Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A505-paket

Produkter
(logga in för att koppla)

AnneliKm

Avslutat medlemskap
Har nu en Konica Minolta Dynax 7D men funderar på att köpa ytterligare en kamera. Har hittat paket på Scandinavian Photo: Sony Systemkamera Alpha 550 med AF-DT 18-55/3,5-5,6 + AF-DT 55-200/4,0-5,6, pris 9895:-. Tycker det verkar prisvärt. Är väldigt nöjd med min 7D men den kan ibland kännas lite långsam. Är A550 en bra kamera att komplettera med?

Vad ska jag välja för minneskort?

Kan jag använda mina "gamla" objektiv till A550?
 
Alla objektiv som Du kunnat använda till Din KM D7D går att använda på Sony a550.
 
Jag hade (har) en 7D som gick sönder. När den var på rep så gick jag och handlade en ny a700 (men dessa går nog inte att få tag i längre). 550 är nog hur bra som helst. Tänk på att en fullformats 850 kostar 13000 för tillfället (tror till och med att man kan få med ett objektiv för det priset) - (det finns en helt egen tråd för det).

Skulle jag köpt en extra kamera idag hade det absolut blivit en 850. De hade precis släppts när jag handlade och då låg de på 18000 bara för huset.

Vill man inte lägga de pengarna så är väl 550 det bästa man kan få i Sonys sortiment idag. Nya "semi-proffs"/avancerad amatör-kameror kommer troligtvis till hösten (men då kommer de kosta mer såklart)

//Björn
 
Jag hade (har) en 7D som gick sönder. När den var på rep så gick jag och handlade en ny a700 (men dessa går nog inte att få tag i längre). 550 är nog hur bra som helst. Tänk på att en fullformats 850 kostar 13000 för tillfället (tror till och med att man kan få med ett objektiv för det priset) - (det finns en helt egen tråd för det).

Skulle jag köpt en extra kamera idag hade det absolut blivit en 850. De hade precis släppts när jag handlade och då låg de på 18000 bara för huset.

Vill man inte lägga de pengarna så är väl 550 det bästa man kan få i Sonys sortiment idag. Nya "semi-proffs"/avancerad amatör-kameror kommer troligtvis till hösten (men då kommer de kosta mer såklart)

//Björn

Jo jag har följt trådarna om A850 till bra pris men det känns lite väl mycket ändå för mig.

Någon som vill förklara det här med fullformat eller inte för mig, jag är inte helt insatt i det, vad är skillnaden?
 
Ja,

Det finns långa artiklar om änmet men jag orkar inte ge mig in på något längre utlägg. Det viktigaste är väl att se till så att nuvarande objektiv funkar på FF om man nu vill gå över till det. Ett objektiv som är bra på APC behöver inte vara lika bra på FF eftersom oftast kanterna på objektivet är svåra att få till. Däremot så är ju gamla objektiv gjorda för 135-film, dvs 24x36mm (FF) och då brukar de vara hyffsade. Det man kan tillägga är ju att fullformat var rejält mycket dyrare innan sony släppte sin a900. Att de sedan släppt 850 för ännu mindre pengar är smått otroligt.

Väldigt kort så kan man säga såhär:

Fullformat:
Större sensor (ung 24x36mm)
Större bildfiler på datorn
Medger i sin tur större förstoringar
man kan beskära mer i bilderna utan att det syns
Kräver bättre optik (oftast dyrare)
Ingen beskärning av brännvidd - 100mm på objektivet=100mm
mindre brus (bättre iso-egenskaper)
bättre bildkvalité

APC
mindre sensor
mindre filer på datorn
medger inte lika stora förstoringar
mer brus
brännviddsförlänging, dvs 10mm objektiv blir "förstorat" 1,5 ggr = 15mm. Detta är ju både för och nackdel. Ett macro på 100 mm blir ju 150mm fast ett vidvinkel på 10 blir ju "bara" 15mm.

Nä, nu börjar mitt tv-program. Andra kan säkert fylla på :)

Mvh
Björn
 
Jag tror du skulle bli väldigt nöjd med "bara" en A550.. Och detta därför dessa Live view kameror är förbaskat skoj att fota med helt enkelt. Och prestandan är mycket god tycker jag.

Om du har 13000 pengar kanske (?) du bör sattsa på A850.

Medans en A550 som sagt är förbaskat rolig att fota med. Jag anser dessutom att har man vant sig med att ha dessa kamerors användbara live view funktion så kan man knappt fota utan den funktionen i många fotosituationer. Ja i rätt många kan man faktiskt inte alls ta bilder utan helt gå på chans. Med live view har man alltid kontroll oavsett skumma vinklar osv... HDR är en annan grej som jag inte vill vara utan. Står bara grejerna man fotar stilla så är HDR funktionen i A550 rena rama "dynamiten". :)


Som sagt..Jag tror du skulle bli väldigt nöjd med "bara" en A550... :)
 
Är A550 en bra kamera att komplettera med?

Det är en SUPERBRA kamera! Du kommer garanterat att bli nöjd, Vill påstå att det är det absolut bästa köp du kan göra, oavsett fabrikat, speciellt kitet med 18-55 och 55-200, båda objektiven är också mycket bra och avsevärt bättre än "kit-objektiv" vanligtvis är.

Vad ska jag välja för minneskort?

SDHC Ultra 3, 16GB

Kan jag använda mina "gamla" objektiv till A550?

Japp, allihop!



/Mats
 
Senast ändrad:
...Om du har 13000 pengar kanske (?) du bör sattsa på A850...

Jag har ju som sagt båda och 850 har vissa fördelar med fler megapixlar framförallt, men i sin helhet är A550 ett klart mycket bättre köp.

Torbjörn, jag tar till mig ditt råd du gav mig och behåller bägge, ett tag till åtminstone. Kan mycket väl bli så att jag säljer A850 istället. Håller på att utvärdera nu och delger vad jag kommer fram till om ett par veckor, men för Anneli är i allafall min rekommendation att satsa på A550, det är en mycket modernare kamera och ger ypperlig bildkvalité den också.


/Mats
 
Senast ändrad:
Jag "klev av " att köpa A850 och skaffade en A550 för ha tills ersättaren till A700 skulle komma. Men vetetusan om jag ens bryr mig om ifall en ersättare kommer. Jag är så gymt nöjd med min Sony A550.. Den är trygg i att verkligen ta bilden. Man behöver snudd aldrig ta två bilder utav samma sak för vara säker man får en användbar bild..

Sony´s Live view är så makalöst användbart . Man inser detta ju mer man använder kameran.. Så idag kommer jag troligen aldrig köpa en systemkamera som inte har denna funktion såsom A550 har..

HDR funktionen.. Ja jisses.. Den är grym då den går att använda. Och det är faktiskt rätt ofta . Kameran är dessutom så rask så det går ta handhållet med HDR även i rätt dåligt ljus med lite längre slutartider.. ...

Isoprestandan är absolut dugande...
Dessa bilder togs med A550 samt Sony 70-300 G SSM.. Den översta är med ISO 6400 och dom två under med ISO 1600.. Den var halvtaskit ljus i den inkommande kvälls-skymningen. Samt på baksidan av vårt hus där det är mörkt som attan i skuggan där bakom... Jag vet bilderna är små. Men det är ju skoj med lite bilder som fyller ut texter då detta ju är ett fotoforum.. :)

Och som sagt.. Jag är förbaskat nöjd med kameran. Den bästa Sonykamera jag haft är den..
 

Bilagor

  • DSC00831 6400.jpg
    DSC00831 6400.jpg
    46.8 KB · Visningar: 229
  • DSC00829 1600.jpg
    DSC00829 1600.jpg
    42 KB · Visningar: 229
  • DSC00835 1600.jpg
    DSC00835 1600.jpg
    25.3 KB · Visningar: 228
Så var det de där med HDR då.. Många tror nog HDR endast är användbart i bra ljus då det handlar om två exponeringar som slås ihop till en bild..

Och där har dessa personer en felaktig "tro"..

Här är bilder tagna för hand i dåligt ljus med HDR funktionen för i det dåliga ljuset få så bra bilder som det går utan mecka ihjäl sig.. Jag fotar endast som en semesterfotograf gör.. Inga som helst ansträngningar görs. Bara klick klick klick med kamera.....

ISO 1600... Samt givetvis används den ovärderliga Live viewen Sony bjuder oss Sony A550 användare på. Utan den funktionen hade dessa bilder inte gått att ta med handtagning helt enkelt.. Man klarar helt enkelt inte att hålla en kamera i ansiktet och där hålla den stilla.. Inte jag i alla fall..
 

Bilagor

  • DSC00730.jpg
    DSC00730.jpg
    16.8 KB · Visningar: 220
  • DSC00733.jpg
    DSC00733.jpg
    15.2 KB · Visningar: 215
  • DSC00738.jpg
    DSC00738.jpg
    19.2 KB · Visningar: 219
Hej ! Blandar mig i denna tråd även om jag själv har Nikon ! Har som sagt testat denna livewiev som A550 har och det är det bästa jag provat på DSLR-ingen kommer ens i närheten i fråga om snabbhet ! Hade gärna avstått den taskiga filmfunktionen hos D90 i utbyte mot Sonys livewiev.Nu undrar väl folk varför jag inte kör Sony om jag berömmer den så bra ? Men det är andra funktioner hos Nikon som jag värdesätter och det behöver jag inte gå in på.Tycker det är märkligt att A550 inte får den uppmärksamhet den förtjänar-tycker den slår både D5000 och 550D.Tror folk kanske är rädda för att prova nåt annat,särskilt folk som inte är så insatta.Eller tror folk att eftersom Sony sysslar med TV ,hifi, mm kan dom inte göra kameror ! Tycker man får mycket för pengarna med Sony och en lika bra kamera som övriga i samma klass ! MVH.Jonas !
 
Blanda Dig i Du bara :D

Det enda jag ser som avskräckande med Sony är bristande hög-ISO prestanda. Det retar mig till vansinne ibland, men med "extra programvara och arbetsinsats" blir det hanterbart. Jag hade gärna sett att a900 hade getts samma hög-ISO egenskaper som Nikon D3.

Det finns de som fortfarande när ett fåfängt hopp om en FW-uppdatering till a900, men den lär vi nog aldrig se röken av - tyvärr.
 
Blanda Dig i Du bara :D

Det enda jag ser som avskräckande med Sony är bristande hög-ISO prestanda.

Vaddå!
A550 har ju lysande ISO-prestanda, går inte att jämföra med andra Sony-modeller (utom 450, 500). Enligt vad jag förstått så är det inte efter Nikon och Canon på något vis, utan snarare förbi för tillfället.

ISO-omfång upp till 12800 och det är användbart hela vägen.

Här är ett par exempel som våran vän och A550-trotjänare Torbjörn Hammar tagit på höga ISO:

ISO 3200: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1907193

ISO 12800: http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_02_2010/post-21784-1266235099.jpg

Tycker själv att de bilder jag tagit på höga ISO när det är väldigt mörkt genererar mycket brus, speciellt färgbrus när man plockar ut dem ur kameran som jpeg, men i raw-format konverterat med DXO så blir det jättestor skillnad. Nya lightroom och PS5 ska enligt uppgift också ge väldigt bra resultat, men programmet som Sony skickar med är helt kass. liksom Lightroom2 och PS4 (alltså Adobe-programmen är bra, men ACR har inte haft någon vettig profil för Sony tidigare).

Har tyvärr inte särskilt mycket erfarenhet av Canon och Nikon och höga ISO, så jag kanske är helt ute och cyklar där, men den nya generationen EXMOR-sensorn i A550 och kamerans firmware är våldsamt mycket bättre än de tidigare CCD-sonsorerna i andra Sony-modeller. Presterar också mycket bättre än A850/A900.


/Mats
 
Tack för alla tips och tankar.
Ni som har A550:an, vad har ni för minneskort och varför just det? Hur många bilder får det rum på de olika minneskorten?
 
Jag har 2 st raska 4 GB SD kort.. Men har aldrig behövt dom båda samtidigt någonsin...

Man får väl 270 RAW bilder med ett kort.. Och flera hundra fler med Jpeg.. Så för min del räcker ett fast jag har ett i reserv..

Och jag fotar endast Jpeg. Kameran behöver inte RAW anser jag därför den grejar finfina Jpegbilder.. Spar en massa trassligt bildprogramsarbete dessutom..
 
Jag har 2 st raska 4 GB SD kort.. Men har aldrig behövt dom båda samtidigt någonsin...

Man får väl 270 RAW bilder med ett kort.. Och flera hundra fler med Jpeg.. Så för min del räcker ett fast jag har ett i reserv..

Och jag fotar endast Jpeg. Kameran behöver inte RAW anser jag därför den grejar finfina Jpegbilder.. Spar en massa trassligt bildprogramsarbete dessutom..

"Raska 4GB SD-kort" - som innebär lite mer exakt?

Jag fotar mest jpeg redan nu så det blir nog mest aktuellt sen också...
 
Har Du sökt ledning i manualen? Där står det hur mycket plats resp bildtyp kräver på kortet och vilken typ av kort som rekommenderas.
 
Tror det är sådana här i länken jag har 2 st.. Jag har inte kameran här just nu. Så kan inte kolla. Därför är svar lite svävande... Men som sagt. Tror det är 2 st sådana här jag har om minnet inte sviker...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=443866

men man kan givetvis skaffa lite större minneskort än jag har. Mina köpte jag ju lite beg här på Fotosidan utav en som nytt system för minneskort vid kamerabyte.. Så därför blev storleken så som den blev.

Men dom har utan problem räckt till ... Och hellre 2 kort om det ena pajar än 1 större så man blir utan om det blir fel på det..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.