Annons

Sony a500 vs a550

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack till er båda.

Jag prenumererar inte på tidingen utan hittade bara testet på nätet.

Varför är A300-A350 bättre på bas iso än A500-A550? Varför är bas iso 200 på A500-A550?


Jag har inget att tillföra egentligen till det som redan sagts.. Men vill ändå säga en sak. Att CCD på basiso ger "bättre" klarhet i bilderna betyder inte att Cmos ger dålig bild... Bara så man har detta klart för sig.. Utan där är skillnader som man relativt ofta kan via program och teknik efter en tids fotande och framkallande kan minimera skillnaderna till egentligen obetydliga .. Men därmed finns ju alltid den skillnaden där att med en CCD så tar man bilden och den är "klar".. Medans med en Cmos så tar man bilden. Pillar och grejar med den i bildprogram .. Så blir även den klar...

men med ABABAB tittade så är där en viss "klarhet" i bildtypen CCD som inte man får med cmos ändå..Cmos ser kornigare ut...

Däremot så snart iso börjar stiga så är detta snabbt inte så att CCD är "bäst" längre...

Vill bara trycka på detta med nyanserna som är. Samt hur man kommer "runt" så skillnader inte blir direkt stora trotts dom finns.. Detta är heller inget märkessignifikativt. Utan så här ser man inom alla märken på detta enligt vad jag sett o läst...
 
Fann igen en A550 ISO 12800 live view bild jag trodde jag kastat bort... Givet skall det sitta här..Och givetvis ser man ingenting då den är så liten.. Fast den ser hyfsat ok ut faktiskt i sin större storlek.. Hade helt glömt av den..
 

Bilagor

  • DSC00521_DxO  iso12800.jpg
    DSC00521_DxO iso12800.jpg
    23.9 KB · Visningar: 138
Fann igen en A550 ISO 12800 live view bild jag trodde jag kastat bort... Givet skall det sitta här..Och givetvis ser man ingenting då den är så liten.. Fast den ser hyfsat ok ut faktiskt i sin större storlek.. Hade helt glömt av den..

Jo, det är en snygg ISO 12800-bild, men det blrir hyggligt ändå med höga ISO vid bra ljus och då kan man använda det för att korta slutartiderna, men det är en helt annan sak när det är rejält mörkt, då får jag massa brus även med 550, speciellt i jpeg. Har inte labbat så mycket med det i raw, men kan tänka mig att det går att göra en hel del.


/Mats
 
Har du nått exempel (bild) på mörkare situation då du inte får ut det du hoppats du kan slänga in Mats?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.