Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A505-paket

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag satt som du med manualen och läste o läste.. Och till slut fick jag fråga för få svar jag med...
 
Tack för alla tips och tankar.
Ni som har A550:an, vad har ni för minneskort och varför just det? Hur många bilder får det rum på de olika minneskorten?

Kameran kan använda både SDHC och MemoryStick, man växlar mellan dem med en liten knapp innanför luckan där man sätter i dem.

Bägge sorterna är precis lika bra prestandamässigt, kostar lika och är lika smidiga att använda, men jag föreslår ändå att du väljer SDHC därför att det är mycket vanligare med läsare till det. Både min Dell och min HP bärbara datorer har t.ex. direkt stöd för SD-kort så att man slipper meka med en extern läsare. MS är Sonys egen design och jag gissar att det kanske finns inbyggt i Sony Vaio, men alla andra kör med SD.

Passa på att köpa ett 16GB-kort av snabbaste sorten. Skiljer inte så mycket i pris, kostar c:a 800kr hos t.ex. Kjell & Co. Vet inte exakt hur många bilder det blir, men det blir många, kan vara bra att ha ett stort om du är på något event eller något så att inte filmen tar slut. Batteriet räcker otroligt länge, vet inte siffror på det heller, men det är den kamera som med råge har längst batteritid av alla.

Det finns numera även en variant av SDHC som kallas Video. Ingen skillnad i pris och läs-prestanda från det vanliga, men det skriver tydligen datat i en annan sekvens på kortet som gör det mer effektivt för HDVIDEO. För en stillbildskamera spelar det ingen som helst roll.


Jag har numera både ett SDHC och ett MS-kort i kameran där MS-kortet är passivt som reserv.
Anledningen är att kameran lite dumt gladeligen låter dig exponera utan kort isatt och symbolen för No Card blinkar visserligen rött, men den är inte särskilt uppseendeväckande. Jag har vid två tillfällen åkt iväg med kameran och missat fototillfällen för att jag har glömt kortet kvar i datorns kortläsare, vilket är väldigt irriterande.


/Mats
 
Ett litet förtydligande.

SDHC betyder alltså Secure Digital High Capacity och är ingen skillnad från vanliga SD förutom att de kallas så när de blir 4GB eller större. Gamla enheter med stöd för SD enligt den ursprungliga specen kan ha problem att läsa SDHC-kort, men det är ovanligt. Det är i allafall den mest spridda typen av minneskort så jag rekommenderar att du väljer det (och kanske kompletterar med ett litet MS också om du riskerar att glömma kortet som jag). Kameran har stöd för de allra senaste, snabbaste och största SD-korten.


/Mats
 
Tror inte att jag behöver mer än 8GB, det räcker förmodligen mer än väl för mina behov om jag jämför med vad jag fotar idag.
Så billigt som 800 kr för minneskortet kan inte jag hitta någonstans, inte om man ska ha det snabbaste i alla fall.
 
Tror inte att jag behöver mer än 8GB, det räcker förmodligen mer än väl för mina behov om jag jämför med vad jag fotar idag.
Så billigt som 800 kr för minneskortet kan inte jag hitta någonstans, inte om man ska ha det snabbaste i alla fall.

874 kr för Sandisk Extreme III 16GB hos Dustin.
http://www.dustin.se/pd_5010168424.aspx

Finns mycket att välja på där
http://www.dustin.se/ProductList.aspx?groupSet=4&mgroup=1946&group=2218&action=expand&lgroup=74

T.ex. 8GB Ultra II för 269, eller 4GB Extreme III för 189 kr.
Bara att välja.



/Mats
 
Förstår inte riktigt att det ska vara ett knepigt beslut med minneskortet när du köper kamera för c:a 10 000 kr. Tycker inte riktigt att någon hundralapp har så stor betydelse i sammanhanget då.

Du vet väl om att kan tjäna flera tusenlappar på att handla kameran från. t.ex. england istället?
http://www.warehouseexpress.com/buy...era-plus-18-55mm-and-55-200mm-lenses/p1033191

Samma kamera, samma garantier osv.
Finns kanske ännu billigare i tyskland eller spanien eller så nu när Euron sjunker i pris och de länderna bara har 16%moms osv. Tänkte att det kunde vara värt att kolla runt lite än att bara gå till Scandinavian Photo utan att jämföra och sen ägna massa ebergi åt att hitta ett minneskort några tior billigare.

Just my 2€


/Mats
 
Hur jag tänker är ju min ensak och vart jag har kollat kanske jag inte redovisar här eller hur! Jag har heller ännu inte köpt eller beställt någon kamera.

Jag tackar för tipsen ni har lämnat det är alltid till värdefull hjälp!
 
Nä, du har såklart alldeles rätt. Ville bara ge tips i all välmening och det var inte alls meningen att ge någon pekpinne eller så, tråkigt om du uppfattar det på det viset. Lycka till med kameran, tror inte att det går att bli missnöjd med en A550 överhuvudtaget.

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.