Annons

A500 påväg!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänka sig, jag har nästan sluta följa ryktena sedan jag skaffade A900 men en kollega gick och suktade efter de här modellerna idag. Hoppas Sony släpper något som ni andra blir riktigt nöjda med också :)

...och alltid intressant att se om A850 kanske medföljs av någon firmwareuppdatering till A900 också.
 
Enligt Dyxum så det detta som skiljer dom olika modellerna åt...om det ligger någon sanning i det återstår att se när dom väl presenteras.

A550:
14,2 Mpix CMOS EXMOR R
lcd 3tum 921.600 dots
7 bilder/sek max

A500:
12,3 Mpix CMOS EXMOR R
lcd 3tum 230.000 dots
5 bilder/sek max


Ja och Kamera & Bild säger 17 i 550.
Det är ju bara några dagar kvar till lanseringen, så varför bry sig om att spekulera?

Håller annars med Tobbe. Helt märkligt vad tät Sonys organisation verkar vara. Det är inte mycket som läcker ut där inte. Det är väl både bra och dåligt. Förmodligen kostade Sonys kompakta tystnad om sina intentioner efter att KM gick i graven bolaget en hel del marknadsandelar genom att den installerade basen travade iväg till konkurrenterna när man tröttnat på att vänta på att någonting skulle hända.
 
Ja och Kamera & Bild säger 17 i 550.
Det är ju bara några dagar kvar till lanseringen, så varför bry sig om att spekulera?

Håller annars med Tobbe. Helt märkligt vad tät Sonys organisation verkar vara. Det är inte mycket som läcker ut där inte. Det är väl både bra och dåligt. Förmodligen kostade Sonys kompakta tystnad om sina intentioner efter att KM gick i graven bolaget en hel del marknadsandelar genom att den installerade basen travade iväg till konkurrenterna när man tröttnat på att vänta på att någonting skulle hända.

Tja varför inte??..i Pentax,Canon,Olympus o Nikonforumen där diskuters/spekuleras o lyfts det fram ny info ända in tills det sista när det är nya modeller på gång..Nikon o Canonrykten/spekulationer lyfts till och med fram som "nyheter" på förstasidan här på FS...men det kanske inte är ok att dela med sig av nya spekulationer/rykten/nyheter här i Sonyforumet??
 
Verkar som den saknar valet att inte ändra blixtexponeringskompensationen när man ändrar den vanliga exponeringskompensationen. Och saknar fokus-justering.

I övrigt är den ju perfekt!

Strömbrytaren till vänster på 5D har alltid irriterat mig, nu är den flyttad, och så verkar den ju fått en blixtuppfällningsknapp också? Det var positivt, så slipper jag flytta hela handen när jag glömt att fälla upp blixten.

DOF-knappen använder jag aldrig till det den är avsedd för så den saknar jag inte.

5 fps behöver jag inte heller men det är ju bra att det finns för det betyder ju att kameran är snabb i övrigt.

Får se om det blir till att slakta spargrisen till jul och köpa en A500.


(Hoppas nu bara Sigma kan fixa fram att nytt 70-300 APO som tål sony-kamerornas fokusmotor.)
 
"Strömbrytaren till vänster på 5D har alltid irriterat mig"

Ha ha, måste bara säga att för mig är det precis tvärt om : )
Jag gillar att Minolta/Sony hade sin on/off knapp på vänster sida, detta gjorde att avtryckare och framför allt främre vredet ligger på ovansidan av greppet, vilket för mig känns skönare än tex Nikon som har vredet mer på framsidan av grepet, vilket då nu också tyvärr sony verkat fått.
Tycker man tappar lite i greppet när ens finger är på framsidan och inte på ovansidan, om det är någon som förstår vad jag menar he he.

Angående video kan man ju säga som så....så länge det funkar som i D500/5000D så är jag glad att Sony inte lägger in det, video är "the shit" som alla tror dom skall ha, men när folk faktiskt provar och ser hur det funkar på Canon och Nikons minstingar så inse dom flesta att det är en bra kompakt eller ren videokamera de skall ha för att filma mycket.
Vissa av dom senare tar ju bra stillbilder med, dock oftast utan så stor vidvinkel dock.

Mv.
 
Kanske skulle ha förklarat varför jag inte gillade strömbrytaren till vänster, Det är för att det är väldigt svårt att slå på kameran med bara en hand om man inte har nånstans att ställa ner den.

T.ex. om man håller en hamburgare eller en glass i ena handen. Eller om man står på nåt vingligt så att man måste använda ena handen till att hålla fast sig med.

På analoga dynax 5 sitter on/off-knappen till höger om sökaren så att man når den med högerhandens tumme.
 
Tycker det verkar vara riktigt fina kameror som fått fina specar...speciellt A550in.
Kul o se att dom jobbat vidare på deras snabba liveview som är riktigt bra jämfört med konkurrenterna...snabb af och 4 bilder/sek gör ju liveviewn riktigt användbar.

Undrar när FS ska uppmärksamma dessa släpp på förstasidan ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.