkakan.

Det är riktigt, riktigt svårt att använda 55-200 med så stora f-tal nu... Dagens i-landsproblem, I know.
 
Jaha. Kort lycka..... Då får jag skicka på service igen.......
Steadyshot fungerar inte som det skall och två hotpixels på sensorn som inte går att få bort.

Pust....
 
Jaha. Kort lycka..... Då får jag skicka på service igen.......
Steadyshot fungerar inte som det skall och två hotpixels på sensorn som inte går att få bort.

Pust....

Usch vad trist....

Har fått hem min A55 nu, gick mycket snabbare än vad jag var rädd att det skulle ta. Ska sätta upp stativ och kontrollera resultatet ordentligt.
 
Testat med kameran på stativ med macrot och normalzoomen, men inget blir helt skarpt, och Sony 28-75 är fortfarande så skarpt att det inte är kul att använda. Tamron 60/2.0 har endast en liten grad av oskärpa, men inte helt ok.. Det var förövrigt till Linköping mitt hus skickades. Kan jag utgå ifrån att de gjort sitt jobb med kameran, och att det nurör sig om oskärpa hos objektiven?
 
Testat med kameran på stativ med macrot och normalzoomen, men inget blir helt skarpt, och Sony 28-75 är fortfarande så skarpt att det inte är kul att använda. Tamron 60/2.0 har endast en liten grad av oskärpa, men inte helt ok.. Det var förövrigt till Linköping mitt hus skickades. Kan jag utgå ifrån att de gjort sitt jobb med kameran, och att det nurör sig om oskärpa hos objektiven?

Skickade du inte in kameran tillsammans med dina objektiv?

Jag har f.ö. samma problem som ni med min A100. Vet att kameran är gammal, så jag funderar på om jag ska byta till en A580 och hoppas på att problemen avhjälps, eller om ja ska skicka in hela kameraväskan till Assist Workshop? :S Har ju ingen garanti, så jag får väl betala för mig isf. Nån som vet vad det kommer kosta att fixa AF och eventuellt justera 3 objektiv?
 
Testat med kameran på stativ med macrot och normalzoomen, men inget blir helt skarpt, och Sony 28-75 är fortfarande så skarpt att det inte är kul att använda. Tamron 60/2.0 har endast en liten grad av oskärpa, men inte helt ok.. Det var förövrigt till Linköping mitt hus skickades. Kan jag utgå ifrån att de gjort sitt jobb med kameran, och att det nurör sig om oskärpa hos objektiven?

Svårt att säga. Jag har i annan tråd meddelat samma erfarenhet som du gjort. Jag har 8 objektiv varav ett alltid varit ett problembarn. Tidigare har jag haft en del problem med c:a hälften av dessa på äldre kamerahus. Med A550 så fungerade 7 av 8 som de skulle mest till följd av en ändrad AF-teknik i A550 i jämförelse med mina äldre kamerahus. Till och med ett tidigare fullständigt notoriskt felfokuserande Tamron 24-135mm visade sig funka klockrent till min stora förvåning.

Jag köpte så en A55 som visade sig felfokusera med allt. Den skickades in och de behöll den för särskilt noggranna tester i 3 veckor men den var trots det inte OK med mina objektiv. Jag bytte då till en A580 istället och den är lika klockren som min A550. Jag har själv inte riktigt koll på läget men jag tror inte det är några större fel på mina 7 fungerande objektiv men med min A55 fungerade de inte.

Jag tycker mig ha fog för att AF i Sony-husen åtminstone fr.o.m A5XX-serien är smartare än i mina tidigare kameror. A550 huset förmådde "läka" tidigare strul med gamla notoriskt felfokuserande objektiv vilket min A350 eller KM 7D aldrig fixade. För mig blev A55 ett undantag och jag vet inte varför Sonys verksstad inte fick till den. Jag vill verkligen ha min A55 men jag var så less på nya AF-problem att jag inte var upplagd för en ny vandring i "AF-träsket".

Lider med er som har problem med AF. Det får verkligen fotointresset att droppa. Hoppas ni hittar ut på andra sidan.
 
Tror jag får skicka in alltihop, men måste nog snacka med Cyberphoto / Japanphoto / Pixmania innan för att ha någon möjlighet att få det på garantin. Fan, tror detta kan bli ganska besvärligt....
 
Hej igen!
Har nu använt min justerade A580 ett tag och autofokusen fungerar bra.
Dock med en tendens att missa ibland mellan 17-35 mm när jag använder Phase Detection AF. Kameran väljer då att fokusera på bakgrund istället för objektet i förgrunden som fokus år låst på. Kan leva med detta.

Nu till mitt nya större problem.

Köpte ett nytt Sony 35mm F/1.8 idag och det objektivet är det katastrofal framfokus på.
Det märkliga är att fokusfelet inträffar bara med Phase Detection AF. Med Contrast AF så sitter fokusen perfekt.

Jämförde med mitt gamla Sigma 17-70. Där sitter Phase Detection AF i princip lika bra som med manuellt justerat fokus.

På mitt Sony 70-400G så är Phase Detection AF, Contrast AF och noggrant justerad manuell fokus likvärdiga på olika brännvidder.

På Sony 35mm F/1.8 så är Contrast AF och noggrant justerad manuell fokus likvärdiga, dock så ger som sagt Phase Detection AF katastrofal framfokus.

Hur fasen går man vidare med detta? Sony 35mm F/1.8 objektivet fungerar ju perfekt med Contrast AF men i princip inte alls med Phase AF. Och Contrast AF är ju inget man använder till vardags då den är extremt långsam

På min gamla A300 så sitter fokus ganska bra med Sony 35mm F/1.8 . Möjligen en liten tendens till framfokus.

Justera A580 ännu en gång borde ju inte göra någon skillnad då alla mina övriga objektiv fungerar.
Kom gärna med råd.
 
---
Jag tycker mig ha fog för att AF i Sony-husen åtminstone fr.o.m A5XX-serien är smartare än i mina tidigare kameror. A550 huset förmådde "läka" tidigare strul med gamla notoriskt felfokuserande objektiv vilket min A350 eller KM 7D aldrig fixade.
---
Anser att du absolut har fog för detta - mina erfarenheter är närmast identiska. En del av mina äldre objektiv felfokuserade med min A200 och KM D7D, men när A550:an kom så försvann dessa problem som genom ett trollslag !

Är synnerligen nöjd med A550:an - den är inte bara den klart mest användbara av alla kameror jag haft genom åren (150 st eller så), utan även den som varit allra roligast att fota med. :)
 
Det märkliga är att fokusfelet inträffar bara med Phase Detection AF. Med Contrast AF så sitter fokusen perfekt.
Knappast märkligt. Med fasdetekterande autofokus mäter kamerahuset fokusfelet och beordrar objektivet att flytta fokus. Om mätningen (i huset) eller flyttningen (i objektivet) inte är helt korrekt hamnar fokus fel. Med kontrastmätande fokus beordrar kamerahuset objektivet att flytta fokus. Samtidigt analyseras bilden från sensorn och när korrekt fokus detekteras beordras objektivet att stanna. Med kontrastmätande fokus undviker man alltså några felkällor men betalar med avsevärt längre fokustid.
 
Knappast märkligt. Med fasdetekterande autofokus mäter kamerahuset fokusfelet och beordrar objektivet att flytta fokus. Om mätningen (i huset) eller flyttningen (i objektivet) inte är helt korrekt hamnar fokus fel. Med kontrastmätande fokus beordrar kamerahuset objektivet att flytta fokus. Samtidigt analyseras bilden från sensorn och när korrekt fokus detekteras beordras objektivet att stanna. Med kontrastmätande fokus undviker man alltså några felkällor men betalar med avsevärt längre fokustid.

Ok. Tack för svar!
Betyder det att felet kan ligga i antingen huset eller i objektivet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.